صورتجلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز مورخ 94/02/29

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

آقایان: اسپندیاری (دبیر کل)، محدث (پتروشیمی لاله)، دشتی زاده (صنایع شیمیایی سینا)، باقریان (پترو پالایش مهان)، کوثری (پتروشیمی مارون)، مقدم (گروه شیمیایی کمال تام کیمیا)، خراسانی (زنیط)، شهریاری (گوهر صفا کرکس، پتروآذرآسیا، اکسین دنا)، ابوترابی (حلال گستر ادیب، پارسا فن آوری ادیب، پارسا ادیب پویا)، شیخ (پرسال)، پورنایب‌زاده (پارس کیمیا گران اصفهان، پترو ستاره صبا)، و خانم بازرگان نیا(سادایران)

 

اولین جلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز سال 1394 رأس ساعت 16:00 روز سه‌شنبه مورخ 94/02/29 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 

اخبار کمیسیون:

-       اتحادیه در راستای فراهم نمودن تسهیلات رفاهی برای اعضاء نسبت به تمدید قرارداد بیمه تکمیلی و بیمه عمر و حوادث کارکنان با شرکت بیمه البرز اقدام نموده است.

-       بر اساس‌نامه واصله از اتاق بازرگانی تهران هیات تجاری اتاق بازرگانی و صنایع براتیسلاوا (اسلواکی) از تاریخ 2 الی 9 خرداد به ایران سفر خواهد نمود. نشست مشترک این هیات با فعالان اقتصادی در ساعت 10 صبح روز دوشنبه مورخ 4 خردادماه در اتاق مذکور برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است زمینه کاری این هیات صنایع تولید و طراحی شیشه کریستال، ماشین آلات پلاستیکی، صنایع شیمیایی  و دارویی، صنایع گاز و غیره است.

-       بر اساس نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران فراخوان انتخاب صادرکنندگان نمونه سال 94 از طریق ایمیل جهت اعضاء محترم ارسال‌شده است. قابل‌ذکر است ثبت‌نام الکترونیکی در سامانه مربوطه جهت دریافت کد رهگیری از تاریخ 94/02/21 لغایت روز چهارشنبه 94/03/20 انجام می‌گیرد.

-       بر اساس‌نامه واصله از صندوق توسعه صادرات ایران آن صندوق در نظر دارد باقیمانده سهام خود را به فروش رساند. اعضاء علاقه‌مند در صورت تمایل می‌توانند تا روز یکشنبه مورخ 94/03/10 درخواست‌های خود را به دبیرخانه آن صندوق ارائه نمایند.

-       اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی در مورد طرح یک‌فوریتی عملیات بانکی بدون ربا از تشکل‌ها و اعضاء نظرخواهی نموده. قابل‌ذکر است طرح مذکور از طریق ایمیل جهت اعضاء محترم ارسال‌شده است. در صورت داشتن هرگونه نظر یا پیشنهاد نسبت به طرح مذکور مراتب را کتباً به دبیرخانه اتحادیه اعلام فرمایند تا پس از جمع‌بندی به آن اتاق منعکس شود.

-       جلسه کمیته سران قوای سه‌گانه نظام موضوع ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه در تاریخ 94/02/21 با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذیربط و این اتحادیه در اتاق بازرگانی ایران برگزار گردید. طی این جلسه مراتب اعتراض اتحادیه در مورد نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده و مشکلات مربوط به نحوه استرداد آن موردبحث و بررسی قرار گرفت و چندراه حل برای رفع مشکل پیشنهاد گردید که عبارتند از:

-       صندوق ضمانت صادرات پکیجی را به‌منظور سپردن ضمانت‌های لازم برای صادرکنندگان جهت ارائه به سازمان امور مالیاتی با حداقل نرخ تهیه نماید.

-       با توجه به اینکه بر اساس ضوابط خریداران نمی‌توانند چک به سازمان امور مالیاتی ارائه نمایند، پیشنهاد گردید تا صادرکنندگان به‌جای وجه نقد چک مدت‌دار 6 ماهه به فروشندگان کالا تحویل نمایند و طی این مدت چنانچه بتوانند اظهارنامه‌های صادراتی خود را ارائه نمایند، چک به آنها مسترد شود و در غیر این صورت چک از طریق فروشندگان جهت اقدامات مقتضی به سازمان امور مالیاتی تحویل شود.

-       تنخواهی در اختیار گمرک  قرار گیرد تا به هنگام ارائه اظهارنامه صادراتی وجه پرداختی از بابت مالیات بر ارزش‌افزوده از طریق این صندوق پرداخت شود.

-       مدیرکل محترم صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای درخواست نموده است که مشخصات بانوان کارآفرین در صنایع تحت پوشش این اتحادیه اعم از مدیرعامل، مالک ، عضو هیأت مدیره و یا از میران ارشد سریعاً به آن وزارتخانه اعلام گردد. قابل‌ذکر است در این مورد به اعضاء محترم از طریق ایمیل اطلاع‌رسانی شده است. لطفاً افراد واجد شرایط را در قالب جدول ارسالی به این اتحادیه معرفی نمایند تا به آن وزارتخانه معرفی شوند.

-       بر اساس‌نامه واصله از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران دوره آموزشی راهکارهای کاهش مصرف انرژی در پلیمرهای تراکمی و جذبی در روزهای 27 و 28 خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.

-       بر اساس‌نامه واصله از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران دوره آموزش اصول نظارت بر اجرای آسانسور و پله‌برقی در روزهای 23 و 24 خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.

-       بر اساس اطلاعیه واصله از کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC ) سمینار آموزشی بسته‌بندی و بازرسی کالا در روزهای 5 و 6 خردادماه سال جاری برگزار می‌گردد.

-       طبق نامه واصله از اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع شیمیایی اردن از تاریخ 18 الی 20 خردادماه سال جاری در آن کشور برگزار خواهد شد.

-       به دنبال نظرخواهی اتحادیه از نایب‌رئیس محترم اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در خصوص پرداخت یک در هزار رقم فروش کالا و خدمات به هنگام صدور و یا تمدید کارت‌های بازرگانی ایشان پاسخی ارسال نموده‌اند که جهت استحضار اعضاء محترم قرائت گردید.

 

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:

·          در ارتباط با عقد قرارداد با شرکت بیمه البرز عنوان گردید بر اساس نظرسنجی که از اعضاء بعمل آمده حدود 70% نسبت به نحوه ارائه خدمات توسط این شرکت اظهار رضایت نموده‌اند.

·          اتحادیه تلاش زیادی برای رفع مشکلات مربوط به استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده معمول نموده است. در این خصوص مذاکرات و مکاتبات متعددی با ارگان‌های ذیربط بعمل آمده و موضوع در جلسات اتاق بازگانی ایران نیز مطرح شده است. نهایتاً موضوع در تاریخ 21/02/94 در کمیته ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذیربط و معاونت محترم حقوقی نهاد ریاست جمهوری و چند نفر از وکلای اتاق مطرح و موردبحث و بررسی قرارگرفته و پیشنهادات اتحادیه برای رفع مشکل کتباً به اتاق بازرگانی ایران ارسال شده است.

·          امسال نمایشگاه نفت،گاز و پتروشیمی ایران به نحو مطلوب و با مدیریت خوبی و تخصصی‌تر نسبت به سال‌های گذشته برگزار شده است.

·        موضوع بحث و بررسی پیرامون مشکلات صادراتی اعضاء مطرح و نظرات مشروحه زیر ارائه گردید :

-       اغلب واحدهای تولیدی به علت کمبود ماده اولیه به حالت تعطیلی درآمده‌اند. اصلی‌ترین مشکل صادرکنندگان پتروشیمی مسأله تأمین خوراک است. بورس از عرضه خوراک به‌طور منظم خودداری می‌کند.

-       انتهای بحث به قیمت ختم می‌شود برای بحث در این مورد لازم است گزارش تحلیلی ارائه شود و در مورد قیمت‌گذاری مهندسی معکوس انجام گیرد.

-       طبق بخشنامه‌ای که ستاد در مورد استانداردسازی مشتقات نفتی مبتنی بر خود اظهاری صادر نموده است ، فرآورده‌های نفتی که وفق ماده 12 دستورالعمل ستاد فرآیند استانداردسازی را طی نموده و دارای محصولات کدگذاری شده می‌باشند صرفاً در مواردی که اقدام به تولید محصولات میانی جدید ( برش حد واسط ) می‌نمایند موظف به استانداردسازی برای آن برش‌ها بوده و در خصوص محصولات جدید حاصل از بلندینگ نیازی به طی کردن سیر فرایند سازی نمی‌باشد و صادرات محموله‌های صادراتی شرکت‌های مذکور با فرمولاسیون بلندینگ جدید بر اساس انطباق آزمون محموله‌های مذکور با اظهار صاحب کالا انجام می‌پذیرد.

-       عنوان گردید با افت شدید قیمت فوب نهایی از یک‌سو و بهای تمام‌شده بالا در تولید هیدروکربن‌ها از سوی دیگر، فعالیت واحدهای مذکور تحت شعاع قرارگرفته و با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری در این صنعت از طرف بخش خصوصی و اشتغال ایجادشده بیم آن می‌رود که سرمایه دچار خسران شده و نیروهای شاغل در این واحدها بیکار شدند و پیشنهاد بعمل آمد تا در جهت رفع مشکل ضمن مکاتبه با وزارت نفت درخواست گردد تا واحدهای تولیدی هیدروکرین ها و تینر جهت خرید حلال‌های 402،410 ویژه و ... از پرداخت عوارض نوسازی خطوط لوله معاف گردند.

-       از حاضرین درخواست بعمل آمده تا شرح مشکلات خود در ارتباط با خوراک ، ارزش‌افزوده و 5% عوارض نوسازی خطوط لوله را به‌طور مشروح و مکتوب به اتحادیه ارسال نمایند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

-       طبق اطلاع واصله اتاق بازرگانی ایران به تشکل‌ها کمک بلاعوض می‌کند . این سؤال مطرح است که آیا اتحادیه هم می‌تواند از این کمک‌ها استفاده نماید ی خیر؟

-       پتروشیمی چین در حال رشد است. شاید تا دو سال آینده آن کشور در این زمینه خودکفا شود و نیازی به واردات از ایران نداشته باشد.

-       در خصوص موضوع مربوط به پتروشیمی چین تقاضا گردید تا موضوع کتباً به اتحادیه اعلام گردد تا به واحدهای پتروشیمی منعکس شود.

-       اتحادیه دو نوع عضو دارد 1- بازرگانی 2- شرکت‌های تولیدی. درخواست این است که اتحادیه نسبت به واحدهای تولیدی نظر داشته باشد. بازرگانان مشکلات تولیدی را ندارند.

-       بازرگانان مهم هستند . شرکت‌های بازرگانی نقدینگی موردنیاز واحدهای تولیدی را تأمین  می‌کنند و واحدهای تولیدی از آنها حمایت می‌کنند.

-       بیشترین توجه به واحدهای تولیدی و حمایت از آن‌هاست . در جلساتی که با مسئولین ارگان‌ها برگزار می‌شود از آنها حمایت می‌گردد زیرا باید تولید انجام پذیرد تا صادرات صورت پذیرد.

-       اعتقاد بر این است که دولت باید ناظر باشد نه کارفرما زیرا وقتی کارفرما باشد حالت نظارتی کم‌رنگ می‌شود. ساختار بسیاری از واحدها برای تأمین خوراک واحدهای دیگر است. یعنی برخی واحدها وظیفه تولید خوراک برای واحدهای دیگر را دارند. بخش تولیدی و بازرگانی در کنار هم مهم جلوه می‌کنند ولی بیشتر مذاکرات با شرکت پخش و وزارت نفت بر روی بخش‌های تولیدی متمرکز شده است.

-       پیشنهاد گردید تا چشم‌انداز مسائل بعد از رفع تحریم‌ها طی سمیناری موردبحث و بررسی قرار گیرد.

-       باید در مورد مشکلات مربوط به صنایع با ارگان‌های سطح بالا مانند نهاد ریاست جمهوری مکاتبه بعمل آید. در این رابطه پاسخ داده شد این سیاست‌گذاری در حد هیأت مدیره است و درخواست بعمل آمد تا نظرات در این مورد کتباً به اتحادیه اعلام گردد تا در هیأت مدیره مطرح و در مورد آن تصمیم‌گیری بعمل آید.

-       دبیرخانه صورتجلسه ها را بررسی و مشخص نماید کدام یک از موضوعات مطروحه در جلسات انجام‌گرفته و یا انجام نگرفته است. در پاسخ عنوان گردید یکی از مشکلات دبیرخانه این است که در مکاتباتی که اعضاء با اتحادیه انجام می‌دهند اغلب مستندات ذکر نمی‌شود و هنگام مکاتبه با ارگان‌های ذیربط به علت نداشتن مستندات و مدارک لازم قابل‌پیگیری نمی‌باشد. از حاضرین درخواست بعمل آمد تا مکاتبات خود را به‌طور مستند و با مدارک لازم انجام دهند تا قابل‌پیگیری باشد.

 

این جلسه رأس ساعت 17:30 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

                         

 

۲۲ آذر ۱۳۹۴ ۱۵:۰۸
تعداد بازدید : ۱,۳۵۴