توسعه صنایع مکمل پتروشیمی، راه حل کاهش خام فروشی نفت است

توسعه صنایع مکمل پتروشیمی، راه حل کاهش خام فروشی نفت است
شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت صنعت معدن و تجارت، در راستای پرهیز از خام فروشی، افزایش تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، دو تفاهم نامه همکاری به منظور توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی امضا کردند.

به گزارش نیپنا، به موجب یکی از تفاهم نامه ها که بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، امضا شد، دو طرف متعهد شده اند در ایجاد زیرساختهای مورد نیاز برای توسعه شهرکهای تخصصی صنعتی و نظارت مشترک بر طرحهای صنایع تکمیلی پتروشیمی و تسهیل توسعه ظرفیت این صنایع با یکدیگر همکاری کنند.

همچنین با امضای تفاهم نامه ای دیگر ، معاونت برنامه ریزی وزارت صنعت،معدن و تجارت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راستای برنامه ریزی و سیاستگذاری و شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در بخش صنایع تکمیلی (پایین دستی) پتروشیمی و تسهیل و توسعه زیر ساختها در این حوزه، به منظور جذب سرمایه گذاران در اجرای طرحهای صنایع تکمیلی پتروشیمی، با استفاده مشترک از بانکهای اطلاعاتی و تدوین راهبردهای توسعه منطقه ای- ملی، همکاری گسترده خود را آغاز خواهند کرد.

گزارش کامل مراسم امضا تفاهمنامه/

تفاهم نامه همکاری مشترک برای توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی تفاهم‌نامه همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت صنعت امضا شد/ بیات: توسعه صنایع مکمل پتروشیمی، راه حل کاهش خام فروشی نفت است

تفاهم نامه همکاری مشترک بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران به امضا رسید. این تفاهم نامه در راستای ایجاد زیرساختهای مورد نیاز برای توسعه شهرکهای صنعتی، هماهنگی و همکاری حداکثری جهت معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در حوزه صنایع تکمیلی (پائین دستی) پتروشیمی، همکاری در جهت تسهیل توسعه ظرفیت صنایع تکمیلی پتروشیمی و نظارت مشترک بر طرح های صنایع تکمیلی پتروشیمی به امضا رسید.

به گزارش نیپنا، بر اساس بندهایی از این تفاهم نامه، مهندس عبد الحسین بیات معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مهندس فخر اله مولایی معاون وزیر صنعت معدن وتجارت توافق کردند، شرکتهای متبوعشان در زمینه های جذب سرمایه گذاری در طرحهای صنعت پتروشیمی در حوزه صنایع تکمیلی و زیرساختهای توسعه متوازن صنایع تکمیلی پتروشیمی ، مطالعه و بررسی احداث شهرکهای صنعتی تخصصی جدید (پتروشیمی شهرها ) - شناسایی و معرفی فرصتهای سرمایه گذاری و تدوین آئین نامه تسهیلات و مشوق های لازم برای جذب سرمایه گذاری و همچنین تقویت و ایجاد خوشه های صنعتی جدید در حوزه صنایع تکمیلی پتروشیمی در شهرکهای تخصصی صنایع تکمیلی پتروشیمی، با یکدیگر همکاری مستمر داشته باشند.

جذب سرمایه گذاری جهت تامین زیرساختها(یوتیلیتی، جاده ها،آتش نشانی هاو...) برای شهرک های تخصصی صنایع تکمیلی پتروشیمی، افزایش ظرفیت عملیاتی واحدهای پائین دستی موجود در شهرک های صنعتی، همکاری در جهت ایجاد صندوق مشترک توسعه و تقویت صنتفاهم‌نامه همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت صنعت امضا شد/ بیات: توسعه صنایع مکمل پتروشیمی، راه حل کاهش خام فروشی نفت استایع تکمیلی پتروشیمی و استفاده از ظرفیت های صندوق ضمانت صنایع کوچک به منظور توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، از دیگر بندهای این تفاهم نامه است .

امضای تفاهم نامه همکاری دو جانبه پتروشیمی و معاونت برنامه ریزی وزارت صنعت
تفاهم نامه همکاری مشترک به منظور استفاده بهینه از پتانسیل ها و ظرفیت ها و توانایی های علمی، فنی موجود بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی (NPC ) و معاونت برنامه ریزی وزارت صنعت و معدن و تجارت، به امضا رسید.

به گزارش نیپنا، بر اساس این تفاهم نامه که مهندس بیات، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و فاطمی امین معاون برنامه ریزی وزارت صنعت معدن و تجارت آن را امضا کردند، دو طرف بر تدوین راهبردهای توسعه منطقه ای- ملی در حوزه صنایع تکمیلی پتروشیمی، همکاری و هماهنگی حداکثری در برنامه ریزی و سیاستگذاری و شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی (پایین دستی) پتروشیمی و تسهیل و توسعه زیر ساختها در این حوزه به منظور جذب سرمایه گذاران در اجرای طرحهای صنایع تکمیلی پتروشیمی با استفاده مشترک از بانکهای اطلاعاتی متعهد شدند.

دو طرف همچنین در تامین زیرساخت های توسعه متوازن به منظور تکمیل زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی، تدوین سند راهبردی توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، افزایش صادرات محصولات صنایع تکمیلی پتروشیمی، توسعه و ارتقاء فن آوری این صنایع و برنامه ریزی و تصویب ضوابط و رویه ها، جهت حمایت و تقویت انجمن ها، مراکز علمی پژوهشی و تشکلهای فعال در حوزه صنایع تکمیلی، با یکدیگر همکاری مستمر خواهند داشت.

توسعه صنایع مکمل پتروشیمی، راه حل کاهش خام فروشی نفت است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه اقتصاد وابسته به نفت آسیب پذیر است گفت: توجه دشمن به این مسئله هم این موضوع را تایید می کند. تفاهم‌نامه همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت صنعت امضا شد/ بیات: توسعه صنایع مکمل پتروشیمی، راه حل کاهش خام فروشی نفت است

به گزارش نیپنا، مهندس عبدالحسین بیات در مراسم امضای دو تفاهم نامه همکاری بین پتروشیمی و وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: توسعه پتروشیمی و صنایع تکمیلی آن یکی از راه های جدی کاهش خام فروش نفت و وابستگی به درآمد نفت است.
وی با بیان اینکه امروز نقش برجسته صنایع تکمیلی پتروشیمی در اقتصاد کشور برکسی پوشیده نیست، افزود : امروز در بالادست پتروشیمی توسعه خوبی داریم به طوریکه در پایان سال نود، 5 / 54 میلیون تن ظرفیت نصب شده و 43 میلیون تن تولید محقق شده است که از این میزان 13 میلیون تن محصول بین مجتمع های پتروشیمی تبادل شده است و 30 میلیون تن در داخل و خارج کشور به فروش رفته است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی سهم بازار داخلی از محصولات پتروشیمی را 5 / 11 میلیون تن دانست و افزود : گرچه صادرات پتروشیمی منجر به کسب درآمد 3 / 14 میلیارد دلاری برای صنعت پتروشیمی شده است اما درصورت استفاده از این محصولات در داخل کشور و تبدیل آن در زنجیره تولید پتروشیمی به محصولات با ارزش تر می توانستیم به درآمد 20 میلیارد دلار برسیم.

مهندس بیات افزود : بنابراین باید برنامه ریزی ما به سمتی باشد که با توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی زمینه مصرف حداکثری محصولات بالادستی این صنعت و تبدیل آن به محصولات با بیشترین ارزش افزوده را در داخل کشور فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه پیش از این وزارت نفت بیشتر بر روی توسعه صنایع بالادستی پتروشیمی متمرکز بود افزود: امروز برای توسعه کشور و اشتغال زایی موثر و پایدار نیاز به توسعه همه جانبه این صنعت در تمام زنجیره ارزش و توجه جدی به توسعه بخش تکمیلی این صنعت است.

بیات با اشاره به اینکه عدم وجود صنایع مکمل و پایین دستی در کنار واحدهایی مانند پلیمر کرمانشاه در غرب کشور - که اکنون در آستانه راه اندازی قرار دارد - با هدف احداث خط لوله اتیلن غرب ناسازگار است افزود: با احداث صنایع مکمل، زمینه توسعه صنایع پتروشیمی در تمام کشور حتی در مناطقی که به علت کمبود آب امکان احداث واحدهای بالادستی پتروشیمی وجود ندارد، فراهم می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد : با این کار و با توزیع صحیح پتروشیمی در سراسر کشور، زمینه کاهش قیمت تمام شده محصولات مختلف در صنایع کشور فراهم می شود و محصولات با رقابت پذیری بیشتر در بازارها عرضه خواهند شد.

برای توسعه صنایع مکمل پتروشیمی نیاز به تغییر فرهنگ سرمایه گذاری استتفاهم‌نامه همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت صنعت امضا شد/ بیات: توسعه صنایع مکمل پتروشیمی، راه حل کاهش خام فروشی نفت است

معاون برنامه ریزی وزارت صنعت معدن وتجارت گفت: برای توسعه صنایع مکمل پتروشیمی نیاز به تغییر فرهنگ سرمایه گذاری و معرفی صنایع پتروشیمی به سرمایه گذراران است.

به گزارش نیپنا، فاطمی امین در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاونت برنامه ریزی وزارت صنعت و معدن و تجارت افزود: براساس این تفاهم نامه دو طرف بر تدوین راهبردهای توسعه منطقه ای- ملی در حوزه صنایع تکمیلی پتروشیمی، همکاری و هماهنگی حداکثری در برنامه ریزی و سیاستگذاری و شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی (پایین دستی) پتروشیمی و تسهیل و توسعه زیر ساختها در این حوزه به منظور جذب سرمایه گذاران در اجرای طرحهای صنایع تکمیلی پتروشیمی با استفاده مشترک از بانکهای اطلاعاتی متعهد شدند.

وی افزود: دو طرف همچنین در تامین زیرساخت های توسعه متوازن به منظور تکمیل زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی، تدوین سند راهبردی توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، افزایش صادرات محصولات صنایع تکمیلی پتروشیمی، توسعه و ارتقاء فن آوری این صنایع و برنامه ریزی و تصویب ضوابط و رویه ها، جهت حمایت و تقویت انجمن ها، مراکز علمی پژوهشی و تشکلهای فعال در حوزه صنایع تکمیلی، با یکدیگر همکاری مستمر خواهند داشت.

اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت، حمایت از صنایع تکمیلی پتروشیمی است تفاهم‌نامه همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت صنعت امضا شد/ بیات: توسعه صنایع مکمل پتروشیمی، راه حل کاهش خام فروشی نفت است

معاون وزیر صنعت معدن وتجارت گفت: تمام تلاش خود را برای حمایت از صنایع تکمیلی پتروشیمی به کار می گیریم.

به گزارش نیپنا، مهندس فخراله مولایی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در مراسم امضای تفاهم نامه با شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در این تفاهم نامه دو شرکت تفاهم کردند ، شرکتهای متبوعشان در زمینه های جذب سرمایه گذاری در طرحهای صنعت پتروشیمی در حوزه صنایع تکمیلی و زیرساختهای توسعه متوازن صنایع تکمیلی پتروشیمی ، مطالعه و بررسی احداث شهرکهای صنعتی تخصصی جدید (پتروشیمی شهرها ) - شناسایی و معرفی فرصتهای سرمایه گذاری و تدوین آئین نامه تسهیلات و مشوق های لازم برای جذب سرمایه گذاری و همچنین تقویت و ایجاد خوشه های صنعتی جدید در حوزه صنایع تکمیلی پتروشیمی در شهرکهای تخصصی صنایع تکمیلی پتروشیمی، با یکدیگر همکاری مستمر داشته باشند.

وی افزود: جذب سرمایه گذاری جهت تامین زیرساختها(یوتیلیتی، جاده ها،آتش نشانی هاو...) برای شهرک های تخصصی صنایع تکمیلی پتروشیمی، افزایش ظرفیت عملیاتی واحدهای پائین دستی موجود در شهرک های صنعتی، همکاری در جهت ایجاد صندوق مشترک توسعه و تقویت صنایع تکمیلی پتروشیمی و استفاده از ظرفیت های صندوق ضمانت صنایع کوچک به منظور توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، از دیگر بندهای این تفاهم نامه است .

اشتغال زایی صنایع تکمیلی 500 برابر صنایع بالادست است تفاهم‌نامه همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت صنعت امضا شد/ بیات: توسعه صنایع مکمل پتروشیمی، راه حل کاهش خام فروشی نفت است

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی هم زمینه اشتغال زایی و هم زمینه درآمد بیشتر را برای کشور فراهم می کند.

به گزارش نیپنا، محمد زیار افزود: در حالیکه در بالادست پتروشیمی برای هر شغل یک میلیون دلار هزینه می شود، در صنایع تکمیلی با هر 20 هزار دلار می توان برای هر فرد شغل ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه بازده سرمایه در بالادست پتروشیمی 12 تا 15 درصد است افزود: این در حالی است که بازدهی سرمایه در صنایع مکمل 30 تا 35 درصد است.

وی با بیان اینکه برای توسعه صنایع مکمل نیاز به همکاری بین دستگاهی به ویژه بین وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت است افزود: امروز با حضور دو تن از معاونین وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با امضای دو تفاهم نامه زمینه توسعه صنایع مکمل در کشور به خوبی فراهم خواهد شد.

۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۵:۱۳
تعداد بازدید : ۱,۳۰۸