فشار اوپک بر تولیدکنندگان شیل

فشار اوپک بر تولیدکنندگان شیل
چهارم دسامبر اعضای اوپک در وین منجر به کاهش بهای نفت خام در این روز شد.

به نظر می رسد که این نشست یکی از بحث برانگیرترین و پرچالش‌ترین جلسات این سازمان بود که در نهایت اعلام گردید که هیچ تصمیمی برای سقف تولید اوپک گرفته نشد. وزیر نفت کشورمان پس از خاتمه جلسه اظهار داشت: هیچ تغییری در سقف تولید نفت اوپک ایجاد نشد و بر این اساس سقف تولید اوپک در این جلسه ثابت ماند.

دبیرکل اوپک نیز اعلام کرد: اعضای اوپک تصمیم خاصی در این نشست نگرفتند و پس از ورود ایران به بازار جهانی نفت و نظارت بر وضعیت بازار که چه تغییراتی ممکن است اتفاق بیفتد، می توانیم برای تغییر سقف تولید اوپک تصمیم بگیریم.

وی افزود: بنابراین درباره تعیین سقف تولید نفت باید صبر کرد تا شاهد تغییرات عرضه و تقاضا در بازار پس از ورود ایران و افزایش تولید نفت این کشور باشیم. امانوئل ایبه کاچیکوو- رئیس اوپک نیز اعلام نمود که این گروه خط مشی” منتظر بمان و نگاه کن” را در پیش گرفته است. اما با اینکه اعضای این سازمان اشاره ای به سقف تولید نکردند، اما رئیس اوپک گفت که کشورهای عضو سازمان توافق به نگه داشتن سقفی دارند که تولید واقعی اوپک را نشان می دهد.

بنابراین می توان به این نتیجه دست یافت که تولید روزانه ۳۱/۵ میلیون بشکه مورد توافق جمعی آنان بوده است چرا که ماهها است که تولید اوپک فراتر از ۳۰ میلیون بشکه در روز صورت می گیرد، هر چند که این تصمیم به طور رسمی اعلام نگردید. برآورد کارشناسان رویترز نیز حاکی از تولید ۳۱/۷۷ میلیون بشکه در روز این سازمان طی ماه نوامبر می باشد.

مقایسه روند تولید نفت اوپک با سقف تعیین شده توسط این سازمان

oil-4dec 

بسیاری از تحلیل گران پیش از برگزاری این نشست انتظار داشتند که باز هم مقدار سمبلیک ۳۰ میلیون بشکه در روز به عنوان سقف تولید اعلام گردد. این امر نشان می دهد که اوپک سیاست تولید تهاجمی را در پیش گرفته تا بتواند فشار خود را بر تولیدکنندگان شیل اویل بالا ببرد. در این راستا، کارشناسان مهمترین عنصر را در تعیین سیاست اوپک حفظ سهم از بازار مصرف می دانند نه حفظ سطح سود.

همچنین محققان وال استریت ژورنال برآورد نموده اند؛ در صورتیکه تولید اوپک در همین سطح باقی بماند، مازاد عرضه نفت در سال ۲۰۱۶ در حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود اما این تخمین بدون در نظر گرفتن ورود نفت ایران به بازارهای جهانی است. بنابراین عدم توازن میان عرضه و تقاضا تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ به طول انجامیده و طبق اظهارات کارشناسان بانک گلدمن ساکس تنها فشار مالی می‌تواند این عدم تعادل موجود در بازار را با کاهش تدریجی ظرفیت عرضه مازاد و بهبود تقاضا برطرف سازد.
علاوه بر این خبر دیگری نیز بازار نفت آمریکا را در روز جمعه تحت تأثیر خود قرار داد. وزارت کار ایالات متحده اعلام داشت که طی ماه نوامبر ۲۱۱ هزار فرصت شغلی در این کشور ایجاد شده که خبری نویدبخش برای اقتصاد آمریکا محسوب می گردید.

در پی آن گمانه زنی ها برای افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو شدت گرفته و بر ارزش دلار آمریکا افزوده شد. بدین ترتیب، این عوامل سبب شدند تا قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژانویه ۱/۱۱ دلار (۲/۷ درصد) کاهش یافته و در سطح هر بشکه ۳۹/۹۷ دلار به تثبیت برسد. این نفت خام کاهش ۴/۲ درصدی را در هفته گذشته تجربه نمود. همچنین بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژانویه با ۸۴ سنت (۱/۹ درصد) کاهش به بشکه ای ۴۳ دلار رسید. بهای برنت در هفته گذشته ۴/۱درصد تقلیل یافت.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

oil-4dec1 

مؤسسه خدمات نفتی Baker Hughes نیزاعلام کرد که در هفته منتهی به ۴ دسامبر تعداد ۱۰ دکل حفاری نفتی غیرفعال شده و مجموع آنها به ۵۴۵ واحد رسیده است. در خبر دیگری نیز آمده بود که چین تصمیم دارد ذخایر استراتژیک نفتی خود را دو برابر نموده و در سال ۲۰۱۶ به میزان ۹۰-۷۰ میلیون بشکه بر حجم آنها بیافزاید.

۱۶ آذر ۱۳۹۴ ۱۰:۵۴
تعداد بازدید : ۵۲۷