افت تجارت ایران و پاکستان به کمترین رقم در ۵ سال گذشته

افت تجارت ایران و پاکستان به کمترین رقم در ۵ سال گذشته
یک فعال اقتصادی پاکستان با تاکید بر توسعه مبادلات تجاری ایران و پاکستان گفت: در سال ۲۰۱۴، حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان به ۲۲۹ میلیون دلار افت کرده است که پایین ترین رقم در ۵ سال گذشته به شمار می رود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری دی نیوز، میان نائومن کبیر، معاون سابق رئیس اتاق بازرگانی و صنایع لاهور از تجار پاکستانی خواسته تا به فرآیند سرمایه گذاری مشترک با همتایان ایرانی شان سرعت ببخشند، زیرا دو کشور دارای پتانسیل عظیمی برای رساندن حجم مبادلات خود به 10 میلیارد دلار هستند.
وی که روز دوشنبه در جمع گروهی از صادر کنندگان سخن می گفت افزود، ایران و پاکستان نه تنها دارای مرز مشترک هستند، بلکه دارای تاریخ مشترکی نیز هستند.
وی گفت، دو کشور دارای وابستگی های فرهنگی نزدیک هستند و همواره شرکای تجاری یکدیگر بوده اند، اما در سال های اخیر روند رشد مبادلات تجاری به صورت جدی آسیب دیده است.
کبیر گفت، ایران و پاکستان این پتانسیل را دارند که نیازهای یکدیگر را تامین کنند به شرطی که تجار از فرصت های موجود استفاده کنند. ایران آماده آغاز تجارت کالا به کالا با پاکستان است تا فعالیت تجار را تسهیل کند و حجم مبادلات تجاری دو جانبه را بالا ببرد.
کبیر در این نشست گفت، جامعه تجار دو کشور باید تعاملات خود را افزایش دهند و تجربه خود را به سود مردم دو کشور به اشتراک بگذارند.
«حجم مبادلات تجاری دو کشور با پتانسیل های دو کشور توازنی ندارد و اتاق های بازرگانی دو کشور باید از طریق برگزاری نمایشگاه های تک کشوری و اعزام هیئت های تجاری بر روی توسعه تجارت تمرکز کنند.»
بخش های کشاورزی، گردشگری و فلزات ایران دارای فرصت های سرمایه گذاری هستند و تجار پاکستانی باید در این حوزه ها ورود کنند.
کبیر ابراز امیدواری کرد که طراحان برنامه های تجاری ایران از ایفای نقش بزرگتر ایران به خصوص در تجارت منطقه ای اطمینان حاصل کنند.
«این باید برای هر دو طرف مهم باشد که در سال 2014،  حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان  به 229 میلیون دلار افت کرده است که پایین ترین رقم در پنج سال گذشته به شمار می رود.»
«در سال های 2008 و 2009، حجم مبادلات تجاری دو جانبه ما به 1.21 میلیارد دلار و 1.16 میلیارد دلار رسید.»
وی تاکید کرد که باید راه هایی برای افزایش حجم مبادلات تجاری دوجانبه پیدا شود. وی با اشاره به صادرات گوشت از پاکستان به ایران افزود، بخش لبنیات نیز می تواند حوزه دیگر همکاری های تجاری باشد.
۲۴ آذر ۱۳۹۴ ۱۰:۱۰
تعداد بازدید : ۴۷۵