دامپینگ اماراتی‌ها قیمت فرآورده‌های نفتی را در خلیج فارس کاهش داد

دامپینگ اماراتی‌ها قیمت فرآورده‌های نفتی را در خلیج فارس کاهش داد
مدیر بین‌الملل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به عدم تأثیرگذاری دامپینگ روسیه بر بازار فرآورده‌های نفتی خلیج فارس گفت: دامپینگ سنگین اماراتی‌ها تأثیر بسیار زیادی بر قیمت فرآورده‌های نفتی در خلیج فارس داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پرندار مسئول بخش بین‌الملل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در یک نشست خبری در محل این اتحادیه اظهار داشت: در جهان با رکود اقتصاد جهانی، کاهش رشد اقتصادی چین، افزایش قیمت دلار و کاهش قیمت نفت مواجه هستیم.

وی افزود: وقتی قیمت نفت خام و به تبع آن قیمت فرآورده کاهش می‌یابد، کشورهای صنعتی و مصرف‌کنندگان می‌توانند ارزانتر تولید کنند و این مسئله روی اقتصاد جهانی تأثیر مثبتی خواهد داشت.

پرندار ادامه داد: اگر ایران بتواند در بازارهای جهانی به صورت حداکثری محصول خود را توزیع کند، برای محصولات ایران بازار وجود خواهد داشت چرا که قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه افزایش 40 درصدی صادرات فرآورده‌های نفتی براساس کار در ظرفیت حداقلی برآورد شده است، گفت: افزایش 20 درصدی صادرات فرآورده‌های نفتی در سال جاری نسبت به مشابه سال قبل براساس حجم برآورد شده است، اما ارزش این صادرات به دلیل کاهش قیمت نفت 15 درصد کاهش یافت.

مسئول بخش بین‌الملل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه در نفت 2.5 میلیون بشکه بیش از تقاضا عرضه وجود دارد، گفت: در فرآورده‌های نفتی برخلاف نفت خام، اشباع بازار وجود ندارد.

وی در ادامه اظهار داشت: دامپینگ روسیه بیشتر مربوط به نفت و در حوزه اروپا انجام بود و روی قیمت فرآورده فوب خلیج فارس تأثیرگذار نبود، اما امارات دامپینگ بسیار قوی در فرآورده انجام داد که روی قیمت‌های فوب تأثیر قابل ملاحظه‌ای گذاشت اگرچه قراردادهای سه ساله اماراتی‌ها تجدید نشده و به نظر می‌رسد امارات هم دامپینگ را معلق کرده است.

براساس این گزارش، در ادامه این نشست احمد ابوترابی عضو هیأت مدیره انجمن صادرکنندگان تفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با شمارش تیتروار موانع اصلی صادرات فرآورده‌های نفتی گفت: نبود ثبات در محورهای تأسیس و بهره‌برداری، نرخ‌گذاری غیرمناسب و غیررقابتی از سوی شرکت ملی پخش فرآورده نفتی، دریافت عوارض نوسازی، به روز نبودن قوانین زیست‌محیطی و نبود هرگونه تضمین درباره دریافت خوراک از جمله موانع اختصاصی مربوط به صادرات فرآورده های نفتی است.

وی ادامه داد: اما برای صادرات، بعضی موانع هم وجود دارد که شامل حال اغلب کالاهای صادراتی می‌شود، از جمله آنها می‌توان به عدم وجود تسهیلات با نرخ مناسب برای حمایت از تولید و صادرات و عدم وجود سیاست تک‌نرخی ارز اشاره کرد.

ابوترابی، عدم امکان انتقال وجوه صادراتی با منشأ خارجی از طریق سیستم بانکی را از جمله دیگر موانع عمومی صادرات دانست و گفت: اختلاف قابل‌توجهی در نرخ انتقال وجه داریم.

وی اضافه کرد: تغییر تعرفه گمرکی کشورهای مقصد صادرات در کوتاه‌مدت نیز از دیگر مشکلات ماست، چرا که گمرک ما نتوانسته هیچ قراردادی با گمرک کشورهای دیگر در این زمینه منعقد کند، چنانکه مثلاً بار ترکمنستان در افغانستان با 60 دلار گمرکی و بار ایران در همین بازار با 250 دلار گمرکی وارد می‌شود.

وی عدم وجود قوانین برای شرکت‌ها و استرداد مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی و صنعتی را از دیگر مشکلات دانست و گفت: خام‌فروشی هم یکی از مشکلات صادرکنندگان است، چرا که به عنوان مثال؛ ما برای تولید حلال، مشکل خوراک داریم اما میعانات گازی ما با قیمت نازل و با سختی فراوان به کشورهای خارج صادر می‌شود.

۸ آذر ۱۳۹۴ ۱۶:۴۸
تعداد بازدید : ۵۸۶