صورتجلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز مورخ 94/07/28

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:                                       

آقایان: اسپندیاری (دبیر کل)، گلچین (پترو پردیس) خوئیان (پترو آذر آسیا)، صباحی بیدگل (پترو یزدان کویر یزد)، زیبادل (سیتکو)، جعفر زاده (پترو سپهر پویا)، امامی (پتروشیمی اصفهان)، قاری (اکسیر پویان)، مرادی (پتروگل)، عبدلی (پترو سایان ملایر)، خراسانی (زنیط)، باقریان (پترو پالایش مهان)، احمد ابوترابی (پارسا ادیب پویا، حلال گستر ادیب، پارسا فن آوری ادیب)، شهریاری (گوهر صفا کرکس)، محمود ابوترابی (میلاد پگاه)،  تالاری (تراویس ایران)، قوام (اولان صادق توس)، علوی (سامان فراز قشم)، حبیبی (ساینا شیمی بهشت)، و خانم ها سعادتی (بوتان ران)، اصلانی (پتروشیمی آبادان)، بازرگان نیا (سادایران)

 

چهارمین جلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز سال 1394 رأس ساعت 16:00 روز سه ‌شنبه مورخ 94/07/28 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 

اخبار کمیسیون:

1.       طبق نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران نمایشگاه بین‌المللی پشتیبانی حمل‌ونقل در روزهای 27 الی 29 آبان ماه سال جاری در مرکز نمایشگاه‌های استانبول برگزار خواهد شد.

2.       پیرو اطلاع‌رسانی قبلی در موردتفاهم نامه همکاری فی‌مابین اتحادیه و بانک توسعه صادرات ایران، اعضاء محترم در صورت تمایل می‌توانند از تسهیلات بانک مذکور به شرح ذیل استفاده نمایند:

-    اعطای تسهیلات اعتباری، ارائه خدمات بانکی سهل‌تر و سریع‌تر به اعضاء، پرداخت تسهیلات جهت سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و تجاری صادراتی، تأمین مالی احداث واحدهای جدید تولیدی یا توسعه و نوسازی اعضاء که منجر به تولید یا صادرات کالا یا قابل صدور باشد.

-        تأمین مالی خرید وسایط حمل‌ونقل باری در راستای کاهش قیمت تمام‌شده کالاهای صادراتی

-        پرداخت اعتبار به خریداران خارجی از داخل کشور در قالب تسهیلات اعتبار خریدار

-        تأمین مالی صدور کالا و فروش آن به‌صورت مدت‌دار به خریدار خارجی

-        تأمین مالی احداث واحدهای جدید تولیدی در قالب سرمایه‌گذاری در خارج کشور

-        صدور انواع ضمانت‌نامه ریالی و ارزی

-        گشایش انواع اعتبارات اسنادی داخلی و خارجی

3.       طبق ایمیل واصله از مرکز آموزش‌های بازرگانی دومین همایش تجارت با ترکیه در آذرماه سال جاری در شهر استانبول برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای شرکت در این همایش می‌توانند با دبیرخانه اجرایی آن تماس حاصل فرمایند.

4.       شورای بازرگانی ایران و قزاقستان طی نامه‌ای اعلام نموده است که از تاریخ 94/07/23 تأسیس و فعالیت خود را شروع نموده است و از کلیه فعالان اقتصادی در حوزه‌های صنعت، تجارت، کشاورزی، سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی، خدمات فنی مهندسی، حمل‌ونقل تشکل‌های آنها و جهت عضویت در این شورا دعوت نموده است.

5.       اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران طی نامه‌ای پرسشنامه مربوط به جمع‌آوری اطلاعات توان و ظرفیت‌های صادراتی واحدهای تولیدی کشور را ارسال نموده که جهت اقدام مقتضی از طریق ایمیل برای اعضاء محترم ارسال شده است.

6.       فراخوان شرکت در دوازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی انرژی کیش که از تاریخ 21 الی 24 دی‌ماه سال جاری در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش برگزار خواهد شد، جهت اعضاء محترم ارسال شده است. علاقه‌مندان برای شرکت در این نمایشگاه می‌توانند با روابط عمومی اتحادیه تماس حاصل فرمایند.

7.       به دنبال پیگیری‌های بعمل آمده توسط اتحادیه در خصوص رفع مشکل مالیاتی اعضاء ناشی از تفسیرهای گوناگون برخی از ممیزین مالیاتی نسبت به اقلام غیرنفتی خارج از فهرست 19 قلم بخشنامه سازمان امور مالیاتی و احتساب آنها به‌عنوان کالاهای نفتی که صادرات آنها موجب پرداخت مالیات می‌گردد، این اتحادیه ضمن مکاتبه با معاونت محترم اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی درخواست رفع مشکل را نموده و آن معاونت محترم طی نامه‌ای در پاسخ به اتحادیه به‌ضرورت  اجرای بخشنامه سازمان امور مالیاتی و اجتناب ممیزین از اعمال سلایق شخصی در مورد احتساب کالاهای غیر نفی به‌عنوان نفتی تأکید نموده است.

8.       بر اساس نامه واصله از مرکز آموزش بازرگانی استان خراسان رضوی وابسته به موسسه مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی دوره عالی آموزش تجارت بین‌الملل در تاریخ‌های 25 و 26 آذرماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

9.       بر اساس اطلاعیه واصله همایش ملی محیط‌زیست با رویکرد توسعه کیفیت محیطی در آذرماه سال جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار خواهد شد.

10.   بنا به درخواست هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران طی نامه‌ای در خصوص نحوه صدور، تمدید و لغو مجوزهای کسب‌وکار و فراینده‌ای آن از اعضاء نظرخواهی نموده است. شایان‌ذکر است، لیست مجوزها در گزارش چهارم در وب‌سایت اتاق ایران به نشانی www.iccim.ir  و سایت خبری معاونت تشکل‌ها به آدرس www.economag.ir در دسترس می‌باشد.

11.   اتاق بازرگانی ایران طی مکاتباتی درخواست نموده است تا شرکت‌های علاقه‌مند به فعالیت‌های تجاری در کشورهای مکزیک و آرژانتین به آن اتاق معرفی شوند. در صورت تمایل مراتب را  اعلام فرمایند تا اقدام مقتضی صورت پذیرد.

12.   بر اساس اطلاعیه واصله از شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی چهل و دومین نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی بغداد-عراق از تاریخ 10 الی 19 آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

13.   طبق اطلاعیه واصله کارگاه آموزشی مدیریت ریسک در نیمه اول بهمن‌ماه سال جاری در هتل پارسیان اوین برگزار خواهد شد.

14.   دومین کنفرانس بین‌المللی تجاری روسیه و ایران با عنوان همکاری‌ها در عرصه پالایش نفت، تولید مواد نفتی، پلیمرها، مواد شیمیایی و فن‌آوری‌های وابسته در تاریخ 94/08/05 در مسکو برگزار خواهد شد.

15.   بر اساس نامه واصله از بخش بازرگانی سفارت کره جنوبی نشست مشترک با هیات تجاری اعزامی از آن کشور در تاریخ 12 آبان ماه سال جاری در هتل پارسیان آزادی برگزار خواهد شد.

16.   دستورالعمل نحوه استرداد موقت مالیات و عوارض ارزش‌افزوده به صادرکنندگان کالا، موضوع ماده (34) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور از طریق ایمیل برای اعضاء ارسال‌شده است.

متن ماده 34 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به‌قرار ذیل است:

سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مالیات بر ارزش‌افزوده اخذشده از صادرکنندگان را از کالاهایی که از مبادی خروجی رسمی صادرشده با ارائه اسناد و مدارک مثبته حداکثر تا مدت یک‌ماه پس از ارائه برگ خروجی صادره توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران از محل وصولی‌های جاری آن سازمان به صادرکنندگان مسترد نماید.

17.   بر اساس اطلاعیه واصله کنفرانس بین‌المللی مدیریت کیفیت در روزهای 16،17 و 18 آبان ماه سال جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار خواهد شد.

18.   اتحادیه بر اساس برنامه‌ریزی بعمل آمده نسبت به صدور کارت عضویت الکترونیک اعضاء اقدام می‌نماید. در این رابطه ضمن اطلاع‌رسانی به اعضاء، درخواست نموده است، تا ضمن مراجعه به سایت اتحادیه فرم مربوطه را تکمیل و کد رهگیری دریافت نموده و متعاقباً تصویر عکس 4×3 مدیرعامل آن شرکت را جهت الصاق بر روی کارت به آدرس ایمیل اتحادیه ارسال نمایند.

19.   بر اساس اطلاعیه واصله اولین همایش ملی فرایندهای پالایشگاهی با تأکید بر تکنولوژی های نوین شامل بنزین سازی (CCR)، ایزوماکس و روغن‌سازی در بهمن‌ماه سال جاری توسط شرکت پالایش نفت تبریز و دانشگاه صنعتی سهند برگزار خواهد شد. دبیر همایش نامه‌ای ضمن اطلاع‌رسانی در مورد فوق، درخواست نموده است تا همکاران مقالات خود را بر اساس محورهای همایش و مطابق جدول زمان‌بندی اعلام‌شده در پوستر مربوطه برای بررسی به دبیرخانه همایش ارسال نموده و در همایش حضور بهم رسانند. ضمناً شایان‌ذکر است، پوستر همایش در اتحادیه موجود است که اعضاء علاقه‌مند می‌توانند برای دریافت آن به دبیرخانه مراجعه فرمایند. همچنین امکان درج تبلیغات اعضاء در انتشارات همایش مذکور وجود دارد.

 

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:

·          سایت انگلیسی اتحادیه با نگاه برون‌مرزی فعال شده است و روزانه 10 الی 12 خبر در آن درج می‌گردد. در این سایت قیمت فرآورده‌های نفتی در نشریات خارجی و داخلی درج و به‌طور هفتگی به‌روزرسانی می‌گردد. همچنین در بخش سایت فارسی نیز گزارشات کمیسیون‌ها، بخشنامه‌های واصله، اطلاع‌رسانی‌های عمومی به اعضاء درج می‌گردد. ضمناً به اعضاء توصیه می‌گردد، تا ضمن مراجعه حداقل یک‌بار به سایت اتحادیه مراجعه و از آخرین اخبار و وقایع مربوط به حوزه نفت، گاز و پتروشیمی آگاهی یابند.

·          در خصوص SMS اختصاصی اتحادیه و همچنین کارتابل سیستم اتوماسیون برید برای استفاده مدیران عامل شرکت‌ها توضیحاتی ارائه گردید و از شرکت‌های عضو درخواست بعمل آمد تا از مسئولین دفاتر خود بخواهند تا ضمن تماس با اتحادیه پسورد دریافت نموده و بتوانند به اطلاعات مندرج در سیستم برید دسترسی پیدا کنند. اتحادیه تلاش می‌نماید تا اطلاعات به‌روز در اختیار اعضاء قرار گیرد.

·          درخواست شرکت اترک شیمی شرق مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و بنا به دعوت قبلی نماینده آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی در مورد فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه نمود. سپس به سؤالات حاضرین پاسخ دادند و پس از بحث و تبادل‌نظر نسبت به تقاضای شرکت مذکور رأی‌گیری با ورقه انجام گرفت و بر اساس نتیجه حاصله (22 رأی موافق و یک رأی ممتنع) کمیسیون نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر اعلام نمود.

·          درخواست شرکت صنایع شیمیایی بیات شهریار مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و بنا به دعوت قبلی نماینده آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی در مورد فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه نمود. سپس به سؤالات حاضرین پاسخ دادند و پس از بحث و تبادل‌نظر نسبت به تقاضای شرکت مذکور رأی‌گیری با ورقه انجام گرفت و بر اساس نتیجه حاصله (23 رأی موافق) کمیسیون نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر اعلام نمود.

·          موضوع بحث و بررسی پیرامون مشکلات صادراتی اعضاء مطرح و نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارتند از:

       نماینده شرکت پترو آذر آسیا اظهار فرمودند مشکل آن شرکت در ارتباط با استانداردسازی و تبصره ماده 12 دستورالعمل ستاد که سد راه صنعت شده و موجب تعطیلی برخی از واحدها گردیده و همچنین مشکل مربوط به مغایرت‌های کارگروه فنی مستقر در استاندارد بر روی اظهارنامه‌های صادراتی  می باشد و این موضوع به این دلیل است که آنالیز محصول صادراتی با آنالیز خوراک که در روز کدینگ گرفته‌شده مطابقت می‌گردد. درصورتی‌که ماهیت خوراک در مقاطع مختلف ممکن است حدود 5 الی 10 درصد تفاوت داشته باشد و لازم است آنالیز محصول با آنالیز خوراک همان مورد صادراتی مطابقت گردد نه با آنالیزی که قبلاً کدینگ شده است. همچنین مطابق دستورالعمل ستاد، ارائه فاکتور خرید به نرخ بین‌المللی در زمان اظهار جزو لاینفک اسناد صادراتی است و صادرکننده حداکثر به‌اندازه وزن فاکتور منشاء و خوراک می‌تواند محصولی صادر نماید، لذا اینکه کارگروه فنی استاندارد اعلام می‌نماید، در اظهارنامه‌ای مثلاً مقدار 10% خارج از ماهیت وجود دارد، شامل جریمه به نرخ بین‌المللی می‌باشد، چه توجیه قانونی دارد. همچنین انتظار این است که در خصوص مسائل فوق با ارگان‌های ذیربط ازجمله وزارت صنعت، معدن و تجارت مکاتبه بعمل آید.

       در پاسخ اعلام گردیده عین نامه مذکور به ستاد استاندارد جهت تشکیل جلسه مشترک با حضور نمایندگان ستاد، استاندارد و اتحادیه جهت بررسی موضوع منعکس‌شده است ولیکن ارتباطی با وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارد. همچنین قرار است طی جلسات مشترکی که با استاندارد و ستاد برگزار خواهد شد. راجع به موضوع بحث و بررسی بعمل آید. این مشکل تنها به یک شرکت محدود نمی‌شود و شرکت‌های دیگری نیز با این مشکلات مواجه هستند که اتحادیه آن را مدتی است مورد پیگیری قرار داده است و در دستور کار اتحادیه قرارگرفته است.

نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارتند از:

       تنوع خوراک موجب شده مقداری مواد سوبسیددار در محموله‌های صادراتی مشاهده شود و این تغییرات موجب گردیده تا در محموله صادراتی درصدی مواد سوبسیددار تشخیص داده شود.

       به دنبال مشکلات پیش‌آمده برای برخی از شرکت‌ها در گمرکات اجرایی ناشی از اعلام درصدی مواد سوبسیددار در محموله‌های صادراتی صادرکنندگان درخواست انجام آزمایش نمونه شاهد را ارائه نمودند ولیکن اعتراض آنها موردقبول واقع نشده و حق اعتراض را از آنها سلب نمودند. در این راستا اتحادیه ضمن مکاتبه با رئیس‌کل محترم گمرک جمهوری اسلامی ایران و تبیین شرح مشکل اعلام نموده است که قانوناً هیچ ارگانی نمی‌تواند حق اعتراض را از کسی سلب نماید و حق اعتراض برای همه محفوظ است، ازجمله درخواست انجام آزمایش نمونه شاهد. در این خصوص با مدیرکل محترم دفتر صادرات گمرک مذاکره بعمل آمده و قرار بود ایشان نظرات اتحادیه را به رئیس‌کل گمرک منتقل نماید و همین‌طور با مدیرکل محترم دفتر مبارزه با قاچاق فراورده‌های نفتی و نظارت بر حمل‌ونقل ستاد نیز مذاکره بعمل آمده است.

       اخیراً نیز گمرک طی بخشنامه‌ای انجام آزمایش نمونه شاهد را به اجازه قوه قضاییه موکول نموده است، هم‌اکنون مدیرکل محترم دفتر مبارزه با قاچاق فراورده‌های نفتی و نظارت بر حمل‌ونقل ستاد در سفر حج است. پس از مراجعت با ایشان مجدداً مذاکره بعمل خواهد آمد.

       عنوان گردید کارگروه فنی مستقر در استاندارد به‌منزله گلوگاهی برای ایجاد مشکلات بر سر راه صادرات تلقی می‌گردد که نظر خوبی نسبت به واحدهای تولیدی ندارد. پیشنهاد این است که اتحادیه در کارگروه حضور فعال داشته باشد تا بتوانند نظرات فنی و کارشناسی برای رفع مشکلات اعضاء ارائه نماید.

       اتحادیه مجموعه‌ای از حدود 270 شرکت عضو فعال در زمینه تولید و صادرات فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی تشکیل شده است. اعضاء به هیات مدیره اعتماد نموده و با دادن رأی به آنها پیگیری و انجام امور اتحادیه را به آنها سپرده‌اند. همفکری در بالاترین حد در هیات مدیره فعلی به چشم می‌خورد. از نظرات توده اعضاء برای رفع مشکلات بهره‌گیری بعمل می‌آید. تغییراتی در حال شکل گرفتن است. در مورد بخشنامه مربوط به 19 قلم کالاهای نفتی هر واحد امور مالیاتی آن را به‌طوری تفسیر می‌نماید. طی مکاتبه‌ای که با معاونت محترم امور اقتصادی و دارایی انجام گرفت از ایشان درخواست بعمل آمد تا اجرای بخشنامه سازمان امور مالیاتی در مورد فهرست 19 قلم کالاهای نفتی را به مورداجرا قرار دهد و از احتساب کالاهای خارج از این فهرست به‌عنوان کالاهای نفتی خودداری گردد که آن معاونت طی نامه‌ای اجرای بخشنامه مذکور و پرهیز از اعمال سلیقه‌های شخصی را مورد تأیید قرار داده و اعلام نموده در مواردی که رعایت نمی‌شود مراتب با ذکر مصادیق آن به سازمان مذکور یا دفتر ایشان جهت پیگیری منعکس گردد.

       در مورد نحوه استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده قبلاً پیشنهاداتی ارائه‌شده بود که صحیح نبودند که با رئیس‌کل محترم سازمان امور مالیاتی کشور مکاتبه بعمل مده و درخواست گردید نسبت به اجرای اصلاحیه ماده‌قانونی مربوط به استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده که طبق قانون یک ماه تعیین‌شده است تأکید لازم را معمول نمایند و استرداد مالیات مذکور منوط بر ارائه مفاصاحساب های دیگر که ارتباطی با مالیات بر ارزش‌افزوده ندارند، موکول نگردد.

       همچنین برخی از واحدهای تولیدی با مشکل جریمه و اعلام درصدی از مواد یارانه‌ای در محموله صادراتی آنها که تشخیص داده‌ می شود مواجه هستند. البته این اشکال مربوط به زمان قبل از اجرای تبصره ذیل ماده 16 مربوط به مجاز بودن صادرات محموله‌های صادراتی با داشتن حداکثر 10% مواد یارانه‌ای است. واقعیت این است که کارگروه استاندارد 10% مذکور را در مواردی از محموله‌های دارای مواد یارانه‌ای هستند، کسر نموده و آنچه باقی می‌ماند را شامل جریمه اعلام می‌کند.

       در ارتباط با استفاده از تسهیلات صادراتی عنوان نمود یکی از مدارکی که ستاد  از صادرکنندگان مطالبه می‌کند، گزارش حسابرسی است. درصورتی‌که دارایی این مدارک را مطالبه نمی‌کند. در پاسخ بیان گردید، ستاد بر اساس قانون این مدارک را مطالبه می‌کند، اما چنانچه بخشنامه‌ای وجود دارد که بر اساس آن ارائه این مدارک الزامی نیست، آن را ارائه نمایید تا با ستاد مذاکره بعمل آید.

                                                                                                   

این جلسه رأس ساعت 18:30 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

                         

 

۲۲ آذر ۱۳۹۴ ۱۳:۳۸
تعداد بازدید : ۱,۲۰۲