شرکت‌های خارجی تحت حمایت اتاق بازرگانی

راهکار بخش خصوصی برای موفقیت بیشتر در قراردادهای IPC

اتاق بازرگانی از همکاری شرکت‌های خارجی با همتایان ایرانی در بخش نفت حمایت می‌کند. پدارم سلطانی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی وصنایع و معادن ایران در دومین روز از کنفرانس تهران در پنل «معرفی ظرفیت‌های داخلی کشور» با اعلام این نکته گفت: اتاق بازرگانی ایران به‌عنوان تنها اتاق در سطح ملی کشور و به‌عنوان نماینده بخش خصوصی در مقابل دولت تشکیل شده است ازاین‌رو در شرایط کنونی و براساس قراردادهای جدید نفتی در صورتی‌که شرکت‌های خارجی شرکای خود را از بخش خصوصی انتخاب کنند، اتاق از آنها حمایت خواهد کرد و اطلاعات لازم به این شرکت‌ها ارائه خواهد شد.

او با بیان اینکه شرکت‌های خارجی برای عقد قراردادهای جدید نفتی به مشارکت با شرکت‌های ایرانی نیاز دارند، گفت: بدون شک گزینه‌های متعددی برای شراکت وجود دارد و از آنجا که تکالیف قانونی برای مشارکت با شرکت‌های ایرانی الزامی است ازاین‌رو به‌عنوان نماینده بخش خصوصی واقعی بر این اصل تاکید دارم که در انتخاب شرکت‌ها، دقت کافی داشته باشید.

23453151315135135135135131355

وی با اشاره به خلاقیت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌ها و کسب تجربه جهانی این بخش در زمان تحریم‌ها، تاکید کرد: ثبات مدیریت در کشور و فعالیت مشترک با شرکت‌های خارجی، توانمندی شرکت‌های داخلی را افزایش می‌دهد که در این میان برای فعال‌تر شدن بخش خصوصی در بخش نفت و گاز، فدراسیون صنعت نفت در اتاق ایران تشکیل خواهد شد که از جمله اهداف آن روزآمد کردن و اعزام هیات‌های تخصصی بخش خصوصی به سایر کشورها است.

به گفته نایب‌رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، در حال حاضر تهیه پیش‌نویس قانون و مقررات برای فعالیت در بخش نفت وگاز در دستور کار است که امیدواریم این اصلاحات فضای کسب‌و‌کار را برای شرکت‌های خارجی مهیا کند.

کمک از خارجی‌ها برای برند شدن

رضا پدیدار، رئیس هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به 60 هزار نیروی تحصیلکرده این انجمن، اظهار کرد: ٧٠درصد نیاز صنعت نفت کشور توسط این انجمن تامین می‌شود ضمن اینکه این انجمن می‌تواند براساس استانداردهای بین‌المللی فعالیت کند. وی با اشاره به برخی تولیدات بخش خصوصی در داخل کشور‌ از جمله توربین گازی، تجهیزات سرچاهی، تجهیزات دکل حفاری، کمپرسور و مته‌های حفاری، افزود: 67 درصد از تجهیزات پارس جنوبی در کشور تامین می‌شود. این فعال بخش خصوصی با اشاره به 10 گروه کالای اساسی در صنعت نفت در کشور توسط بخش خصوصی تصریح کرد: در اهداف تعریف شده به دنبال توسعه ساخت داخل و ایجاد برند بین‌المللی در ساخت تجهیزات هستیم که امیدوارم با شر ایط موجود محقق شود.

تشکیل کمیته خاص برای ضمانت اجرایی قراردادها

سعید مهتدی، رئیس هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات ایران (ستصا) به اهداف قراردادهای IPC مبنی بر انتقال دانش فنی و روزآمدکردن دانش شرکت‌های داخلی، جهانی کردن شرکت‌های داخلی و استفاده حداکثری از نیروهای داخلی اشاره کرد و گفت: نکته مهم قراردادهای نفتی این است که انتقال دانش فنی توسط شرکت‌های خارجی اختیاری نیست و الزام است و باید تحقق یابد، شرکت‌های خارجی به شرکت‌های داخلی ایران اعتماد و از فرصت پیش آمده استفاده کنند.‌ این موضوع بحث برد-برد میان سرمایه‌گذاران را مطرح می‌کند.

وی ادامه داد: داخلی‌ها برای ساخت با چالش‌هایی همچون کیفیت، قیمت بالا و زمان تولید مواجه هستند ازاین‌رو پیشنهاداتی برای بهبود این چالش داریم که بتوانیم با انتقال تکنولوژی در چند سال آینده و تولید مشترک، ‌محصولات ایران به برند تبدیل شود. وی با طرح این سوال که آیا قراردادهای جدید نفتی ضمانت اجرایی دارند، تصریح کرد: از این‌رو پیشنهاد تشکیل کمیته خاص برای ضمانت اجرایی قراردادها را مطرح می‌کنم که در آن شرکت ملی نفت و انجمن‌های نفتی عضو باشند.

نیاز کشور به 140 دکل حفاری جدید

محمــد ایروانی، رئیس هیـــات‌مــدیـــره انجمــن شرکت‌های حفاری نفت و گاز ایران نیز در این پنل با اشاره به توانمندی شرکت‌های داخلی در حوزه بالادستی نفت از جمله اکتشاف، توسعه و تولید، تصریح کرد: برای رقابت با شرکت‌های خارجی باید بتوانیم هزینه عملیات حفاری‌ها و خدمات جانبی آن را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های داخلی مدیریت بخش حفاری را در پروژه‌هایی مانند لرزه‌نگاری بی‌بی‌حکیمه، توسعه فازهای پارس جنوبی، تعمیر چاه‌ها در پارس جنوبی، حفاری دریای خزر و نخستین حفاری عمیق انجام داده است، گفت: در حال حاضر ١٥٠ دکل خشکی و دریایی در پروژه‌های بالادستی فعالیت دارند که توان فنی و نیروهای تحصیلکرده اصلی‌ترین دارایی آنها محسوب می‌شود. البته از آنجا که برای افزایش تولید نفت باید 2700 چاه براساس قراردادهای جدید حفاری شود ازاین‌رو به 140 دکل دیگر نیاز است.

شرکت‌های داخلی برگ برنده شرکت‌های خارجی

مهرداد مترجمی، عضو هیات‌مدیره انجمن اپک با اشاره به اینکه باید شرکت‌های داخلی توانمندی خود را افزایش دهند، گفت: ارزش فعالیت‌های انجام شده از سوی پیمانکاران از سال ٢٠١١ تا ٢٠١٤ در صنعت نفت ٥٥ میلیارد دلار است. وی با اشاره به برخی از ظرفیت‌های ایران از جمله جوانان تحصیلکرده و باتجربه و شرکت‌های موفق در این صنعت، تاکید کرد: ‌شرکت‌های ایرانی علاقه‌مند به تشکیل کنسرسیوم هستند و به بلوغ کافی دست یافته‌اند که چگونه با شرکت‌های خارجی همکاری کنند که بازدهی کار افزایش یابد.

مترجمی به برخی از انتظارات شرکت‌های داخلی از شرکت‌های خارجی اشاره کرد و افزود: بودن شرکت‌های خارجی در کنار شرکت‌های ایرانی باتوجه به اینکه داخلی‌ها با بوروکراسی اداری آشنا هستند کمک قابل توجهی به خارجی‌ها می‌کند. البته از شرکت‌های ایرانی این انتظار وجود دارد که بتوانند در بخش کنترل پروژه حضور موثری داشته باشند. ضمن اینکه شرکت‌های ایرانی به فناوری‌های روزآمد نیاز دارند اما برای محقق شدن این امر باید منابع وجود داشته باشد.

۹ آذر ۱۳۹۴ ۰۹:۱۰
تعداد بازدید : ۵۸۵