ضرورت رشد 38 درصدی صنعت گردشگری

ضرورت رشد 38 درصدی صنعت گردشگری
دهمین گردهمایی کمیسیون گردشگری اتاق تهران به بررسی پیشنهاداتی برای همکاری این کمیسیون با برخی نهادهای دانشگاهی و پژوهشی اختصاص یافت.

البته پیش از آغاز بررسی این موضوع، محمد نجفی‌عرب، عضو کمیسیون گردشگری به تنش‌های پیش‌آمده میان روسیه و ترکیه اشاره کرد و گفت: «حجم صادرات ترکیه به روسیه حجم بالایی است و تنها در بخش محصولات غذایی ارزش صادرات از ترکیه به سوریه حدود پنج تا شش میلیون یورو برآورد می‌شود.» او ادامه داد: «به نظر می‌رسد، فرصت مغتنمی برای ایران ایجاد شده که بخشی از محصولات موردنیاز روسیه از طریق ایران تامین شود.»


محسن مهرعلیزاده، رییس کمیسیون گردشگری نیز گفت: «می‌توان طی نامه‌ای از دولت درخواست کرد که در تامین و صادرات مواد غذایی به روسیه و هم مبادله گردشگر به این کشور را تسهیل کند. شاید لازم باشد در کمیسیون مطالعه‌ای صورت گیرد تا مشخص شود دولت چه مساعدت‌هایی می‌تواند داشته باشد.»


نجفی‌عرب نیز در تایید پیشنهاد مهرعلیزاده گفت: «تجزیه و تحلیل ترکیب گردشگرانی که از روسیه به ترکیه می‌روند و اینکه چه جاذبه‌هایی آنان را جذب می‌کند، بسیار حائز اهمیت است.»


پیشنهاد حضور اتاق در شورای عالی گردشگری
در ادامه این نشست، یعقوب امین زاده، کارشناس کمیسیون گردشگری اتاق تهران نیز با اشاره به برگزاری جلساتی که برای تدوین برنامه ششم برگزار می‌شود، گفت: «این پیشنهاد را مطرح کردیم که نمایندگان اتاق بتوانند با حق رای در شورای عالی گردشگری شرکت کنند. البته آقای سلطانی‌فر، رییس سازمان گردشگری نیز اعلام کرده که به واگذاری امور به بخش خصوصی اعتقاد دارد. بر این اساس اگر بتوان با در اختیار داشتن حق رای در جلسات شرکت کرد، دغدغه‌های بخش خصوصی را نیز می‌توان در همین جلسات مطرح کرد.»


انعقاد تفاهمنامه با دانشگاه علامه طباطبایی
امین‌زاده همچنین از آغاز همکاری کمیسیون گردشگری اتاق تهران و مرکز مطالعات گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد. پس از آن، سید مجتبی محمودزاده که ریاست این مرکز مطالعاتی را بر عهده دارد، به بیان توضیحاتی پرداخت. او گفت که مرکز مطالعات گردشگری این دانشگاه، از ادغام مدرسه عالی جهانگردی و مدرسه بازرگانی در سال 1382 شکل گرفته اما در سال1392 فعال شده است.


محمودزاده ادامه داد: «در این مرکز مطالعاتی، پژوهش‌هایی در زمینه گردشگری به ویژه بازاریابی گردشگری انجام می‌گیرد و یکی از مهمترین مسایل این بخش، مساله برند است. واقعیت این است که اکنون جهانیان، تصویری منفی از مقاصد گردشگری در ایران در ذهن دارند و ایران در زمینه تبلیغات و بازاریابی گردشگری بسیار ضعیف عمل کرده است.» او در بخش دیگری از سخنانش گفت: «جالب است بدانید که در ترکیه یک وزارتخانه برای مدیریت بخش گردشگری این کشور ایجاد شده است و در ایران، سازمان متولی گردشگری، سازمانی کوچک است که نمی‌تواند چندان موثر واقع شود. از سوی دیگر نیز 23 نهاد در ایران در بخش گردشگری دخیل هستند.» او افزود: «پیش‌نویس تفاهمنامه‌ای میان مرکز مطالعات گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی و کمیسیون گردشگری اتاق تهران آماده شده است که در صورت امضای این تفاهم‌نامه، در زمینه پژوهش و برگزاری همایش‌ها و سمینارها همکاری خواهد شد.»


 در همین حال، محمود نجفی‌عرب گفت: «این مرکز می‌تواند در زمینه جمع‌آوری مستندات با کمیسیون گردشگری همکاری کند. در عین حال به نظر می‌رسد، اگر زیرساخت‌ها فراهم نباشد، بهترین پژوهش‌ها نیز کارایی نخواهد داشت.» او پیشنهاد کرد که تحقیقات مرکز مطالعات دانشگاه علامه طباطبایی شامل دو بخش، مطالعه روی زیرساخت‌ها و مطالعه در مورد ضعف‌های بخش‌ غیرحاکمیتی حوزه گردشگری معطوف شود.» 

 

در ادامه این جلسه، مسعود شیرین‌کلام، دبیر کمیسیون گردشگری اتاق ایران که در این نشست حضور یافته بود، گفت: «در کمیسیون گردشگری اتاق ایران نیز مطالعات متعددی با همکاری دانشگاه صنعتی شریف صورت گرفت؛ به طوری که ماهانه گزارش‌هایی توسط این کمیسیون منتشر و به نهادهای سیاستگذار یا اجرایی نیز منعکس می‌شد. اما متاسفانه، بازخورد مناسبی دریافت نشد.»


برخی از اعضای کمیسیون نیز این پیشنهاد را مطرح کردند که مطالعات این مرکز به بررسی مشکلات اتحادیه‌های فعال در عرصه گردشگری متمرکز شود تا این پژوهش‌ها جنبه کاربردی پیدا کند. در ادامه، مهرعلیزاده نیز با تاکید بر کاربردی بودن این مطالعات گفت که نتایج تحقیقات صورت گرفته توسط مرکز مطالعات دانشگاه علامه طباطبایی باید به گونه‌ای باشد که اتحادیه‌ها و سندیکاها بتوانند از آن استفاده کنند. به طوری که فعالان بخش خصوصی بدانند در چه بخش‌هایی سرمایه‌گذاری کنند.»


طرح پیشنهادی برای توسعه گردشگری
 دومین دستور دهمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران، بحث و بررسی در مورد سند عملیاتی توسعه گردشگری کشور برای تحقق سیاست‌های برنامه ششم توسعه و سند چشم‌انداز بود. به همین سبب، نمایندگان شرکت‌های مهندسین مشاور و شهرساز امکو که پروژه‌های متعددی در زمینه گردشگری به انجام رسانده و دارای پژوهش‌هایی در این زمینه هستند با یک طرح پیشنهادی برای توسعه گردشگری در ایران به این کمیسیون آمده بودند.


محسن خراسانی‌زاده، مدیرعامل این شرکت با اشاره به اینکه اقتصاد گردشگری می‌تواند سهم عمده‌ای در اقتصاد ایران به خود اختصاص دهد، گفت: «مطالعات ما این واقعیت را آشکار می‌کند که برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز20ساله، زیرساخت‌های گردشگری باید بیش از وضعیت کنونی توسعه پیدا کند. در گزارش این شرکت اشاره شده که لازم است سهم ایران از شمار گردشگران بین‌المللی به 5/1 درصد در سال 1404 افزایش پیدا کند. یعنی تعداد گردشگران ورودی به کشور به حدود 20 میلیون نفر برسد و درآمد حاصل از گردشگران ورودی به 25 میلیارد دلار افزایش پیدا کند. همچنین مقایسه صنعت گردشگری ایران و ترکیه در این گزارش نشان می‌داد که تنها در آنتالیا 350هزار تخت هتل وجود دارد و در پنج سال آینده نیز 7700 تخت یا 130 هتل چهار و پنج ستاره دیگر نیز در ترکیه ایجاد خواهد شد. خراسانی‌زاده سپس به برخی از مشکلات صنعت گردشگری ایران اشاره کرد و گفت: «کمبود زیرساخت‌های اقامتی و حمل‌و‌نقلی، ناکارآمدی نیروی انسانی فعال در بخش کشاورزی، کمبود نقدینگی و سرمایه‌گذاری، مشکلات صدور روادید به ویژه روادید فرودگاهی و نبود برنامه جامع تبلیغات و برندسازی تنها بخشی از مشکلات است.» او گفت: «تحقیقات نشان می‌دهد که نتایج عدم برنامه‌ریزی اصولی برای گردشگری باعث ازدحام در برخی محدوده‌های گردشگری و توزیع نامناسب گردشگران شده است. همچنین تخریب منابع طبیعی و محیط زیست، ایجاد تنش در ساختارهای اجتماعی و فرهنگی و عدم توزیع مناسب و ساخت بیش از نیاز هتل در برخی مناطق از دیگر آثار عدم‌ برنامه‌ریزی است.» او در ادامه گفت: «آنچه برای تحقق اهداف چشم‌انداز باید مورد توجه قرار گیرد، افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در جهت توسعه زیرساخت‌ها، محو کامل پروژه ایران‌هراسی و افزایش تمایل و علاقمندی گردشگران برای سفر به ایران، تسهیل ورود گردشگران افزایش درآمد حاصل از هر گردشگر و افزایش اشتغال در این صنعت است.» او سپس با تشریح برنامه پیشنهادی این شرکت گفت که برای دستیابی به 25 میلیون گردشگر در پایان برنامه ششم توسعه متوسط نرخ رشد گردشگری سالانه 38 درصد برآورد شده است.


 پس از ارائه این گزارش مقرر شد کمیسیون با بررسی این طرح پیشنهادی نظر خود را در مورد همکاری با این شرکت اعلام کند.

 

۲۲ آذر ۱۳۹۴ ۰۹:۱۰
تعداد بازدید : ۶۰۶