کاهش قیمت نفت همزمان با افزایش نرخ بهره در آمریکا

کاهش قیمت نفت همزمان با افزایش نرخ بهره در آمریکا

در پی افزایش نرخ بهره در آمریکا و قدرت گرفتن دلار، قیمت نفت خام کاهش یافت. به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت خام در ماه جاری و با توجه به وجود حجم قابل توجهی از نفت مازاد در بازار و همچنین قدرت گرفتن واحد پولی ایالات متحده که به بالاترین میزان خود در هشت ماه و نیم اخیر رسیده است، کاهشی 10درصدی را تجربه خواهد کرد. گفتنی است افزایش ارزش دلار آمریکا سبب شده تا هزینه‌های تولید برای کشورهای تولید‌کننده که از واحدهای پولی دیگری استفاده می‌کنند افزایش یابد.

در همین رابطه و در پی قوت گرفتن دلار، قیمت شاخص نفتی برنت برای تحویل در ژانویه معادل نیم درصد یا 25 سنت کاهش یافت و قیمت این شاخص اروپایی را به 44 دلار و 61 سنت در هر بشکه رساند. نفت خام آمریکا نیز از روند نزولی بازار بی‌نصیب نماند و با 10درصد کاهش با قیمت 41 دلار و 61 سنت معامله شد.

6846345834583458468468458469595609

تحولات اخیر در حالی صورت می‌پذیرد که نشست سازمان کشورهای تولید‌کننده نفت، اوپک در هفته جاری برگزار خواهد شد. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار انرژی معتقدند که نشست آتی اوپک تغییرات چندانی به دنبال نداشته و انتظار نمی‌رود اعضای این سازمان کاهش قابل توجهی در میزان تولید نفت خود اعمال کنند اما به نظر می‌رسد عربستان سعودی خود را برای همکاری با سایر اعضا در جهت اتخاذ تدابیر و اقداماتی برای حمایت از قیمت نفت خام در بازارهای جهانی آماده می‌کند.

در همین ارتباط جاناتان برت رئیس بخش سرمایه‌گذاری موسسه « Sydney's Ayers Alliance » که در حوزه سرمایه‌گذاری به ارائه مشاوره به مشتریان خود می‌پردازد، معتقد است: «روسیه و اوپک می‌توانند در ارتباط با بهبود وضعیت قیمت نفت در بازار با یکدیگر همکاری کنند.» برت ادامه داد: «نفت مازاد همچنان در بازار حضور خواهد داشت، اما پس از افزایش نرخ بهره در آمریکا، نفت مازاد مذکور می‌تواند به سرعت خریداری و ذخیره شود چراکه افزایش نرخ بهره در آمریکا موجب افزایش تقاضا برای نفت خام در بازارهای جهانی خواهد شد.»

این در حالی است که مقامات اوپک پیش‌بینی خوشبینانه گروهی از محققان و تحلیلگران را مبنی بر کاهش قابل توجه نفت خام مازاد در بازار در سال آینده میلادی را زیر سوال برده‌اند. لازم به ذکر است که تیم تحقیقاتی مذکور معتقد است میزان تقاضا برای نفت تولیدی اوپک در سال 2016 به دلیل کاهش نفت برخی تولید‌کنندگان نظیر آمریکا، افزایش خواهد یافت و همزمان با کاهش نفت مازاد، تقاضا برای نفت خام به میزان روزانه یک میلیون و 250 هزار بشکه در بازار افزایش خواهد یافت.

گفتنی است قیمت نفت خام در بازار پس از تصمیم تاریخی اوپک در سال گذشته میلادی مبنی بر حفظ سقف تولید خود و عدم کاهش تولید نفت به منظور افزایش قیمت آن، به نصف کاهش یافته است. به نظر می‌رسد این سیاست که توسط عربستان سعودی اعمال شده و از سوی برخی کشورهای عرب خلیج فارس مورد حمایت واقع شد در میان سایر اعضای اوپک از حمایت چندانی برخوردار نیست.

در همین ارتباط جاناتان برت، مدیر بخش سرمایه‌گذاری «Sydney's Ayers Alliance» در استرالیا معتقد است آن دسته از کشورهای عضو اوپک که بدهی بالایی دارند، بدون شک سازمان را برای واکنش به قیمت پایین نفت در بازار تحت فشار قرار خواهند داد. با این حال به نظر نمی‌رسد که سیاست اوپک در قبال قیمت نفت در بازار تغییر کند.

همچنین و براساس اطلاعات ارائه شده از سوی تحلیلگران موسسه مورگان استنلی انتظار می‌رود در نشست آتی اوپک، موضوع افزایش میزان تولید نفت خام ایران نیز به بحث و بررسی گذاشته شود. ایران که زمانی بعد از عربستان سعودی دومین تولید‌کننده نفت خام اوپک محسوب می‌شد امیدوار است تا پس از رفع تحریم‌های وضع شده علیه این کشور، تولید نفت خام خود را به میزان روزانه یک میلیون بشکه افزایش دهد. به همین منظور تهران با رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفت و گاز خود در هفته گذشته، سعی دارد با ایجاد شرایطی جذاب برای شرکت‌های انرژی خارجی سرمایه مورد نیاز خود را جهت توسعه بخش انرژی خود جذب کند.

پس از نشست اوپک و نتیجه حاصل از آن، فعالان بازار انرژی به گزارش رشد اقتصادی و میزان اشتغال در آمریکا چشم دوخته‌اند، چراکه این گزارش می‌تواند در نشست آتی خزانه‌داری آمریکا ارتباط مستقیمی با میزان نرخ بهره در ایالات متحده داشته باشد. در این راستا کارشناسان مــوسـسـه مـــشــاوره‌ای«brokerage Phillip Futures» در سنگاپور معتقدند که انتشار اطلاعات مربوط به وضعیت اشتغال و نرخ بهره در آمریکا، نوسان قابل توجهی در وضعیت ارزش دلار ایجاد خواهد کرد. تحلیلگران این موسسه در یادداشتی اعلام کردند: «هرگونه نوسان در وضعیت ارزش دلار آمریکا می‌تواند به ایجاد تغییراتی در قیمت نفت خام در بازارهای جهانی منجر شود.»

۱۰ آذر ۱۳۹۴ ۰۹:۳۷
تعداد بازدید : ۵۱۱