عربستان برای کمک به تثبیت بازار نفت اعلام آمادگی کرد

عربستان برای کمک به تثبیت بازار نفت اعلام آمادگی کرد
کابینه عربستان در آستانه برگزاری نشست دوره ای اوپک اعلام کرد، آماده همکاری با کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای دستیابی به ثبات در بازار است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، در آستانه برگزاری نشست دوره ای اوپک برای بررسی سیاست تولیدی اش، کابینه عربستان روز دوشنبه اعلام کرد، آماده همکاری با کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای دستیابی به ثبات در بازار است.

این اظهارنظرها، هرچند تکرار مواضع قبلی وزیر نفت عربستان بود، باعث شد قیمت نفت یک دلار افزایش یابد. نشست دوره ای اوپک قرار است روز 4 دسامبر در وین برگزار شود.

کابینه عربستان اعلام کرد: «شورای (وزیران)... بر نقش عربستان در (دستیابی به) ثبات در بازار نفت و ادامه آمادگی اش و تلاش ها برای همکاری با تمام کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای حفظ ثبات بازار و قیمت ها تاکید کرد.»

اوپک از تولید کنندگان غیرعضو نظیر روسیه خواسته تا برای کاهش فزونی عرضه در بازار عرضه را کاهش دهند. تولید کنندگان غیرعضو اوپک تاکنون از پذیرش این درخواست امتناع کرده اند و اوپک نیز در مقابل از کاهش عرضه نفت خودداری کرده است.

نخست وزیر الجزایر، در سخنانی در نشست مجمع کشورهای صادر کننده گاز در تهران از بازیگران مهم بازار نفت خواست تا سطح تولید را کنترل کنند.

عبدالملک سلال، نخست وزیر الجزایر گفت: «بازیگران اصلی در بازار نفت مطمئنا باید به توافقی درباره سطح تولید برسند.»

«اگر بازار نفت کنترل نشود، بازار شاهد شکنندگی قابل توجه قیمت ها خواهد بود.» وی هشدار داد که این امر به «منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان و کل صنعت نفت» آسیب خواهد زد.

یک عضو ارشد یکی از نمایندگی ها در نزد اوپک اوایل ماه جاری گفت، اگر تولید کنندگان عمده غیرعضو اوپک تمایلی به کمک نداشته باشند، اوپک احتمالا سیاست فعلی خود را حفظ خواهد کرد.

تجار نفتی به دقت هر اظهارنظر مرتبط از سوی مقامات سعودی را دنبال می کنند تا نشانه هایی از تغییر احتمالی سیاست نفتی ریاض و متعاقبا اوپک بیابند که می تواند موجب ترمیم بازار نفت شود.

۳ آذر ۱۳۹۴ ۱۳:۴۳
تعداد بازدید : ۹۲۱