رشد ۴۰ درصدی صادرات نفتی درصورت رفع موانع

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران از رشد ۴۰ درصدی صادرات این فرآورده ها در یک سال آینده در صورت رفع موانع تولید خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فرزان گلچین در نشست خبری اعضای اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران افزود: هم اکنون همه دستگاهها بخشی اقتصادی در کنار خود تشکیل داده و به فعالیت اقتصادی مشغولند درحالیکه این موضوع با نص صریح قوانین بالادستی در مخالفت است.
وی گفت: باید مجموعه قوانين و مقررات و همه دستگاههای کشور با حفظ منافع ملی در خدمت اقتصاد آزاد و تولید باشند اما هم اکنون از چنین امری محرومیم و اکثر فعالیتهای اقتصادی با موانع متعددی در بخشهای بانک، گمرک و مالیات روبرو هستند.
وی افزود: در موضوع مالیات بر ارزش افزوده هم اکنون 50 درصد سرمایه و توان صادر کننده بلوکه می شود و بعدا به سختی مسترد می گردد درحالیکه ارزش افزوده باید در داخل سیستم خود تهاتر و مابقی آن مسترد شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با انتقاد از فعالیت بخشهای خصوصی وابسته به دولت گفت: خصولتی ها مفسده زیادی به دنبال دارند چراکه از انواع رانت برخوردارند و وضع صادرات و حتی فعالیت اقتصادی ما با چنین شرکتهایی بدتر از این هم خواهد شد چراکه حمایت کلامی از صادرات فایده ای ندارد.
وی افزود: اگر موانع صادراتی رفع و مشوقهای آن برقرار گردد بخش خصوصی قادر خواهد بود تا صادرات خود را در بخش فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی تا یک سال آینده 40 درصد افزایش دهد.
با لغو تحریمها، بازارهای صادراتی احیا خواهند شد
گلچین همچنین از تلاش اعضای اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران برای احیای صادرات به اروپا خبر داد و گفت: صادرات به بازارهای اروپایی از گذشته وجود داشت که بخاطر تحریمهای بیمه ای و کشتیرانی متوقف شد اما بزودی و با لغو تحریمها ، بازارهای صادراتی ما احیا خواهند شد ضمن اینکه صادرات به بازارهای آسیایی به عنوان بازارهای سنتی ایران هم تداوم خواهد داشت.
همایش سراسری صادرکنندگان فراورده های نفتی؛ 6 دی 
دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: دهمین همایش سراسری اعضای اتحادیه ، ششم دی در تهران برگزار می شود.
مهدی اسپندیاری در نشست خبری افزود: این همایش از ساعت 15 روز ششم دی در مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار می شود.
وی افزود: این همایش با دعوت از مقامات کشوری از بخشهای مختلف از جمله وزارت نفت و اقتصاد تلاش می کند موانع موجود در راه تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش صادرات فراورده های نفتی را شناسایی و مطرح و برای رفع آن چاره ای بیاندیشد.
اسپندیاری تصریح کرد: این همایش با شعار گذر از موانع صادرات، ورود به بازارهای جهانی برگزار می شود تا با توجه به شرایط خاص کشور و لغو تحریمهای یکجانبه علیه صنایع نفت و گاز ایران، توجه بیشتری به موضوع فضای جدید اقتصاد بعد از لغو تحریمها شود.
وی همچنین با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از بخشهای مهم و تاثیر گذار کشور در تحقق اقتصاد مقاومتی بخش نفت و گاز است و به همین دلیل در این همایش، مسئولان زیادی از دستگاههای تاثیر گذار در حوزه صادرات از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان ملی استاندارد و گمرک دعوت شده اند تا با هم اندیشی، راههای کاهش فرایند و افزایش سرعت صادرات بویژه در زمینه فراورده های نفتی و پتروشیمی بررسی شود.

۸ آذر ۱۳۹۴ ۱۶:۱۴
تعداد بازدید : ۴۷۰