خوانساری: ارتباط صنایع کوچک و متوسط دو کشور را برقرار می‌کنیم

خوانساری: ارتباط صنایع کوچک و متوسط دو کشور را برقرار می‌کنیم
بزرگترین هیات تجاری و صنعتی ایتالیا که طی ماه‌های اخیر به ایران سفر کرده‌است، روز گذشته به اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی تهران آمد و طی همایشی که به ابتکار اتاق مشترک ایران و ایتالیا برپا شد، از نزدیک با فعالان اقتصادی و بخش‌خصوصی ایران ملاقات کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی تهران، در این گردهمایی مسعود خوانساری رییس اتاق تهران از برنامه‌ریزی این نهاد بخش‌خصوصی برای برقراری ارتباط و همکاری‌های مشترک میان صنایع کوچک و متوسط ایران با همتایان خود در ایتالیا خبر داد.


وی با بیان اینکه صنایع بزرگ در ایران عمدتا وابسته به دولت هستند در حالی که صنایع کوچک و متوسط را بنگاه‌های بخش‌خصوصی در اختیار دارند و آن را اداره می‌کنند، افزود: با توجه به آنکه بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایتالیا از توان و ظرفیت بالایی برخوردار هستند، ایجاد زمینه‌های همکاری مشترک میان صنایع کوچک و متوسط ایران با این بخش در ایتالیا از جمله اهداف اتاق تهران در دوره پساتوافق است.


رییس اتاق تهران همچنین صنعت گردشگری را یکی از زمینه‌های همکاری میان فعالان اقتصادی ایران و ایتالیا عنوان کرد و گفت: طی سال‌های اخیر، جوسازی‌های نامناسبی علیه ایران از سوی کشورهای غربی صورت گرفت که منجر به کاهش ورود گردشگران خارجی به ایران شد، اما پس از توافقات هسته‌ای صورت گرفته و به ویژه سفرهای متعدد هیات‌های اقتصادی از کشورهای مختلف به ایران، صنعت گردشگری بار دیگر در حال جان گرفتن است و این حوزه می‌تواند یکی از زمینه‌های مستعد همکاری میان دو کشور ایران و ایتالیا باشد.


خوانساری در همین رابطه به مصوبه اخیر دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: براساس تصمیم اخیر دولت، اعطای ویزا در فرودگاه امام خمینی (ره)، زمینه‌ای را فراهم کرده تا هر تاجر متقاضی به ورود به ایران بتواند بدون موانع و بروکراسی‌های دست و پاگیر به ایران سفر کند که این در توسعه اقتصادی موثر است. همچنین در این نشست محمدمهدی بهکیش عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا نیز با اشاره به فرصت‌های مناسب اقتصاد ایران، گفت: هم‌اکنون سرمایه‌گذاران زیادی علاقه‌مند به ورود به اقتصاد ایران هستند اما تاکید ایران، انجام سرمایه‌گذاری و فاینانس طرح‌های اقتصادی و رقابتی است.


وی افزود: ایتالیا نباید از غافله اجرای طرح‌های اقتصادی در ایران عقب بماند. به گفته بهکیش، ایران هم‌اکنون به بازاری برای صادرات نیاز دارد و تاکنون بیشتر تمرکز اقتصاد ایران بر نفت بوده در حالی که هم‌اکنون هدفگذاری اصلی، توسعه صادرات است.


بهکیش تصریح کرد: بازارهای خوبی در اطراف ایران وجود دارد که به لحاظ زبان، فرهنگ و حوزه‌های جغرافیایی، خارج از دسترس ایتالیایی‌ها است، بنابراین شرکت‌های ایتالیایی می‌توانند از طریق ایران به این بازار دسترسی داشته باشند. در ادامه این گردهمایی، فعالان اقتصادی دو کشور به صورت مستقیم و رو در رو وارد مذاکرات اقتصادی با یکدیگر شدند و بخش عمده‌ای از بنگاه‌ها بخش‌خصوصی هر دو کشور توانستند شناخت مناسبی از طرف‌های همکاری خود به دست آورند.

۱۰ آذر ۱۳۹۴ ۱۵:۳۳
تعداد بازدید : ۵۰۸