استفاده تنها 30 درصدی از کالاهای ساخت داخل در صنعت نفت

استفاده تنها 30 درصدی از کالاهای ساخت داخل در صنعت نفت
در حالی هم اکنون فناوری ساخت داخل 60 درصد از کالاهای مورد نیاز صنعت نفت وجود دارد که تنها حدود 30 درصد از این فناوری به کار گرفته می شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مقام معظم رهبری سال جاری را به عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار وسرمابه ایرانی اعلام کرده اند بنابراین باید حرکت های جدی را در این زمینه آغاز کرد ولی نباید انتظار داشت در این سال بتوان کار بزرگیرا به سرانجام رساند. به قول سیروس تالاری رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفتی که گفته یود، هم اکنون تولید‌کنندگان داخلی نزدیک به 60 درصد از دانش و تکنولوژی ساخت تجهیزات نفتی را در اختیار دارند و تا پایان برنامه پنجم توسعه نیز این میزان به 85 درصد قابل افزایش است.

به گفته این تولید کننده نگاهی به وضعیت کنونی ساخت داخل گویای آن است که از این ظرفیت 60 درصدی، تنها حدود 30 درصد در داخل به کار گرفته می‌شود و این درحالی است که اگر در سال جاری مبنا را بر استفاده از 30 درصد باقیمانده بگذاریم،سنگ بنای خوبی را برای تولید ملی گذاشته‌‌ایم.

در هفدهمین نمایشگاه صنعت نفت نیز برای نخستین بار غرفه ای با عنوان جهاد خودکفایی برای نمایش قطعات ساخت داخل و نیازمندی‌های صنعت نفت در تشکیل شد که باید گفت جهاد خودکفایی آغاز یک حرکت بزرگ در صنعت نفت است و می تواند محل اتصال تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باشد به همین دلیل با هدف گذاری و برنامه ریزی، شناخت بیشتری میان سازندگان تجهیزات صنعت نفت و مصرف کنندگان ایجاد می شود.

وزیر نفت چندی پیش با اشاره به اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که کالاهای مورد نیاز و ضروری صنعت نفت در داخل تولید شود اظهار کرد در کنار حمایت از تولید داخل باید به دنبال راه حلی رویم تا برکیفیت کالاهای ساخته شده نیز نظارت شود اگر چه هم اکنون کیفیت برخی از کالاهای تولیدی در داخل کشور از کالاهای وارداتی بیشتر است اما نباید کیفیت این کالاها کاهش پیدا کند.

این گزارش حاکی است گاهی مشکلاتی مانند زمان تحویل و قیمت بالای کالاهای ایرانی نیز از سوی پیمانکاران نفتی مطرح می‌شود که با حذف واسطه ها می تواند این موضوع نیز حل شده و در کاهش قیمت بسیار موثر باشد.

از طرفی نیز تضمین سرمایه گذاری در صنعت نفت از مواردی است که باید از سوی دولت صورت گیرد تا سرمایه گذار به راحتی در این صنعت وارد شود و نگرانی بابت بازگشت سرمایه نداشته باشد.

در پایان باید اضافه کرد اگر مشکلاتی که بر سر راه تولید داخل است مرتفع شود می توان امیدوار بود که به اهدافی که در سند چشم دیده شده است خواهیم رسید.

۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۲۲:۲۲
تعداد بازدید : ۸۹۱