حجم صادرات باید تا ١٠ سال آینده سه برابر افزایش پیدا کند

حجم صادرات باید تا ١٠ سال آینده سه برابر افزایش پیدا کند
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم تشویق سرمایه گذاری خارجی که به رشد صادرات کمک می کند، گفت: حجم صادرات کالاهای ایرانی باید ظرف ١٠ سال آینده سه برابر افزایش پیدا کند.

به گزارش شانا، محمد رضا نعمت زاده در بیست و یکمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی، سهم ایران را در صادرات کل جهان، ٣٤ صدم درصد ذکر کرد و گفت: سهم صادرات غیرنفتی کشورمان براساس برنامه ها باید به ٢٠٠ میلیارد دلار برسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: افزایش حجم صادرات به ٢٠٠ میلیارد دلار در افق چشم انداز ١٤٠٤، به اصلاح قوانین و مقررات و کاهش بروکراسیها و تلاش فعالان اقتصادی نیاز دارد.

وی گفت: اکنون ١٠میلیون نفر دانش آموخته و ٤,٥ میلیون نفر مشغول تحصیل در مراکز آموزش عالی کشور وجود دارند و سالانه حدود ٧٠٠ هزار نفر در رشته های مهندسی در کشور دانش آموخته می شوند.

نعمت زاده افزود: یکی از زمینه هایی که اتاقهای بازرگانی می توانند به آن کمک کنند، تقویت کارشناس صادرات است و این برنامه در پتروشیمی اجرا شد و در نتیجه، هنگام تحریم برای صادرات محصولات پتروشیمی ، دشواری وجود نداشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، لزوم آموزش در بخش تولید، بازاریابی و صادرات را خواستار شد و گفت: تولید باید متناسب با نیاز خریدار باشد و صادرات آن تلاش مضاعفی نیاز دارد.

وی گفت: مسئولان در دولت وظیفه دارند موانع پیش روی صادرکنندگان را برطرف کنند ، اما هنوز خیلی از افراد در وزارت صنعت ، معدن و تجارت باور ندارند که صادرات راه نجات کشور است.

نعمت زاده، همکاری بلندمدت را با طرفهای خارجی لازمه فعالیت در این دوره دانست و گفت: همکاری شرکای خارجی باید در قالب سرمایه گذاری مشترک شکل گیرد .

وی افزود: ایران نیاز چندانی به پول دیگر کشورها ندارد ، مهم دانش، روابط انسانی، شناخت و تعامل است و کسانی که مسیری را با موفقیت طی کرده اند، می توان از آنها راه را یاد گرفت.

نعمت زاده با تاکید بر این که دست کم ٣٠ درصد از تولیدات ناشی از همکاریها باید صادر شود، گفت: هفته گذشته ایتالیاییها به ایران آمدند و برای همکاری با آنها، زمینه ها و همتایان مشخص شد و در پایان سفر، معاون وزیر ایتالیایی اعلام کردکه سفر به ایران حدود ٩٥ درصد موفقیت داشت.

وی گفت: براساس مذاکرات با دیگر کشورها، تاکید شد همانطور که ایران بازار خود را در اختیار آنها قرار می دهد ، آنها هم باید امکان حضور صادرکنندگان ایرانی را در بازار کشورشان فراهم کنند.

به گفته نعمت زاده، اکنون منابع بانکها محدود است، دولت نیز محدودیت منابع دارد که بعد از برجام، بخشی از منابع خارج مورد استفاده قرار می گیرد.

نعمت زاده افزود: تاکنون صادرات در کشور محور قرار نگرفته و در مجلس و دولت باید صادرات در جایگاه خود قرار گیرد و هر قانونی که مانع این امر است، باید اصلاح شود.

وی گفت: مطابق سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی، شاخصهای استفاده از توانمندی داخلی و توسعه صادرات مورد تاکید قرار گرفته است.

بیست و یکمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی با محور توسعه اقتصاد ملی بعد از تحریم، روز شنبه در تبریز برپا شد.

گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: در هشت ماه امسال (منتهی به آبانماه ) صادرات غیرنفتی ایران به ٢٩ میلیارد و ٦٣٢ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ١٠,٤٨درصد کاهش یافت.

۱۴ آذر ۱۳۹۴ ۱۷:۰۹
تعداد بازدید : ۴۶۷