روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
برآیند خنثای بورس
شاخص کل بورس با افت هفتگی ٢/ ٠ درصد مواجه شد و در رقم ٦٢ هزار و ٧٣٥ واحد ایستاد. تداوم کم‌نوسانی بورس بر تقابل دیدگاه‌‌ها نسبت به آینده تاکید دارد. ادامه افت قیمت جهانی کالا‌ها به‌خصوص، افت شدید قیمت جهانی فلزات (با کند شدن رشد اقتصاد جهانی به‌ویژه کاهش تقاضای چین) در کنار قرار گرفتن نفت نزدیک به کف ٤٠ دلاری، بار دیگر نگرانی‌ها نسبت به تحقق سود شرکت‌های کالایی (نیمی از ارزش بازار سهام) را تشدید کرده است. از سوی دیگر، رشد نرخ دلار اثر افت قیمت‌های جهانی را تا حدودی تعدیل کرده است. همچنین امید به سیاست‌های انبساطی دولت مانند بسته ضدرکود و همچنین، چشم‌انداز رفع تحریم‌های بین‌المللی امیدواری را در بورس نگه داشته است. در نتیجه، با وجود تنش‌های منطقه، خوش‌بینی‌های موجود مانع از افت شدید شاخص در هفته گذشته شد.

بازار ارز
شکستن مقاومت سه‌ماهه در بازار مبادله‌ای
هر دلار آمریکا، با رشد هفتگی ٤/ ١ درصدی مواجه شد. اواسط هفته گذشته، با افزایش تقاضای ارز، نرخ دلار پس از گذشت حدود ٣٠ ماه به سطح ٣٦٠٠ تومان رسید. ورود تقاضای ارز زائران مراسم اربعین در کنار افزایش تقاضای فصلی ارز در ماه‌های پایانی سال میلادی از دلار حمایت کردند. علاوه‌بر این، تنش‌های موجود در منطقه (انهدام جنگنده روسیه توسط ترکیه) نیز فضای روانی برای ورود تقاضای آربیتراژ را به وجود آورد (تضعیف ارزش لیر ترکیه نسبت به دلار). در نتیجه، پنج‌شنبه دلار تا ٣٦٣٠ تومان نیز رشد کرد. در بازار مبادله‌ای نیز نرخ دلار سرانجام از سطح ٣ هزار تومان عبور کرد. از اوایل شهریور نرخ دلار مبادله‌ای نزدیک سطح روانی مزبور نوسانات اندکی داشت (٢٩٩٥ تومان). با شکستن این سطح روانی، می‌توان انتظار تسهیل سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز در ماه‌های آتی را داشت.

بازار سکه
حمایت دلار از سکه
هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی یک درصدی به قیمت ٩١٢ هزار تومان معامله شد.‌ رشد نرخ دلار در معاملات هفتگی عامل حمایتی از قیمت سکه بود. از سوی دیگر، بدبینی نسبت به کاهش قیمت اونس طلا در بازار جهانی بر قیمت سکه فشار وارد کرد. علاوه‌بر این انتظار برای کاهش تقاضای سکه با نزدیک شدن به ایام عزاداری اربعین نیز از عوامل فشار بر قیمت سکه بود. در نتیجه این موضوع افزایش مقدار حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) تا سطح ٧ هزار تومان رقم خورد. تداوم نزول اونس طلا را همچنان شاهد هستیم. در این خصوص، روز گذشته، اونس طلا تا سطح ١٠٦٠ دلاری افت داشت. در نتیجه، می‌توان انتظار افت قیمت سکه را همراه با اونس داشت. از طرفی نوسانات شدید دلار نیز دور از انتظار است.

بازار طلای جهانی
چشم‌انداز تیره اونس
دیروز ساعت ١٦، اونس طلا به قیمت ١٠٦٢ دلار معامله شد. تقویت احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه دسامبر با تقویت شاخص دلار چشم‌انداز اونس را تیره کرده و افت ارزش یورو با تقویت احتمال تشدید سیاست انبساطی توسط بانک مرکزی اتحادیه اروپا عامل دیگر تقویت شاخص دلار است. گزارش بانک آمریکا نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران هفته گذشته اقدام به فروش سهام صندوق‌های با پشتوانه فلزات گرانبها به میزان یک میلیارد دلار کردند که بیشترین میزان در ١٧ هفته گذشته است؛ امری که بر نگرانی فعالان از تداوم روند نزولی فلز زرد تاکید دارد. با این حال، قیمت‌های پایین‌ می‌تواند رشد تقاضای فیزیکی اونس را رقم بزند. اونس در ماه اکتبر اندکی رشد داشت و با کاهش تقاضای فیزیکی چین و هند همراه شد؛ اما نزدیک شدن به سال نو چین می‌تواند از قیمت اونس حمایت کند.

بازار اوراق مسکن
رکورد رشد هفتگی «تسه»ها
اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه ٩٢١٢) با رشد هفتگی ٦ درصدی بیشترین رشد را از هفته پایانی مهر ثبت کرد. در روزهای آخر مهر با تصویب افزایش سقف وام مسکن از ٣٥ میلیون به ٦٠ میلیون تومان توسط شورای پول و اعتبار رشد ١٢ درصدی اوراق مزبور رقم خورد. اما ابهام در جزئیات آن، شرایط انتظاری در «تسه‌»ها را به وجود آورد. چشم‌انداز شفاف شدن جزئیات وام در جلسه آتی این شورا، مجددا قیمت‌ «تسه»ها را در مسیر صعودی قرار داده است. امید به خروج بازار مسکن از رکود با افزایش سقف وام مسکن و همچنین، موافقت بانک مرکزی با تضمین فروش قسطی مسکن توسط بانک‌‌ها، چشم‌انداز خروج بخش مسکن از رکود را تاحدودی روشن ساخته است. در این شرایط، ارزیابی از مناسب بودن قیمت‌های فعلی در این بازار متقاضیان را به سمت وام جذب کرده است.

بازار نفت
نگرانی معامله‌گران آتی از آینده نفت
دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٢/ ٤٢ دلار معامله ‌شد. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از افزایش ذخیره نفت تجاری این کشور برای نهمین هفته متوالی بر تداوم مازاد عرضه تاکید دارد. از سمت تقاضا نیز، کاهش سودآوری صنعتی چین برای پنجمین ماه متوالی، نگرانی از کاهش تقاضای این کشور را تشدید کرد. تحلیلگر بازار نفت، جان کمپ چرخه‌های نزولی نفت را در سال ٢٠١٥ بررسی کرد. بر این اساس افزایش چشمگیر موقعیت فروش در معاملات آتی نفت همواره با افت شدید قیمت همراه بوده است؛ شرایط مشابه کنونی و افزایش چشمگیر موقعیت فروش در معاملات آتی، نیز سیگنالی برای روند نزولی قیمت نفت ارائه می‌دهد. به طوری که تعداد قراردادهای آتی در بازه قیمتی ٤٠-٣٠ دلاری نفت نیز از سوی صندوق‌های پوشش ریسک بالا رفته است (انتظار افت بیشتر از سوی این سرمایه‌گذاران).
۷ آذر ۱۳۹۴ ۱۱:۲۶
تعداد بازدید : ۵۱۵