لغو کامل تحریم‌های ایران در چند روز آینده

لغو کامل تحریم‌های ایران در چند روز آینده

در حالی‌که وزیر نفت می‌گوید تحریم‌های نفتی ایران در چند روز آینده به‌طور کامل لغو می‌شود، معاون امور بین‌الملل ضمن ابراز امیدواری نسبت به ارائه گزارش برجام در روزهای آتی، گفت: سه‌شنبه روز کلیدی برای ایران به لحاظ اجرای تعهدات برجام است. با ارائه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرونده ایران از دستور کار سازمان ملل خارج خواهد شد. به گزارش «فرصت امروز» امیرحسین زمانی‌نیا، در دوازدهمین همایش صنعت پتروشیمی ایران (IPF)، گفت: برگزاری این همایش در زمان مناسبی و پس از تحولات بین‌المللی یعنی مذاکرات ایران و ١+٥ انجام شد ازاین‌رو امیدوارم نتایج مثبتی داشته باشد. 

573624513513531623647437358538357357358

وی با بیان اینکه به زمان اجرای برجام طی روزهای آینده نزدیک می‌شویم، تأکید کرد: سه‌شنبه روز کلیدی برای ایران به لحاظ تصمیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه انجام تعهدات ایران براساس توافق برجام است که امیدواریم بعد از قرائت این گزارش، به مرحله اجرای برجام برسیم. به گفته معاون امور بین‌الملل وزیر نفت روزهایی کلیدی پیش‌روی ایران است زیرا در روزهای آینده با ارائه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران و اجرای تعهدات برجام پرونده ایران از دستور کار سازمان ملل خارج شده و گام‌های اساسی برای لغو تحریم‌ها برداشته خواهد شد.

همچنین در این همایش اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ایران در مقطع زمانی مهمی قرار دارد، اعلام کرد: ‌با توجه به اینکه در آستانه لغو تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان قرار داریم، باید با همه توان وارد دوران پساتحریم شویم. وی گفت: دولت مصمم است گام‌های بلندی بردارد اما عده‌ای برای اینکه شیرینی لغو تحریم به کام مردم ننشیند تلاش می‌کنند سقف انتظارات بالا برود اما دولت هم تمام تلاش خود را خواهد کرد و باید کوشش کنیم انتظارات در حد امکانات افزایش یابد.

جهانگیری افزود: بعد از بسته شدن پرونده PMD قصد داریم با همه توان وارد دوران پساتحریم شویم. پس از PMD می‌توانیم به‌صورت شفاف‌تر صحبت کنیم، بنابراین باید تا آن زمان صبر کرد. وی در پایان سخنانش گفت: ما از ورود شرکت‌های خارجی به بازار جلوگیری نمی‌کنیم، زیرا برای این شرکت‌ها وجود 80 میلیون نفر بازار مصرف بسیار جذاب است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور نیز دراین‌باره گفت: ‌در شرایط حساسی همایش پتروشیمی برگزار می‌شود زیرا در آستانه روز اجرای برجام هستیم. امروز با طی مراحل قانونی «برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)» جمهوری اسلامی ایران در آستانه ورود به بازه زمانی اجرا و به عبارتی دوران پساتحریم قرار گرفته‌ایم.

6789569599649569648357357358358348

بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز به نهایی شدن روند مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ١+٥ و لغو تحریم‌ها در روزهای آینده، گفت: با لغو تحریم‌ها صنعت پتروشیمی ایران قدم به دوران جدید خواهد گذاشت و می‌توانیم به تحقق کامل برنامه‌های موجود در چشم‌انداز ٢٠ ساله کشور امیدوار باشیم. وی با بیان اینکه ایران پس از تحریم با ایران پیش از تحریم بسیار متفاوت است، ادامه داد: شرکت‌های خارجی که پیش از این در ایران حضور داشته‌اند، می‌توانند به نام خودشان در ایران شعبه تأسیس کرده و با حمایت ما به انتخاب شرکای راهبردی ایرانی در این زمینه اقدام کنند.

این عضو کابینه، ایران را مرکز ثقل انرژی در منطقه دانست و افزود: ارزان‌ترین نیروی تحصیلکرده، دسترسی به بازارهای منطقه و داشتن منابع انرژی از جمله مزیت‌هایی است که سرمایه‌گذاری را در ایران از توجیه اقتصادی برخوردار می‌کند.

۲۳ آذر ۱۳۹۴ ۰۹:۰۷
تعداد بازدید : ۶۶۹