روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
تداوم کم‌نوسان شاخص کل
دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ٤واحدی در ٦٢ هزار و ٦٣٩ واحد متوقف شد. نماد «جم» با تعدیل مثبت سودآوری هر سهم، همراه با نماد «فارس» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. پیش از این، افت نزدیک به ١٠٠ واحدی شاخص روز شنبه انتظار آغاز موج نزولی را ایجاد کرد؛ اما تحلیلگران معتقدند روند نزولی قیمت جهانی کالاهای پایه، هم اکنون در بازار سهام پیش‌خور شده است. چشم انداز تداوم روند نزولی قیمت‌ها باعث خروج نوسان‌گیران از سهام شرکت‌های وابسته به فلزات شده است. همچنین رشد نرخ دلار می‌تواند بر صنایع صادرات محور که نیمی از شرکت‌های بورسی هستند در میان مدت تاثیر مثبت بگذارد. بنابراین در شرایط کنونی، افت بیشتر شاخص دور از انتظار است، اما عواملی چون انتظار برای مشخص شدن نرخ سود بانکی و سیاست‌های انبساطی دولت می‌تواند به تداوم شرایط رکودی دامن بزند.

بازار ارز
زورآزمایی نیروهای متضاد در بازار ارز
در میانه معاملات دیروز، هر دلار آمریکا تا سطح ٣٦٨٠ تومانی بالا رفت (بیشترین نرخ از ١٨ خرداد ٩٢). در ادامه اما، احتیاط معامله‌گران و شناسایی سود موجب بازگشت نرخ ارز به ٣٦٦٠ تومان شد. روند صعودی نرخ دلار با عواملی مثل تقاضای ارز زائران و مسافران خارجی با نزدیک شدن به کریسمس و همچنین فرصت آربیتراژ به علت رشد ارزش دلار در کشورهای همسایه رقم خورد. در این میان، سفته‌بازان از این فرصت استفاده کرده و رشد نرخ‌ها را تشدید کردند. اکنون باید منتظر ماند که بانک مرکزی چگونه از طریق بازارسازها می‌تواند این فضا را کنترل خواهد کرد. اظهارات مقامات بانک مرکزی نیز تایید می‌کند دلار برای رشد بیشتر و شکست سقف ٣٧٠٠ تومانی مسیر دشواری را هم به لحاظ روانی (انتظار فعالان) و هم به لحاظ عرضه‌های احتمالی صرافی بانک‌ها در پیش داشته باشد.

بازار سکه
کم‌واکنشی سکه به دلار
دیروز هر سکه طرح جدید بدون تغییر به قیمت ٩٠٧ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازارهای جهانی، رشد اندک نرخ دلار نتوانست قیمت سکه را تغییر دهد. روند صعودی اونس طلای جهانی در سایه بالا بودن شاخص دلار دور از انتظار است. علاوه بر این، قرار گرفتن نرخ دلار در بالاترین میزان از خرداد ٩٢، شرایط احتیاطی را در بازار ارز به وجود آورده است. چشم انداز اونس طلای جهانی، علاوه بر نزدیک شدن به ایام عزاداری، از جذابیت معاملات سکه برای معامله‌گران کاسته است. امری که تعمیق حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را رقم زد. اونس هم اکنون نزدیک به کمترین میزان در ٦ سال گذشته قرار دارد و تداوم روند نزولی آن دور از انتظار نیست. اما انتظار می‌رود کف ٩٠٠ هزار تومانی مانع از ریزش بیشتر قیمت سکه شود.

بازار طلای جهانی
سایه شاخص دلار بر اونس
اونس طلای جهانی با کاهش ٣ درصدی ششمین هفته نزولی خود را ادامه داد. شاخص دلار با احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری عامل تداوم فشار بر اونس است. آمارهای اشتغال ماه نوامبر و شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای در هفته جاری می‌تواند مجددا بر اونس تاثیر بگذارد. سرمایه‌گذاران با چشم انداز روند نزولی اونس، فروش سهام صندوق‌های با پشتوانه فلزات را افزایش دادند. انتظار تشدید سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اتحادیه اروپا در نشست روز پنج‌شنبه، همچنین احتمال اتخاذ سیاست انبساطی توسط بانک ملی سوئیس می‌تواند با رشد شاخص دلار عامل تشدید فشار بر اونس شود. با این حال، رشد تقاضای فیزیکی چین حامی احتمالی اونس در قیمت‌های پایین کنونی است. در نظرسنجی کیتکو، ٨ نفر (از ١٤ کارشناس) روند صعودی، ٤ نفر حرکت نزولی و ٢ کارشناس روند خنثی را برای این هفته قیمت اونس پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن
نشانه‌های بازگشت رونق به مسکن
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه ٩٢١٢) با رشد ٦/ ٠ درصدی به قیمت ٧٢ هزار و ٩٨٤ تومان معامله شدند. در شرایط کنونی، همچنان انتظار برای مشخص شدن جزئیات وام جدید مسکن با سقف ٦٠ میلیون تومانی در جلسه آتی شورای پول و اعتبار وجود دارد که از قیمت «تسه»ها نیز حمایت می‌کند. انتظار می‌رود مشخص شدن جزئیات وام، بیش از پیش‌بینی‌ها زمان ببرد. آمارهای آبان نشان می‌دهد هرچند کاهش ٣ درصدی متوسط قیمت‌ها نسبت به ماه مهر رقم خورده، اما حجم معاملات افزایش یافته‌اند که بیانگر تقویت تقاضای خرید در قیمت‌های پایین مسکن است. این موضوع در کنار برخی تصمیمات بانک مرکزی برای خروج رکود از بازار مسکن مانند تضمین فروش قسطی مسکن، چشم انداز بازگشت رونق به این بخش اقتصادی را به وجود آورده است که می‌تواند رشد تقاضای «تسه»ها را نیز به همراه داشته باشد.

بازار نفت
نفت در انتظار نشست اوپک
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ٤٥/ ٠ درصدی همراه شد. قرار گرفتن شاخص دلار در سطوح بالا و تداوم فشار عوامل بنیادین، قیمت نفت را در سطوح پایینی نگه داشته است. از سمت تقاضا، همچنان نگرانی‌ها از کند شدن رشد تقاضا، به ویژه کاهش تقاضای چین با شرایط اقتصادی نامناسب و افت اخیر بازار سهام این کشور، عامل فشار از سمت تقاضای نفت است. از سمت عرضه نیز چشم انداز افزایش تولیدات نفت کشورمان با اعلام آمادگی جذب ٣٠ میلیارد دلار سرمایه برای پروژه‌های نفتی و گازی، علاوه بر قرار گرفتن تولیدات اوپک نزدیک به ظرفیت کامل، عامل فشار بر قیمت جهانی نفت از سمت عرضه است. با این حال تردیدهایی برای تغییر استراتژی اوپک با توجه به اظهارات اخیر عربستان به وجود آمده؛ اما کارشناسان احتمال تصمیم به کاهش تولیدات در نشست دسامبر را کم می‌دانند.
۹ آذر ۱۳۹۴ ۱۰:۳۲
تعداد بازدید : ۵۷۴