ضرایب مالیاتی و سوء استفاده چینی ها

ضرایب مالیاتی و سوء استفاده چینی ها
روزنوشت های دکتر حسینی

امروز جلسه کمیسیون تعیین ضرایب مالیاتی سال 90 می باشد که در اجرای مقررات بند الف ماده 154 مالیاتهای مستقیم در سازمان امور مالیاتی با حضور نمایندگان بخش خصوصی و بانک مرکزی تشکیل می گردد و سه سال است که اینجانب به نمایندگی اتاق و بخش خصوصی در این جلسات حضور می یابم و تلاش شده با همکاری و حضور تشکلها در راه تعدیل و منطقی نمودن ضرایب مالیاتی اقدام گردد. در سه سال گذشته تقریباً ضرایب مالیاتی بیش از 40 گروه از فعالیتهای اقتصادی کاهش یافته است.

اگرچه این ضرایب مربوط به شرکتهایی است که فاقد دفاتر می باشد و  محاسبه مالیات آن ها از طریق علی الراس تعیین می شود ولی اغلب فعالان اعتقاد دارند که ممیزین مالیاتی در رسیدگی به دفاتر مالیاتی نگاهشان به ضرایب مالیاتی می باشد و اگر از طریق این ضرایب که بین 4 تا 18 درصد می باشد مالیات بیشتری وصول نمایند اقدام به رد دفاتر می نمایند و لذا از این ضرایب به عنوان یک ابزار تهدید استفاده می نمایند و لذا باید تلاش گردد که با تعدیل نمودن این ضرایب ممیزین را تشویق نمود که وصول مالیات را از راه رسیدگی به دفاتر و حساب و کتاب تعیین کنند.

در این راستا ضرایب صنایع چوب ، فولاد، چرم ، نساجی ، شیرینی و شکلات، طلا و جواهر، حمل و نقل و پخش، پیمانکاری، محصولات فلزی، انواع ماشین آلات صنعتی، معدنی و متالوژی ، تجهیزات مخابراتی، محصولات دارویی، سازندگان تجهیزات صنایع، کاشی و سرامیک، نفت و گاز ، مواد غذایی و گندم در سال گذشته تعدیل شد و اکنون طی یک فراخوان از تشکل های اقتصادی دعوت بعمل آمده است که در صورت ناعادلانه بودن ضرایب فعلی درخواست خود را به اتاق تهران ارسال نمایند تا با حضور نمایندگان تشکل ها اقدام گردد.

جلسه امروز کمیسیون به امور صنفی اختصاص داشت و آقای آزاد به نمایندگی از صنوف تولیدی و همچنین چندین صنف تولیدی در جلسه حضور داشتند و نقطه نظرات خود را بیان نمودند.

قبل از حضور در جلسه با یکی از فعالان قدیمی صادرات و واردات کشور ملاقات داشتم که از سختی کار با چین و سوء استفاده چینی ها سخن می گفت. این فعال اقتصادی 4 ماه قبل برای واردات بعضی از اقلام مورد نیاز خط تولید خود برای فروشنده چینی گشایش اعتبار نموده و کل وجه کالا را به بانک ایرانی پرداخت نموده است و با یک فروشنده چینی حاضر به همکاری نیست و بانک چینی که اکنون LC ایران را قبول نمی نماید و بانک معروف چینی که با ایران همکاری دارد حاضر نیست برای شرکت های کوچک چینی افتتاح حساب نماید و  تقاضای سپرده گذاری حداقل 50 میلیون یورویی می نماید که برای فروشندگان کوچک و متوسط چینی امکان پذیر نمی باشد. در این رابطه قول دادم با وابسته بازرگانی سفارت چین مذاکره نمایم.

ضمناً امروز یک میزگرد سیاسی با حضور دکترشمس، دکتر عمادزاده، مهندس پارسا و مهندس ثقفی در سندیکای صنعت برق با محوریت آقای سیاسی برگزار شد که اینجانب نیز نقطه نظرات خود درباره نامگذاری سال جدید و الزامات آن بیان نموده و تاکید نمودم که باید بخش خصوصی تلاش نماید از این نامگذاری حداکثر بهره برداری را بعمل آورد و در حوزه اندیشه، سیاست گذاری و اجرای حرفهای صریح و روشنی بیان نماید.

والسلام

۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۲۳:۲۸
تعداد بازدید : ۱,۱۱۹