روند احداث پتروشیمی‌ها با تکیه‌بر آمایش سرزمین نیاز به اصلاح دارد

روند احداث پتروشیمی‌ها با تکیه‌بر آمایش سرزمین نیاز به اصلاح دارد
عضو کمیته پتروشیمی مجلس گفت: برای احداث برخی مجتمعهای پتروشیمی، ملاحظات آمایش سرزمین، مدنظر گرفته نشده است، بنابراین باید تصمیمهای غلط را اصلاح کرد چون این صنایع، سرمایه ملی است.

سید هادی حسینی در گفتگو با خبرنگار شانا، درباره احتمال لغو مجوز احداث واحدهای پتروشیمی نیمه‌تمام که تصمیم برای تأسیس آنها بدون ملاحظات آمایش سرزمین، درگذشته اتخاذشده و اکنون از منظر اقتصادی نیز سودآوری ندارند، تصریح کرد: به‌هرحال، کار اشتباه را نمی‌توان صحیح جلوه داد، ازاین‌رو کار غلط را به بهانه این‌که آغازشده نباید ادامه داد بلکه باید برای جبران آن، کوشش کرد.

عضو کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن افزود: مسیر انجام هر کاری باید به درستی ترسیم شود، به‌طور مثال هنگامی‌که فرد در حال طی مسیر است و میانه راه متوجه می‌شود مسیر برگزیده‌شده، آن را به مقصد موردنظر هدایت نمی‌کند، پس از آگاهی از نشانی صحیح، تغییر مسیر می‌دهد تا به هدف خود دست یابد، بنابراین فرد مسیر گذشته را دیگر طی نمی‌کند.

عضو کمیسیون صنایع با انتقاد از این‌که در گذشته در احداث برخی صنایع مانند پتروشیمی و فولاد ملاحظات آمایش سرزمین مدنظر قرار نگرفته است، تصریح کرد: این صنایع آب بر هستند.

این نماینده مجلس نهم، در همین زمینه افزود: برخی صنایع فولادسازی در مناطق مرکزی کشور ساخته‌شده است که آب کافی وجود ندارد درحالی‌که نیاز ضروری این نوع صنایع، آب است؛ ازاین‌رو برای برخی پتروشیمی‌ها نیز چنین مسائلی روی‌داده است چون مسائل آمایش سرزمین به‌خوبی مدنظر قرار نگرفته است؛ بنابراین، باید مانع بروز اشتباه شد زیرا صنایع یادشده سرمایه ملی است و متعلق به شخص نیست حتی اگر شخصی سرمایه‌گذاری کند، زیرا کسی حق ندارد به دست خود آسیب وارد کند و معلولی به جامعه بیفزاید، بنابراین باید مانع کارهای بیهوده شد.

به گزارش شانا، درحال حاضر ٦٧ طرح از برنامه چهارم (١١طرح) و پنجم (٥٦طرح) باقی مانده است که به برنامه ششم منتقل می‌شود، پیشرفت این طرحها به جز خط لوله اتیلن غرب که بیش از ٩٠ درصد پیشرفت دارد، هم اکنون ٢٠ درصد است.

از ٦٧ طرح نیمه کاره موجود در صنعت پتروشیمی‌ قرار است ٢١ طرح از طریق فاینانس چین و ٢٠ طرح از طریق صندوق توسعه ملی تامین مالی شوند.

تا پایان برنامه ششم توسعه ظرفیت تولید پتروشیمی به بیش از ١٢٩ میلیون تن و به ارزش ٤٠ میلیارد دلار خواهد رسید. هم‌اکنون برخلاف گذشته بخش خصوصی متولی اصلی توسعه صنعت پتروشیمی‌ به شمار می‌آید و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تنها نقش حاکمیتی و ایجاد زیرساختها را بر عهده دارد.

۱۶ آذر ۱۳۹۴ ۰۹:۴۸
تعداد بازدید : ۶۰۲