دیپلماسی انرژی ایران با برگزاری اجلاس صادرکنندگان گاز در تهران وارد مرحله جدیدی شد

دیپلماسی انرژی ایران با برگزاری اجلاس صادرکنندگان گاز در تهران وارد مرحله جدیدی شد
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، برگزاری اجلاس مجمع صادرکنندگان گاز در تهران را دارای آثار اقتصادی، سیاسی و بُعد همگرایی منطقه ای دانست و افزود: برگزاری این اجلاس در تهران با ریاست رئیس جمهوری ایران، دیپلماسی انرژی کشور را وارد مرحله جدیدی کرد.
علی محمد احمدی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: مجمع صادرکنندگان گاز به دلیل تنوع اعضا از آمریکای لاتین گرفته تا سایر مناطق، برای ما دارای بُرد منطقه ای و بین المللی است و این ویژگی آن را از سایر اجلاس چندجانبه متمایز می کند.
وی به تمایز اجلاس تهران از دوره های گذشته اشاره کرد و گفت: این تمایز به خاطر استقبال سران کشورها، همزمانی برگزاری آن با نوسانات قیمت جهانی نفت و جلب توجه کشورها به سوی استفاده از گاز و در نهایت محور قرار گرفتن ایران به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر گازی جهان است.
این نماینده مجلس افزود: دیپلماسی انرژی کشور با برگزاری این اجلاس در تهران وارد فاز جدیدی می شود و حضور سران کشورها به افزایش نقش کشورهای صادرکننده گاز در تصمیم گیری ها با محور انرژی کمک خواهد کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه این اجلاس نوعی همگرایی جدید در سطح بین المللی و منطقه ای برای ایران ایجاد می کند، پیامدهای مثبتی در منطقه و در سطح جهانی برای تجارت و اقتصاد کشور خواهد داشت.

** اوپک رویکرد مورد انتظار را ندارد
این نماینده مجلس با بیان اینکه بنیان اوپک نفتی از ابتدای تشکیل آن قدرتمند نبود، افزود: با اینکه اوپک نفتی بزرگترین تشکل اقتصادی بعد از جنگ جهانی در جهان است اما رویکرد مورد انتظار را ندارد اما مجمع کشورهای صادرکننده گاز نشان داده رویکردی متفاوت و مثبت دارد.
وی با تاکید بر اینکه ایران می تواند یکی از بازیگران اصلی در این مجمع باشد، خاطرنشان کرد: تهران و مسکو در این زمینه منافع مشترک زیادی دارند؛ از این رو می توانند با بررسی بازار جهانی گاز، اقدام به رفع مشکلات تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گاز در سطح جهان کنند.
سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز هفته گذشته با حضور سران 9 کشور با هدف توسعه بازار انرژی در تهران برگزار شد.
ذخایر گازی کشورهای عضو GECF حدود 70 درصد از ذخایر گازی جهان، 45 درصد تجارت جهانی گاز، 42 درصد از تولید جهانی گاز، 40 درصد صادرات گاز با خط لوله و 85 درصد تجارت LNG است و این آمار نشان می دهد که توانایی بالایی در این زمینه در اختیار اعضاست و می تواند آینده مناسبی برای آن در نظر داشت.
۷ آذر ۱۳۹۴ ۱۰:۰۰
تعداد بازدید : ۴۱۶