دولت در دوران پساتحریم از توانمندیهای داخلی حمایت می کند

دولت در دوران پساتحریم از توانمندیهای داخلی حمایت می کند
معاون اول رئیس جمهوری گفت: حمایت از صنعتگران و توانمندیهای داخلی در دوران پساتحریم در دستور کار دولت قرار دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، اسحاق جهانگیری صبح امروز (یکشنبه ٢٢ آذرماه) در آیین گشایش دوازدهمین همایش صنعت پتروشیمی ایران با بیان این مطلب افزود: پس از پایان تحریمها علیه کشورمان، استفاده از توانمندیهای موجود در داخل کشور بسیار مهم است و در همه بخشها بویژه بخشهای صنعتی، باید از توان داخل به بهترین شکل استفاده شود.

وی افزود: ما در مقطع زمانی مهمی هستیم و با توجه به این که در آستانه لغو تحریمهای اعمال شده علیه کشورمان قرار داریم، باید با همه توان وارد دوران پساتحریم شویم.

جهانگیری با بیان این که در این هفته، آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه خود را مبنی بر بسته شدن پرونده PMD ایران صادر می کند، ادامه داد: پس از این اقدام می توانیم به صورت شفاف تر صحبت کنیم و باید تا آن زمان صبر کرد تا معلوم شود چه کار بزرگی انجام شده است.

وی با اشاره به این که با نزدیک شدن به روز اجرای برجام،  نیازمند راهبردی مهم در مسیر توسعه هستیم و در این راه وزارت نفت در جذب سرمایه گذاریها پیشتاز است، تصریح کرد: هرچند عده ای سعی می کنند بر دامنه انتظارا ت بیفزایند، اما تلاشها در این مسیر ادامه دارد. 

معاون اول رئیس جمهوری گفت: بازار ایران در دوران پساتحریم نباید بازار مصرف کالاهای خارجی شود اما این موضوع به این معنا نیست که ما از ورود شرکتهای خارجی به این بازار جلوگیری کنیم، زیرا برای این شرکتها وجود ٨٠ میلیون نفر بازار مصرف بسیار جذاب است.

وی با اشاره به این که هم اکنون تدوین برنامه ششم توسعه در دولت در حال انجام است، اظهار کرد: تا دو هفته آینده پیش نویس این برنامه از سوی سازمان مدیریت در دولت مطرح می شود.

جهانگیری با تأکید بر این که برنامه ششم توسعه باید منطبق بر اقتصاد مقاومتی باشد، افزود: اقتصاد مقاومتی در دوران پساتحریم نیز برای ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ادغام وزارتخانه ها در حد پیشنهاد است

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به شایعاتی درخصوص ادغام وزارتخانه های مختلف در رسانه ها تصریح کرد: این مباحث هم اکنون در حد پیشنهاد است و دولت در برنامه ششم توسعه هیچ تصمیمی در این خصوص ندارد.

وی صنعت پتروشیمی را نمونه بارز تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و ادامه داد: تأمین مالی، فناوری و صادرات کالا باید محور کار صنعت پتروشیمی قرار گیرد.
جهانگیری یادآور شد: در توسعه صنعت پتروشیمی عدالت محوری باید مد نظر قرار گیرد؛ به عنوان مثال توسعه این صنعت در مناطق محرومی همچون سواحل خلیج فارس و دریای عمان باید در دستور کار قرار گیرد.

نقش بسزای صنعت پتروشیمی در ایجاد شغل

وی با بیان این که در دهه گذشته، خالص شغل ایجادشده در کشور در حد صفر یا در نهایت سالی٥٠ هزار شغل بوده است، گفت: ایجاد شغل یکی از مزیتهای اصلی صنعت پتروشیمی به شمار می آید. وانگهی، ایران در ١٠ سال آینده شاهد ایجاد سالانه ٨٩٠ هزار فارغ التحصیل از دانشگاههای کشور خواهد بود که صنعت پتروشیمی می تواند نقش بسزایی برای ایجاد شغل آنها داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر این که وضع رفاهی مردم در دهه گذشته نزولی بوده است، اظهار کرد: درآمد سرانه خانواده های شهری و روستایی طی مدت زمان یادشده ١٥ و ٢٩ درصد کاهش یافته است.

وی با انتقاد از کاهش قدرت اقتصادی ایران نسبت به دیگر کشورهای منطقه افزود: مأموریت دولت در سالهای آینده، ایجاد شغل، رفاه مردمی و بازگشت اقتدار اقتصادی ایران است که به یقین نقش اصلی بر عهده صنعت نفت و پتروشیمی است.

ایران  گره گشای مشکلات اقتصادی جهانی خواهد بود

جهانگیری گفت: در برنامه ششم توسعه، اقتصاد کشور باید رشد ٦ درصدی را تجربه کند که برای تحقق این امر باید سالانه ٩٠٠ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گیرد.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: ایران با توجه به پتانسیلهای موجود در خود در دهه آینده نه تنها در زمینه مشکلات خود، بلکه گره گشای مشکلات اقتصادی جهانی خواهد بود.

وی با انتقاد از توطئه کاهش جهانی قیمت نفت افزود: هم اکنون برخی کشورها با افزایش تولید در بازار نه تنها به مردم خود بلکه به مردم مسلمان دیگر کشورهای تولیدکننده ضربه می زنند البته در این میان مسائل اقتصادی نیز در کاهش قیمت نفت بی تأثیر نیست.

وی خطاب به وزیر نفت گفت: باید راهکاری سیاسی و جهانی برای جلوگیری از افت جهانی قیمت نفت اتخاد کرد ضمن آن که با برداشته شدن تحریمها ظرف چند ماه آینده، تولید نفت ایران به میزان قبل از تحریما برمی گردد.

۲۲ آذر ۱۳۹۴ ۱۱:۲۸
تعداد بازدید : ۶۰۰