مشارکت شرکت‌های خارجی در کنار سرمایه‌گذاران داخلی/ واگذاری طرح‌های کلیدی به بخش خصوصی

مشارکت شرکت‌های خارجی در کنار سرمایه‌گذاران داخلی/ واگذاری طرح‌های کلیدی به بخش خصوصی
وزیر نفت از امضای قراردادهای ای پی سی در تهران خبر داد و گفت: شرکای خارجی هم اکنون به دنبال انتخاب سرمایه‌گذاران برای توسعه این صنعت هستند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه وزیر نفت در دوازدهمین همایش صنعت پتروشیمی اظهار داشت: وزارت نفت مصمم بر این است که در جهت توسه صنعت پتروشیمی گام‌های اساسی را بردارد بنابراین توسعه این شرکت مستلزم تأمین خوراک موردنیاز از یک سو و از طرف دیگر نقش حمایتی دولت و وزرات نفت از این صنعت برای ایجاد توسعه زیربناهای ساختاری آن است که این جهش بزرگی را برای  این صنعت ترسیم نماید.

وی تصریح کرد: تولید محصولات پتروشیمی به قیمت سال 92 به فروش خواهد رسد و هم اکنون میزان تولید محصولات پتروشیمی 45 میلیون تن است که تا پایان سال آینده به مرز 70 میلیون تن خواهد رسید.

زنگنه ادامه داد: پیش نیاز توسعه پتروشیمی تأمین خوراک به میزان کافی است که در این زمینه ایران در وضعیت مناسبی قرار دارد به طوری که برنامه‌ریزی برای تولید اولفین، NGl، اتان، GtP و نیز افزایش تولید 2 مییون تن پروپیلن و تولید اوره و آمونیاک است که بر پایه آخرین برنامه‌ریزی صورت گرفته 4.5 میلیون تن متانول به 13 میلیونتتن در سال خواهد رسید.

وی همچنی ادامه داد: با تکمیل طرح‌های پتروشیمی اتان، پروپان و نفتا به میزان کافی در کشور تولید خواهد شد که اهداف وزارت نفت برای تأمین خوراک در بخش عسلویه است که 12 میلیون تن nglو 4.5 میلیون تن اتان و 13 میلیون تن نفتا تولید خواهد شد که این نفتای مورد نیاز از طریق گاز طبیعی قابل تولید است.

زنگنه افزود: ظرف دو یا سه سال آینده با توسعه پالایشگاه‌ها ال پی جی و نفت سفید مورد نیاز صنعت در داخل تولید خواهد شد.

وزیر نفت ادامه داد: بعد از تأمین خوراک مورد نیاز سیاست‌های وزارت نفت بر حمایت از بخش خصوصی و توسعه این صنعت است که مایل هستیم که بخش خصوص در کنار سرمایه‌گذاری خارجی فعالیت‌های مستمری را داشته باشد.

وی ادامه داد: در گذشته برای توسعه طرح‌ها از فاینانس خارجی استفاده می‎‌کردیم که هم اکنون در کنار جذب سرمایه‌گذرای خارجی از صنایع داخلی برای دسترسی به فناوری پیشرفته حمایت می‌کنیم به طوری که ایران پس از لغو تحریم‌ها بایستی در جهت پیشبرد اهداف توسعه‌ای خود در این صنعت گام بردارد.

زنگنه ادامه داد: تاکنون در قراردادهای EpC در تهران شرکت‌های خارجی خواستار تأسیس شعبه شدند تا شرکای راهبردی خود را انتخاب نمایند ایران بزرگترین بازار منطقه است که با توسعه این صنعت می‌تواند گام‌های بلندی در جهت توسعه صنعت کشور بردارد.

وزیر نفت افزود: سیاست‌های وزارت نفت حمایت از بزرگ‌سازی شرکت‌ها برای حضور در بازارهای جهانی و رقابت با آنها است و از تصمیمات مهم برای تأمین خوراک واگذاری طرح‌های ام جی ال واگذاری پالایشگاه بیدلند ان جی ال 3 هزار و 200 و 3 هزار و 100 به بخش خصوصی است تا در این زمینه سرمایه‌گذاری نماید.

وی همچنین خاطرنشان کرد: جایگاه جدید صنعت پتروشیمی در حال حاضر این است که در توزیع سرمایه‌گذاری و رگلاتوری این بخش حمایت نماید همچنین برای جلوگیری از اقدامات اساسی روش‌های قانونمندی را در این صنعت تدوین کرده تا به حوزه زیرساخت‌ها کمک نماید.

تاسیس واحدهای پروپیلن همراه با ایجاد صنایع پایین دستی

وی همچنین با بیان این که از اجرای واحدهای پروپیلین در داخل سرزمین حمایت می کنیم، افزود: اصرار داریم تاسیس این واحدها همراه با ایجاد صنایع پایین دستی باشد؛ ضمن این که به دنبال این نیستیم تا پروپیلین را صادر کنیم بلکه تاکید داریم تا از آن محصولات دیگری را ساخته و صادر کنیم.

زنگنه با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی دولت و وزارت نفت برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی، افزود: براین اساس بالاترین تخفیف در قیمت خوراک تا ٣٠ درصد برای احداث زنجیره های پایین دستی دیده شده است که این اختیار از سوی دولت در اختیار وزارت نفت قرار داده شده است.

وزیر نفت با اشاره به جایگاه جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: امروز این شرکت باید در حوزه ایجاد زیربنا و هدایت سرمایه گذاران برای حضور در صنعت پتروشیمی فعالیت داشته باشد.

زنگنه، مهمترین نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی را رگولاتوری در این صنعت دانست و ادامه داد: از دیگر وظایف این شرکت جلوگیری از اقدامهای بر هم زننده رقابت سالم است.

وزیر نفت در پایان گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین در حوزه زیرساختها به کمک و حمایت از سرمایه گذاران همسو با سیاستهای تببین شده در این زمینه اقدام خواهد کرد.
۲۲ آذر ۱۳۹۴ ۱۱:۳۸
تعداد بازدید : ۵۷۶