پیشنهاد وزیر نفت به روس‌ها برای مشارکت در طرح ذخیره‌سازی گاز ایران

پیشنهاد وزیر نفت به روس‌ها برای مشارکت در طرح ذخیره‌سازی گاز ایران
وزیر نفت از روسها درخواست کرد که در طرح‌های ذخیره‌سازی گاز کشور سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که سال گذشته برگزار شد، شرکت روسی گازپروم خواستار حضور در طرح‌های ذخیره سازی گاز ایران شده بود.

نماینده شرکت گازپروم در دیدار با مدیر وقت شرکت ذخیره‌سازی گاز ابراز تمایل کرده بود که این شرکت در طرح‌ها ذخیره‌سازی به ویژه فاز دوم طرح ذخیره‌سازی سراجه قم با ایران مشارکت کند. البته در همان مذاکرات به روس‌ها اعلام شد که ایران برنامه‌ای برای اجرای فاز دوم طرح سراجه ندارد و در صورت تمایل نیز این فاز از طرح توسط نیروهای داخلی انجام خواهد شد.

در ادامه مذاکرات بین شرکت ملی گاز و شرکت گازپروم این بار روس‌ها ابراز تمایل کردند که در طرح‌های ذخیره‌سازی گاز در شمال کشور حضور داشته باشند. اکنون بعد از گذشت یک سال از ابزار تمایل روس‌های برای حضور در طرح‌های ذخیره‌سازی گاز کشور این بار ایران با ارائه پیشنهادی به شرکت گازپروم روسیه خواستار مشارکت این شرکت به منظور اجرای طرح‌های جدید ذخیره سازی گاز طبیعی در کشور شده است.

بیژن زنگنه؛ وزیر نفت با اعلام اینکه از شرکت‌های روس به منظور سرمایه‌گذاری در طرح‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی دعوت کرده‌ایم گفت: قرار است شرکت گاز پروم برای همکاری در این حوزه و دیگر حوزه‌ها با ایران مذاکراتی داشته باشد.

به گزارش تسنیم، در حال حاضر بیش از 600 مخزن ذخیره گاز طبیعی با مجموع ظرفیت حدود 331 میلیارد مترمکعب گاز در سراسر جهان وجود دارد که ایالات متحده آمریکا با 385 مخزن با ظرفیت ذخیره‌سازی 121 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی 35 درصد ذخیره‌سازی گاز جهان را در اختیار دارد. روسیه نیز با 22 مخزن ذخیره‌سازی توانایی ذخیره‌سازی 106 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی را دارد.

 با افتتاح نخستین مخزن ذخیره‌سازی گاز طبیعی در سراجه قم، در بین 33 کشور دارای این تکنولوژی ایران در رده 19 جهان قرار گرفت و با بهر‌ه‌برداری از مخزن ذخیره‌سازی گاز شوریجه رتبه کشور به رده پنجم ارتقاء یافت.

۴ آذر ۱۳۹۴ ۱۵:۱۹
تعداد بازدید : ۵۷۲