توانمندی داخلی‌ برگ برنده دولت در جذب سرمایه‌گذار

همایش بین‌المللی پتروشیمی (IPF) در حالی به کار خود پایان داد که توانمندی داخلی‌ها در این صنعت برگ برنده دولت برای جذب سرمایه‌گذار خارجی بود. به گفته مسئولان پتروشیمی، پیمانکاران داخلی موفق به اجرای پروژه‌هایی با ارزش 70 میلیارد دلار شده‌اند و می‌توانند شرکای موثری برای جوینت ونچر شدن باشند. در روز دوم این همایش پنل‌های تخصصی متعددی برگزار شد که علاوه بر ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران از ظرفیت‌های داخلی پتروشیمی نیز مواردی اعلام شد اما آنچه در این میان مغفول بود، ارائه برنامه جذاب و بسته‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران بود.

2532135151356136342347624724743

فلاح، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی در یکی از پنل‌های تخصصی این همایش با اشاره به اینکه روز سه شنبه 24 آذر روزی سرنوشت‌ساز در تاریخ کشور است، ‌گفت: NPC در سال‌های اخیر درآمد 20 میلیون یورویی داشته است. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه 35 پروژه پتروشیمی درحال اجرا داریم، تاکید کرد: نیازمند تامین مالی برای این طر‌ح‌ها هستیم و با توجه به شرایط کنونی، ایران برای همکاری‌های چندجانبه در تامین مالی پروژه‌ها آمادگی دارد. 

همچنین مرضیه شاهدایی، مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز در یکی دیگر از پنل‌های تخصصی این همایش، به برنامه توسعه این صنعت پرداخت و گفت: در برنامه توسعه‌ای صنعت پتروشیمی 67 طرح با ظرفیت تولید 60 میلیون تن تعریف شده که از این تعداد 46/6 میلیون تن محصول قابل فروش است. این طرح‌ها به 40 میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد که تاکنون میلیارد دلار آن تامین شده است، البته 16 طرح از مجموع طرح‌های موجود، بالای 80 درصد پیشرفت دارند که در دو سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید. 
وی تاکید کرد: ایران برای سرمایه‌گذاری مزیت‌های متعددی دارد که پیش از این بارها به آن اشاره شده اما در این میان آنچه مغفول مانده است، حضور توانمند پیمانکاران، مشاوران و سازندگان ایرانی است.

شاهدایی در تشریح این توانمندی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی گفت: امروز پیمانکاران داخلی در عرصه بین‌المللی در کنار پیمانکاران خارجی حضور موثری دارند چرا که به تولید کالاهای‌ های‌تک و استراتژیک دست یافته‌‌اند. این توانمندی به‌گونه‌ای است که پیمانکاران از سال 1990 تاکنون 350 پروژه نفت، گاز و پتروشیمی را به ارزش 70 میلیارد دلار اجرایی کردند. به گفته این مقام مسئول در صنعت پتروشیمی، شرکت‌های داخلی با داشتن نیروی انسانی تحصیلکرده و باانگیزه، قدرت مالی و آشنا با نظام بوروکراسی داخلی شرکای خوبی برای شرکت‌های خارجی محسوب می‌شوند چراکه وجود 1100 شرکت سازنده با بیش از 100 هزار نیروی انسانی فرصت مناسبی است.

وی با بیان اینکه حدود 70 تا 80 درصد از تجهیزات مورد نیاز در صنعت پتروشیمی در کشور تولید می‌شود، خطاب به شرکت‌های خارجی اعلام کرد: تولید توربین‌های گازی و بخار، کمپرسور، انواع پمپ‌های فرآیندی و غیرفرآیندی، انواع مخازن کروی، ظروف تحت فشار، انواع شیرهای صنعتی و اتصالات بخشی از توانمندی شرکت‌های داخلی است. آنچه بیشتر باعث افتخار شده، این است که تمامی پروژه‌های صنعت پتروشیمی با توانمندی ایرانی‌ها ساخته شده وبهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات نیز توسط نیروی‌های داخلی انجام می‌شود. وی از شرکت‌های خارجی خواست با مراجعه به وندورلیست شرکت پتروشیمی در سایت شرکت‌ پتروشیمی نسبت به تمامی محصولات و شرکت‌های داخلی در حوزه پتروشیمی مطلع شوند. 

همچنین میرمعزی، مدیر عامل شرکت توسعه انرژی پاسارگاد نیز در این همایش به جایگاه ویژه صنعت پتروشیمی در چنددهه آینده پرداخت و اعلام کرد: براساس برآورد‌های موجود جمعیت جهان تا سال 2040 به 9 میلیارد نفر افزایش می‌یابد و مصرف انرژی نیز 35 درصد افزایش می‌یابد. در این مدت اقتصاد جهان نیز 130 درصد رشد خواهد کرد که از میان صنایع متعدد برای صنعت پتروشیمی 120درصد رشد پیش‌بینی می‌شود.

وی چرایی رشد صنعت پتروشیمی و افزایش تقاضای محصولات این صنعت را رشد طبقه متوسط در کشورهای در حال توسعه عنوان کرد و گفت: کشورهای چین و هند و کشورهای آفریقایی در این مدت به دلیل توسعه طبقه متوسط خود، مصرف مواد شیمیایی خود را افزایش خواهند داد. برای نمونه مصرف پلمیر در صنعت خودروسازی افزایش خواهدیافت. به گفته مدیر عامل شرکت توسعه انرژی پاسارگاد، حجم تجارت مواد شیمیایی معادل 10 درصد کل حجم تولید است که این میزان تا 2020 به 20 درصد افزایش خواهد یافت.

وی معتقد است سرمایه‌گذاران خارجی باید برای ایران الگویی خاص داشته باشند و نمی‌توان برنامه و سیاست‌گذاری‌های کشورهای منطقه دارای گاز از جمله قطر و روسیه را در ایران اجرایی کرد. آنچه اهمیت دارد این است که برنامه تبدیل گاز به ارزش افزوده در ایران علاوه بر تولید برق و صادرات، تبدیل آن به ال ان جی، صادرات گاز، تزریق به حوزه‌های نفتی، تبدیل به سوخت مایع و محصولات شیمیایی بیشتر بر موضوع تبدیل به محصولات پتروشیمی و البته تکمیل زنجیره ارزش این صنعت است.

میرمعزی در پایان صحبت‌های خود به تشریح برخی از طرح‌های پتروشیمی از جمله مجتمع پتروشیمی پارسیان پرداخت و گفت: زیرساخت‌های اصلی اجرای طرح‌های پتروشیمی در بیشتر مناطق فراهم شده است و از تمامی شرکت‌های خارجی و علاقه‌مند دعوت می‌شود در صورت تمایل در این مجتمع به‌صورت سرمایه‌گذاری مستقیم و تامین مالی حضور یابند.

۲۴ آذر ۱۳۹۴ ۱۰:۳۵
تعداد بازدید : ۵۴۵