شرکت‌های خارجی مالک میادین نفتی ایران نمی‌شوند

شرکت‌های خارجی مالک میادین نفتی ایران نمی‌شوند
قراردادهای جدید نفتی ایران ریسک تجاری مربوط به نوسانات قیمت را برای شرکت های خارجی کاهش می دهند و موجب شفافیت در فعالیت ها می شوند اما ایران همچنان کنترل بالایی بر پیمانکاران خارجی خواهد داشت و در واقع پیمانکاران مالک هیچ میدان نفتی ای نخواهند بود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری اویل پرایس، ایران در تلاش برای افزایش سرمایه گذاری خارجی در بخش نفت و گاز خود، مکانیزم جدیدی برای قراردادهای آینده نفت و گازی اش ارائه کرده است.
در کنفرانسی که در روز های 28 و 29 نوامبر در تهران برگزار شد، ایران جزئیات اولیه از یک قالب قراردادی جدید را ارائه کرد. این کنفرانس با حضور نمایندگانی از 137 شرکت آسیایی و اروپایی برگزار شد که از جمله آنها می توان به شرکت های رویال داچ شل استات اویل، بی پی، توتال، سینوپک، رپسول، انل، شلومبرگر، انی، لوک اویل، رزنفت، دائوو، ایمپکس و تکنیپ اشاره کرد.
قراردادهای جدید نفتی و گازی ایران می تواند 15 تا 20 ساله بسته شود و تا 25 سال تمدید شود. قراردادهای قبلی، دارای مدت کوتاه تری بودند و منجر به بالا رفتن ریسک های تجاری و فنی سرمایه گذاران خارجی می شدند. سیستم قراردادی جدید جایگزین مدل بیع متقابل می شود که در آن پیمانکاران خارجی قادر به ثبت رزرو خود نبودند و باید میدان نفتی را به مقامات ایرانی بر می گرداندند. به علاوه، سیستم قراردادی جدید، بر خلاف مدل قدیمی، درآمدهای بیشتری را به شرکت هایی که بیش از مقدار برنامه ریزی شده اولیه تولید کنند، پیشنهاد می دهد.
دولت ایران قصد دارد از طریق اقدامات اینچنینی 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید در طی 5 سال جذب کند. سیستم قراردادی جدید می تواند انعطاف بیشتری را در مقابل نوسانات احتمالی بازار و دیگر ریسک های مرتبط به پیمانکاران خارجی پیشنهاد دهد. بر اساس این سیستم، پیمانکاران خارجی باید یک سرمایه گذاری مشترک با یک شرکت ایرانی انجام دهند تا بتوانند فعالیت های خود را در ایران انجام دهند و درآمدهای آنها بستگی به میزان ریسکی خواهد داشت که هر میدان خاص داراست.
این قراردادها همچنین ریسک تجاری مربوط به نوسانات قیمت را نیز در نظر می گیرند و موجب شفافیت در فعالیت ها می شوند. اما واضح است که با وجود همه اینها، ایران همچنان کنترل بالایی بر پیمانکاران خارجی خواهد داشت و در واقع پیمانکاران مالک هیچ میدان نفتی ای نخواهند بود. در کنفرانس اخیری که در تهران برگزار شد هیچ شرکت آمریکایی ای حضور نداشت.
۲۳ آذر ۱۳۹۴ ۱۱:۳۶
تعداد بازدید : ۵۲۵