صورتجلسه کمیسیون قیر مورخ 94/09/08

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

آقایان: اسپندیاری (دبیرکل)، تاجیک (تجارت آفرین سون قشم)، مختاری (فراشیمی روز)، قاسمی (رهام اسپرلوس)، حسینی پور (صنعت نوین طب آینده)، فروتن (عایق اصفهان)، عباسی (آرمیتیس پرشیا)، شمس امیری (آپادانا پترو بازرگان)، بصیرتی (توسعه نفت هرمزان)، دباغی (توسعه کروس انرژی)، و خانم ها رضایی (قیر دژپا)، بوذری (نخل بارانی پردیس)

 

هشتمین جلسه کمیسیون قیر سال 1394 رأس ساعت 15:00 روز یکشنبه مورخ 94/09/08 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 

اخبار کمیسیون:

       اتحادیه بر اساس برنامه‌ریزی بعمل آمده نسبت به صدور کارت عضویت الکترونیک اعضاء اقدام می‌نماید. در این رابطه ضمن اطلاع‌رسانی به اعضاء، درخواست نموده است، تا ضمن مراجعه به سایت اتحادیه فرم مربوطه را تکمیل و کد ره‌گیری دریافت نموده و متعاقباً تصویر عکس 4×3 مدیرعامل آن شرکت را جهت الصاق بر روی کارت به آدرس ایمیل اتحادیه ارسال نمایند.

       به دنبال استعلام بعمل آمده توسط اتحادیه از معاونت محترم برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در مورد اخذ عوارض موضوع‌بند (ک) تبصره قانون بودجه سال 1393 کل کشور آن معاونت محترم در پاسخ اعلام نموده است:

       مطابق قانون فوق الاشاره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مکلف است، نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و میعانات گاز و فرآورده‌های نفتی و تأمین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌های تأمین و توزیع فرآورده اقدام نماید و منابع موردنیاز را از محل عوارض 5 درصد به قیمت هر لیتر فرآورده نفتی تأمین و به مصرف برساند. همچنین اخذ عوارض 5 درصد موضوع‌بند 21-3 قانون بودجه سال 1392 کل کشور نیز اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. شایان‌ذکر است نامه شماره 292679 مورخ 94/06/24 این معاونت صرفاً در خصوص عوارض سال 1393 می‌باشد.

       اتاق بازرگانی ایران طی نامه‌ای در خصوص طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش تجارت از وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی نظرخواهی نموده است. خواهشمند است، ضمن مطالعه طرح مذکور که بر روی پورتال اتاق به نشانی www.iccim.ir قرارگرفته، چنانچه نظر و یا پیشنهادی دارند، مراتب را کتباً به این اتحادیه اعلام فرمایند تا پس از جمع‌بندی با اتاق مذکور منعکس گردد.

       دهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز عمان از تاریخ 2 لغایت 4 فروردین سال 1395 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی مسقط برگزار خواهد شد. اطلاعات مربوط به نمایشگاه از طریق ایمیل جهت اعضاء محترم ارسال شده است. در صورت تمایل به شرکت در این نمایشگاه با روابط عمومی اتحادیه تماس حاصل فرمایند.

       اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران همچون سال‌های گذشته در نظر دارد، دهمین همایش سراسری خود را با محوریت "گذر از موانع صادرات، حضور در بازارهای جهانی" در تاریخ ششم دی‌ماه سال جاری در مرکز همایش بین‌المللی صداوسیما  برگزار نماید. لذا از اعضاء علاقه‌مند دعوت بعمل می‌آید، تا با قبول اسپانسری این همایش اتحادیه را در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این همایش یاری نمایند.

       از آن دسته اعضایی که تاکنون فرصت پرداخت حق عضویت سال94 را پیدا ننموده‌اند، درخواست می‌گردد تا با توجه به نزدیک شدن پایان سال جاری هرچه زودتر در این مورد اقدام فرمایند.

       بر اساس نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی داکا یک هیات تجاری و بازاریابی از تاریخ 94/10/27 لغایت 94/11/01 به کشور بنگلادش اعزام خواهد شد.

       بر اساس نامه واصله از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران آن سازمان در نظر دارد نسبت به اعزام یک هیات تجاری و بازرگانی در بهمن‌ماه سال جاری به کشور چین اقدام نماید.

       انجمن صنایع بازیافت فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در راستای تسهیل و تسریع امور صنفی و همکاری با سازمان‌های متعامل ازجمله محیط‌زیست، ستاد و جهت ساماندهی فرایندهای مدیریت تأمین مواد اولیه کارخانجات تصفیه دوم اقدام به ایجاد سامانه اینترنتی به نشانی www.reopec.ir نموده است.

       بر اساس نامه‌های واصله از اتاق بازرگانی ایران شوراهای مشترک بازرگانی ایران-ترکمنستان، ایران-اندونزی، ایران-کره جنوبی، ایران-مجارستان و ایران- چک تشکیل‌شده است. اعضاء محترم می‌توانند، در صورت تمایل به اطلاع از شرایط عضویت در هر یک این شوراها با دبیرخانه اتاق‌ها و شوراهای مشترک اتاق بازرگانی ایران تماس حاصل فرمایند.

       جلسه مشترک اتحادیه با اعضاء محترم کمیسیون انرژی مجلس در تاریخ 94/09/01 برگزار گردید. طی این جلسه مشکلات صادرات اعضاء مطرح و مورد بحث و مذاکره قرار گرفت و کمیسیون نظر مساعد خود را نسبت به بررسی و رفع مشکلات اعلام نمود.

       بر اساس نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران نشست مشترک فعالان اقتصادی با هیات تجاری اعزامی از کشور لبنان در تاریخ 94/09/10 برگزار خواهد شد.

       جلسه مشترک اتحادیه با مدیرکل محترم ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد در تاریخ 94/08/26 برگزار گردید. طی این جلسه در خصوص وضعیت قیر ایران (نداشتن استاندارد برای قیر صادراتی، نداشتن استاندارد برای بسته‌بندی) مذاکره بعمل آمد و قرار شد ضمن مکاتبه با مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت و انعکاس موضوع، درخواست بعمل آید تا برای قیر صادراتی و نوع بسته‌بندی آن استاندارد تدوین یابد.

       بر اساس نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد نسبت به عرضه 49% از سهام شرکت پلی‌استر لرستان و تعداد 40 جایگاه سوخت واقع در استان‌های خراسان رضوی، مرکزی، آذربایجان غربی، اصفهان، کردستان، خراسان شمالی، قزوین، البرز، ایلام، کهگیلویه و بویر احمد، خراسان جنوبی و قم به‌صورت نقدی به بخش‌های غیردولتی اقدام نماید.

 

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:

·        طی جلسه مشترک اتحادیه با کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، مشکلات صادراتی اعضاء ازجمله مشکلات مربوط به استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده، مشکلات مربوط به تأمین خوراک مطرح و موردبحث و بررسی قرار گرفت. کمیسیون نظر مساعد خود را نسبت به بررسی و پیگیری و رفع مشکلات اعلام نمود.

·        جلسه خبری اتحادیه، امروز با حضور جمعی از اعضاء هیئت‌مدیره، خبرنگاران و اعضاء در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار شد.

·        موضوع بحث و بررسی پیرامون مشکلات مربوط به قیر صادراتی مطرح و نظرات ارائه‌شده در این زمینه عبارتند از:

       نامه شماره 94/286 مورخ 1394/08/25 انجمن صنفی کارفرمایان صنایع قیر و بسته‌بندی فراورده‌های نفتی استان اصفهان مبنی بر درخواست تدوین استاندارد برای قیر صادراتی و نوع بسته‌بندی آن، جلوگیری از صادرات هرگونه قیر غیراستاندارد و فاقد کیفیت، تعریف ضوابط و شرایط خاص برای عرضه وکیوم باتوم و قیر در بورس، اتخاذ تصمیمات مقتضی در مورد ورود V.R عراق به ایران و استفاده از آن در واحدهای قیر سازی به‌ویژه در بندرعباس و دیگر نقاط که در کاهش کیفیت قیر و قیمت آن اثرات منفی به‌جا گذاشته است، تعیین نرخ واحد برای قیر از طریق تشکیل کمیته و تعیین دستگاه متولی و مسئول قیر در کشور مطرح و در مورد مفاد آن بحث و مذاکره بعمل آمد و از حاضرین درخواست بعمل آمد تا نظرات و پیشنهادات  و راه‌حل‌های خود را نسبت به مسائل مطروحه حداکثر ظرف مدت یک هفته آینده کتباً به دبیرخانه اعلام فرمایند.

       عنوان گردید کیفیت قیر ایران  با تولید قیرهای بدون کیفیت و استاندارد زیر سؤال رفته است.

       عده‌ای V.R از عراق وارد می‌کنند و بعضاً عضو اتحادیه هم نیستند. چرا ترتیبی اتخاذ نمی‌گردد تا این افراد برای واردات V.R  عراق ملزم به اخذ مجوز یا تاییدیه از اتحادیه باشند.

       در ارتباط با مشکلات قیر صادراتی عنوان گردید عمده این مشکلات مربوط به کیفیت قیر، نداشتن استانداردهای صادراتی، عدم تأمین یکنواخت خوراک برای واحدهای تولیدی، مسائل مربوط به بورس، معضلات استفاده از نفت کوره در تولید قیر، V.B بندرعباس، بحث قیمت‌گذاری، عدم پذیرش قیمت تولیدکنندگان و مشکلات مربوط به استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده می‌باشد. صادرات قیر برای ماندن در بازارهای هدف و امکان رقابت در قیمت باید از پرداخت مالیات معاف باشد. همان‌طور که صادرات روغن را معاف کرده‌اند.

       نوسانات قیمت قیر بایستی متناسب باکیفیت این محصول باشد. در حال حاضر برای تعیین قیمت قیر متولی وجود ندارد. قیر ایران مانند سابق خوشنام نیست. رقابت ناسالم وجود دارد. V.R عراق معضل ایجاد نموده است و قسمت اعظم آن با قیر بندرعباس مخلوط می‌شود. ضرورت دارد در بازاریابی  فعال‌تر باشیم. ترکیه قبلاً مشتری قیر ما بود اما اینک قیمت خرید را تا %50 زیر قیمت ما اعلام می‌نماید.

       مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان  مقداری متفاوت است. چنانچه برای رفع مشکلات برنامه‌ریزی و حل نشوند، مشکلات عدیده‌ای در آینده به وجود خواهد آمد و ورشکستگی برخی از شرکت‌ها را به دنبال خواهد داشت. مشکلات بایستی  هم از دید تولیدکننده و هم صادرکننده موردبررسی قرار گیرند. باید مشخص شود چه راه‌کارهایی برای رفع مشکلات وجود دارد. سپس اهم مشکلات به‌قرار ذیل عنوان گردید:

1-    قیمت خوراک V.B : پالایشگاه V.B را به تولیدکنندگان به فروش می‌رساند اما قیمت تولید موجب می‌شود تا از میزان رقابت‌پذیری کاسته شود. قیمت V.B از %45 قیمت نفت خام به %65 قیمت آن افزایش‌یافته است. به عبارتی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران به‌واسطه انحصاری بودن در تعیین قیمت V.B و ابلاغ آن به پالایشگاه‌ها قیمت V.B را افزایش داده است و این امر موجب گردیده تا تولیدکنندگان منتفع نشوند.

       قیمت قیر ایران نسبت به اروپا و غرب اروپا گران‌تر است. قیمت قیر ایران به‌واسطه افزایش قیمت V.B بالاتر رفته است و تقریباً تولیدکنندگان هیچ سودی کسب نمی‌کنند.

       قیمت تمام‌شده تولیدکنندگان قیر نسبت به قیمت قیر فله بندرعباس بیشتر است.

       وقتی تولیدکننده ورشکسته شود و هنگامی‌که تولید صورت نگیرد، صادرات هم نخواهد بود.

       شرکت ملی پخش فرمولی دارد که رعایت نمی‌شود. حداقل در دونقطه قیمت نفت کوره پایین‌تر از قیمت V.B می‌باشد که نشان می‌دهد مکانیزم خوب اجرا نمی‌شود.

2-     قیمت خوراک به‌شدت افزایش‌یافته که این امر تبدیل به معضلی شده است.

3-     مشکلات مربوط به بورس کالا وجود دارد.

       بورس جز به کارمزد به چیز دیگری فکر نمی‌کند. خریداران بورس، خریداران خاصی هستند. تنوع خریدار وجود ندارد تا رقابتی صورت پذیرد. شرکت‌های اقماری از شرکت‌های اصلی در بورس خرید نموده و محصول را در محل دیگری بفروش می‌رسانند.

       بعضی از تولیدکنندگان برای آنکه با شرکت ملی پخش رقابت کنند نسبت به واردات V.R از عراق اقدام می‌نمایند.

       بورس به لحاظ نوع خریداران و معاملات موجب کاهش قیمت شده است. بورس شرایطی فراهم کرده تا کالا به‌صورت غیرقانونی خریدوفروش شود. در چارچوب مجوز اخذشده از بورس قیر داخلی یا نفت کوره مصرف شده در تولید قیر را به بندر حمل نموده و صادر می‌کنند. بورس نیز اهمیت نمی‌دهد. بورس محل معامله کالاهایی شده که وجود خارجی ندارند. موضوع قابل‌بررسی و پیگیری است اما چون بورس از معاملات کارمزد دریافت می‌کند به موضوع اهمیت نمی‌دهد.

       صادرات قیر بایستی از پرداخت مالیات معاف باشد. اما شورای اقتصاد  شمول معافیت صادرات این محصول از پرداخت مالیات را نپذیرفته است و بر هزینه ها افزوده و عملاً رقابت قیمتی در منطقه و بازار جهانی را از بین برده است.

       %9 مالیات بر ارزش‌افزوده قابل‌توجه است. اما استرداد آن به‌آسانی صورت نمی‌گیرد.

       سالیانه حدود 25 میلیون تن V.B تولید می‌شود که حدود کمتر از 5 میلیون تن به آن به واحدهای تولیدی قیر اختصاص داده‌شده و حدود 20 میلیون تن آن به نفت کوره تبدیل می‌شود.

       حدود 5/4 میلیون تن ظرفیت اعلام‌شده و 5/4 میلیون تن هم در حال احداث است تعداد زیادی مجوز برای واحدهای قیر سازی صادرشده که تعداد زیادی از آنها پروانه بهره‌برداری اخذ نموده‌اند اما خوراک اختصاص به آنها کمتر از 5 میلیون تن V.B است.

       صدور این‌همه مجوز برای چیست؟ صنعت از ریشه و بن مشکل دارد. کاری هم نمی‌شود کرد زیرا مجوزها صادرشده‌اند و هرروز کارخانه‌ای ورشکست می‌شود.

       چنانچه اعضاء کمیسیون عزم را برای رفع مشکلات جزم ننمایند از سال آینده هم دچار مشکل بیشتری خواهند شد زیرا قیری تولید نخواهد گردید تا صادر شود.

       برای رفع مشکلات، اتحادیه بایستی از هم‌فکری و هم‌اندیشی اعضاء بهره‌گیری نماید. چنانچه مشکلات مرتفع نشود اکثریت با مشکل جدی روبرو خواهند شد.

       در مقطعی که مسائل اقتصادی ما با دنیا در حال حل شدن است بایستی بیشتر از گذشته کوشش نماییم.

       از اعضاء کمیسیون درخواست می‌گردد تا برای آنچه به‌عنوان مشکلات قیر صادراتی تعریف شد راهکارهایی تعریف نمایند و به دنبال حل آن باشند. در این صورت صادرات کشور ادامه یافته و ارزشمند خواهد شد.

       صادرکننده به دنبال  sourceارزان است و چنانچه شرکتی کالا را نیز با قیمت پایین‌تر عرضه نماید، موجب مسرت او خواهد شد. این تولیدکننده است که با مشکل مواجه می‌شود.

       شرکت‌ها نبایستی فقط به منافع خودشان فکر کنند بلکه بایستی منافع ملی را هم در نظر بگیرند. به عبارتی اول منافع ملی و دوم منافع شخصی باید حفظ شود. بسیاری از معضلاتی که به وجود کی آید نتیجه دیدگاه دوم است.

       پیش‌نویس نامه تهیه شد به‌عنوان مقام محترم صنعت، معدن و تجارت مبنی بر درخواست تدوین استاندارد برای قیر صادراتی و نوع بسته‌بندی آن قرائت و از حاضرین درخواست بعمل آمد تا چنانچه نظر یا پیشنهاد اصلاحی و تکمیلی دارند مراتب را اعلام فرمایند تا اقدام مقتضی معمول گردد.

       با توجه به برگزاری همایش سالانه اتحادیه در تاریخ 1394/10/06 از حاضرین درخواست بعمل آمد تا در صورت تمایل با پذیرش اسپانسری همایش، اتحادیه را در جهت هرچه مطلوب‌تر برگزار شدن این همایش یاری نمایند.  

      

این جلسه رأس ساعت 17 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

۲۴ آذر ۱۳۹۴ ۱۲:۴۸
تعداد بازدید : ۱,۷۰۱