حکایت تلخ اثر واردات بی رویه بر تولید ملی:تعطیلی یکی از ۳ کارخانه بزرگ لوله سازی با ظرفیت ۷۰۰ هزار تن+تصویر

حکایت تلخ اثر واردات بی رویه بر تولید ملی:تعطیلی یکی از ۳ کارخانه بزرگ لوله سازی با ظرفیت ۷۰۰ هزار تن+تصویر
لوله‌سازی سدید یکی از 3 کارخانه بزرگ لوله سازی در کشور با ظرفیت تولید 700 هزار تن لوله در تعطیلی بسر می برد که لازم است مسئولان در سال تولید ملی برای این کارخانه درگیر بحران فکری بکنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در حالی که سال جاری به عنوان تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از جانب مقام معظم رهبری عنوان شده است، انتظار می‌رود کارخانه‌های تولید داخلی رونق بیشتری داشته و محصولاتی که قابل تولید در داخل کشور هستند حتی‌الامکان از واردات مشابه آن جلوگیری شود.

صنعت لوله‌سازی در کشور از صنایع زیربنایی است که تنها 3 کارخانه بزرگ لوله‌سازی شامل لوله‌سازی سدید در تهران، صفا در تهران و لوله‌سازی اهواز در کشور فعال هستند اما در بازدیدی که خبرنگار فارس به همراه جمعی از مسئولین از کارخانه سدید داشته است، مشخص شد، برخی از پیمانکاران پروژه‌های نفت و گاز لوله‌های مورد نیاز خود را به صورت ساخته شده از هند وارد می‌کنند. در حالی که به گفته مسئولان کارخانه یاد شده لوله‌های وارداتی حتی بازرسی چشمی نشده‌اند تا چه برسد به اینکه به وسیله دستگاه‌های دقیق بازرسی شده باشند.

این در حالی است که کارخانه‌های داخلی تولید لوله به وسیله دستگاه‌های پیشرفته و از طریق رایانه و رادیوگرافی بازرسی دقیق و رعایت استاندارد تولید لوله را انجام می‌دهند به گونه‌ای که لوله به کار رفته در پروژه بعد از 8 سال هیچ مشکلی پیدا نکرده است.

غلامرضا منوچهری مدیرعامل سابق پتروپارس و مدیر عامل فعلی مجموعه کارخانه‌های سدید در این مراسم گفت: کارخانه سدید در 30 سال بعد از انقلاب کارهای مهمی ازجمله آبرسانی به تبریز، یزد و گازرسانی و خیلی از شهرها از طریق تامین لوله ممکن ساخته و امسال که از جانب مقام معظم رهبری سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گرفت هدف این است که مسئولان امر به تولید ملی توجه داشته باشند.

وی افزود: کشور ما در سخت‌ترین شرایط تحریم‌ها قرار دارد اما باید به ظرفیت تولید ملی توجه شود و آنچه انتظار می‌رود حل کردن گره‌های متعدد پای صنعت و تولید است.

منوچهری یادآور شد: گروه صنعتی سدید مجموعا 14 شرکت است که دو کارخانه لوله‌سازی در تهران و ماهشهر دارد و کارخانه تهران واقع در چهاردانگه به صورت اسپیرال (به صورت کلاف) تولید می‌شود که مرغوبترین و مقاوم‌ترین نوع لوله به این روش تولید می‌شود و لوله‌هایی در این کارخانه تولید می‌شود به قطر 3 متر بوده و یک فرد قدبلند با بالا نگه داشتن دستان خود می‌تواند در آن به راحتی حرکت کند. اما بی‌مهری برخی از مدیران داخلی در عدم سفارش کار و تولید این کارخانه را با میلیاردها تومان سرمایه و تجهیزات رو به تعطیلی کشانده و بنابر گفته مدیرعامل این کارخانه فقط با 10 تا 15 درصد ظرفیت کار می‌کند.

مدیر عامل کارخانه سدید گفت: تاکنون بیش از 2 هزار کیلومتر لوله در این کارخانه ساخته شده و کارخانه تولید لوله ماهشهر با ظرفیت 350 هزار تن در سال از دو سال قبل با 10 تا 15 درصد ظرفیت کار می‌کند در حالی که نقطه سر به سر این کارخانه برای جبران هزینه بهره بانکی (سود بانکی) 50 درصد ظرفیت است.

وی گفت: کارخانه دیگر این مجموعه صبانیرو تولید کننده نیروگاه بادی 660 کیلووات است که در آینده تا دو مگاوات تولید خواهد کرد و در دو سال اخیر بیش از 1.5 ماه توقف تولید داشته و برخی از مواد اولیه این کارخانه در فرودگاه لندن باقی مانده است.

وی گفت: کارخانه پتکو در تبریز پمپ‌های نفت و آب را تا ظرفیت 150 هزار متر مکعب تولید می‌کند و همچنین مجموعه جدید دیگری به تولید کاتالیست‌های شیمیایی می‌پردازد که کار بسیار دقیق و دارای فناوری پیشرفته است و کارخانه تولید تجهیزات راهسازی و شرکت تسدید که ساخت جکت در پروژه‌های فراساحلی رابرعهده دارد. همچنین کارخانه دیگری تجهیزات مورد نیاز صنایع نیشکر را برعهده دارد اما متاسفانه یک مقدار بی‌مهری به کارخانه‌های لوله‌سازی انجام شده در حالی که 75 درصد کار مجموعه سدید لوله‌سازی است.

منوچهری یادآور شد: مجموع ظرفیت کارخانجات لوله‌سازی در کشور بیش از نیاز بخش آب و گاز است و در حالی که بسیاری از پروژه‌های عمرانی دچار توقف و رکود شده اما در عین حال متاسفانه لوله ساخته شده از خارج وارد می‌شود به گونه‌ای که کارخانه‌های عظیم لوله‌سازی سدید بین 10 تا 15 درصد ظرفیت خود را به کار گرفته‌اند و باید این مسیر اصلاح شود.

مدیرعامل سدید افزود: در سال تولید ملی هم باید ظرفیت غیرفعال کارخانه‌های موجود را فعال کنیم و هم در جهت ایجاد اشتغال و حفظ نیروی کار گام برداشته شود و بویژه در صنعت آب و گاز تامین لوله از طریق تولید داخلی تامین شود.

منوچهری افزود: وام‌های سنگین بانکی یکی از مشکلات بخش صنعت است که در گروه صنعتی سدید نیز مشکل بدهی بانکی از مهمترین مشکلات است.

در این نشست مرتضی تمدن استاندار تهران نیز یادآور شد: گرچه مدیر باتجربه و قوی در مجموعه کارخانه‌های سدید به کار گرفته شده است و همچنین آقای عطائی که سهامدار عمده این کارخانه است پیگیر مشکلات کارخانه لوله‌سازی است اما هنوز نتیجه دلخواه حاصل نشده و امروز که به این کارخانه آمده‌ایم به همراه مدیران بخش صنعت و معدن و آبرسانی و گازرسانی استان هستیم و قرار است با پیگیری‌ها بخش قابل توجهی از مشکلات این کارخانه را رفع کنیم. اما گزارش‌های مسئولان کارخانه نشان می‌دهد هنوز پیگیری جدی مورد نیاز است.

وی افزود:‌سدید بزرگترین هلدینگ صنعت خصوصی کشور است که در بخش خصوصی چنین مجموعه‌ای کم‌نظیر است شرکتی با تنوع تولید ساخت لوله، توربین، پمپ آب و سایر تجهیزات راهسازی حدود 3 هزار نفر نیرو دارد که ظرفیت بالایی از اشتغال و تولید در آن وجود دارد.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: سهامدار عمده این کارخانه از سرمایه و کارش حمایت می‌کند و باتوجه به اینکه پشتوانه مدیریت قوی آقای مهندس منوچهری در این کارخانه حضور دارند اگر سرمایه در گردش و یا سفارش کار می‌خواهند از این به بعد ما به عنوان مجموعه استانداری به صورت تیمی در خدمت این مجموعه هستیم .

تمدن گفت: از ابتدای امسال بعد از فرمایش مقام معظم رهبری میز پایش صنعت در استانداری زیر نظر استاندار تشکیل شد و آدمهای صاحب اختیار باهوش در آن قرار داده شده که با دقت پیگیری مشکلات صنعت را انجام می‌دهند.

وی گفت: برای رفع مشکلات صنعت با رئیس جمهور، وزراء و یا رئیس بانک مرکزی و هر مسئولی که مد نظر باشد مکاتبه انجام می‌شود و امروز آقای امیرکمالی را با خود آورده‌ایم که از ایشان قراردادی امضاء بگیریم و برای یک پروژه آبرسانی سفارش تامین لوله به سدید ارائه شود.

وی گفت: هفته گذشته به یک مجموعه صنعتی در استان تهران مراجعه کردیم که مدیر مجموعه کارخانه را رها کرده و خط تولید خوابیده بود و مدیر در جایی مخفی شده بود و کسی جوابگوی بیکاری کارگران نبود و مجموعه‌ای که برای ساختمان‌سازی در و پنجره درست می‌کرد نتوانسته بود چند ماه حقوق کارگران را پرداخت کند اما 3 نفر بازرس فرستادیم که مشکل آنها را حل کنند. متاسفانه آنها صورت جلسه‌ای آوردند که در آن ذکر شده بود کارگران از این پس فقط از مسیر قانونی حقوق خود را پیگیری کنند که مبادا رسانه‌های بیگانه سوءاستفاده کنند.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: این حرف‌ها به چه معناست که کارگران حرف نزنند و حقوق خود را پیگیری نکنند. متاسفانه نماینده کارگران هم آن صورت جلسه کذایی را امضا کرده کرده است. این کارگران همان مردمی هستند که در 22 بهمن و 9 دی در صحنه هستند و کشور متعلق به اینهاست خود کارگر می‌داند چگونه با متانت حرفش را بزند و حقوق خود را پیگیری کند. چرا کارگر رامجبور می‌کنند که نتواند حرفش را بیان کند.

تمدن گفت: پس از دیدن این وضعیت همان روز نماینده استاندار را تغییر دادم و یک مدیر دولتی در آن مجموعه خصوصی قرار دادم که بطور موقت آن کارخانه اداره شود و وقتی یک روز از این قضیه گذشت مدیرعامل مخفی شده و فراری پیدا شد و گفت، شنیده‌ام کسی را در کارخانه من قرار داده‌اید به او گفتم اگر نمی‌آمدی زمین‌های کارخانه را می‌فروختم تا حقوق کارگران را بپردازم.

تمدن با اشاره به حضور عطائی سهامدار عمده و منوچهری مدیرعامل سدید گفت: در این مجموعه آقایان حضور دارند حال می‌توان مشکلات را به راحتی عنوان کرد و برای آن راه حل اندیشید. از مدیران دولتی می‌خواهیم سفارش تولید به کارخانه‌های داخلی ارائه کنند و کارگران با بزرگواری اعلام کرده‌اند حاضرند حقوق دریافت نکنند اما سفارش کار بگیرند. و شکر خدا که از کارگر تا مدیران در این مجموعه پای کار هستند و حضور دارند.

تمدن در ادامه گفت: یک بخش از مشکلات این کارخانه مربوط به بانکها است اما چون اینجادر نمازخانه کارخانه جای حرف زدن نیست جلسه‌ای با مدیران بانکها هماهنگ می‌کنند تا مشکل این واحد بزرگ تولیدی حل شود که از قدیم گفته‌‌اند یک ده آباد به از صد شهر خراب است.

استاندار تهران افزود: پروژه‌های استان تهران در حدود 4 مجموعه آبرسانی و گازرسانی و سایر بخش‌هاست که اگر 50 میلیارد تومان لوله لازم داشته باشند باید از 3 کارخانه موجود خریداری شود. خوشبختانه مجموعه سدید مانند عطاری‌ها همه چیز تولید می‌کنند و من از یک و نیم سال قبل درگیر مسائل این کارخانه هستم و امروز آقای امیرکمالی، پرورش و ارتقایی از مجموعه آب، گاز، آب منطقه‌ای حضور دارند که سهم قابل توجهی از سفارش برای این کارخانه از این آقای بگیریم.

استاندار تهران در ادامه گفت: قرار است در راستای اجرای طرحهای پدافند غیرعامل یک کمربند آبرسانی اطراف تهران انجام شود که حدود 105 کیلومتر لوله لازم دارد و شرکتهای پیمانکار می‌خواهند ورق بخرند و تبدیل به لوله شود خوشبختانه در این کارخانه سرمایه عظیمی خوابیده است و باید یک تقسیم کار بین کارخانه‌ها و شرکتهای دولتی انجام شود علاوه بر این پروژه آبرسانی به شهر پرند و نیز انتقال آب از سد ماملو به تهران نیز در دست است و دولت هم امسال بودجه خوبی برای این امر گذاشته است.

استاندار تهران افزود: واردات لوله در شرایطی که تولید داخلی وجود دارد برای ما پیام دارد و وقتی سئوال کردیم ظرفیت تولید کارخانه سدید سالانه 700 هزار تن با مجموعه کارخانه ماهشهر و این ظرفیت بسیار قابل توجهی است که اکنون بین 10 تا 15 درصد این ظرفیت کار می‌کند.

تمدن به بحث مشکل بانکها اشاره کرد و گفت: این هفته درگیر انتخابات مرحله دوم مجلس هستیم و هفته آینده هر چه مصرف لوله در تهران وجود دارد بر شمرده خواهد شد و تقاضای قابل توجهی به این کارخانه اختصاص می‌یابد.

تمدن در این جلسه مقرر کرد: هفته آینده جلسه مشترکی در دفتر استانداری با حضور مدیران دستگاه‌های ذیربط و مدیران بانکها و مجموعه مدیران سدید تشکیل می‌دهیم بگذار برخی از روزنامه‌ها بگویند که تمدن هم سهامدار سدید شده است.

 

وی گفت: هفته قبل از یک مجموعه صنعتی دیدن کردیم اما بعداز آن فردی زنگ زد و گفت شنیدم مدیرعامل آن مجموعه باجناق شماست لطفا مشکل ما را حل کنید در حالی که اینگونه نبود و برخی از افراد از ما خرده می‌گیرند که چرا از بخش خصوصی حمایت می‌کنید من برای کارگران کار می‌کنم و درود بر کارگران و مرگ بر دشمن کارگران.

تمدن گفت: امروز با دیدن کارخانه و خط تولید بیکار غصه‌ام گرفت فضای کارگاه فضایی سرد و تعطیلی است آدم قلبش می‌گیرد و حتی اگر در جای دیگر کشور پروژه وجود دارد من به عنوان استاندار حاضرم برای شما بازاریابی کنم و یا با وزیر، امام جمعه، وکیل و یا هر مسئول دیگر مکاتبه کنم.

تمدن گفت: جلسه بررسی سفارشات هفته آینده در دفتر من در استانداری برگزار خواهد شد. نماینده کارگران هم حضور داشته باشند که نکات جلسه را به کارگران منتقل کنند. البته این واحد تولیدی هنوز بحرانی نیست ولی شبیه بحرانی است.

 

استاندار تهران افزود: با کارگروه تسهیل در بانکها صحبت می‌کنیم این کارخانه سدید هم اکنون از پیمانکاران بزرگ طلب دارد اما یک ریال هم به این طلب معوق اضافه نمی‌شود بلکه روز به روز از ارزش آن طلب کاسته می‌شود. اما برعکس بدهی به بانکها نیز دارد که هر روز به سود مطالبات بانک افزوده می‌شود. چون اگر قسط بانک یک روز دیرتر پرداخت شود جریمه روی آن می‌آید.

تمدن با اشاره به اینکه بانکها یکی ازمشکلات تولید هستند، گفت: در کارگروه تسهیل در دولت تفویض اختیار به وزارت اقتصاد داده شد که تصمیم آنها به مثابه تصمیم دولت خواهد بود در حال حاضر مجموعه سدید به بانکها بیش از 500 میلیارد تومان است وگرچه آقای منوچهری 4 ماه در این کارخانه مدیرعامل شده اما هنوز این مشکل حل نشده است.

تمدن به سفر استانی دولت به جنوب تهران اشاره کرد و گفت: مصوبه دولت در مورد سدید یکی شامل تهاتر بخشی از بدهی این مجموعه با مطالباتش شد و همچنین برخی از پروژه‌های آتی به این کارخانه سفارش تولید بدهند و آقای رئیس جمهور به وزیر اقتصاد دستور دادند تا راه حلی برای خروج از بحران این کارخانه پیدا شود.

تمدن گفت: شهریور امسال جلسه‌ای برای پیگیری مصوبات هیئت دولت در اسلامشهر تشکیل می‌شود.

استاندار تهران با بیان اینکه سدید به عنوان یک برند و یک عنوان صنعتی است، گفت:‌باید قیمت و ارزش آن را دانست و نباید گذاشت اعتبار ‌آن از بین برود و من تمام تلاشم را به کار می گیرم و قول می‌دهم خدمت مدیران و مسئولان کارخانه که هر کاری که شما فکر می‌کنید از من ساخته است پیگیری می‌کنم و با هر مسئول در کشور صحبت می‌کنم اما در عین حال ابتکار عمل اصلی دست مدیران کارخانه است. از ما گفتن و از شما مدیران اجرا کردن است. اینگونه نباشد که فردا کارگران بگویند استاندار و مدیران به اینجا آمدند و حرف زدند و رفتند و جلسه تشکیل دادند اما کاری انجام نشد. از شما ادویه و از ما ادعیه.

 

به گزارش فارس امیر کاوه مشاور مدیرعامل سدید نیز به خبرنگار فارس گفت: کل مطالبات این کارخانه از پیمانکاران بابت سفارش تولید حدود 50 میلیارد تومان است در حالی که اصل بدهی این مجموعه تولیدی به بانکها 250 میلیارد تومان است که با جرائم دیرکرد به 500 میلیارد تومان رسیده است.

کاوه افزود: سال گذشته با وجود اینکه کارخانه‌های تولید لوله در داخل کشور بیکار بودند اما متاسفانه 1000 کیلومتر لوله وارد کشور شد که در واقع کار 3 سال کارخانه بزرگ سدید از طرف شرکت تاسیسات دریایی وارد کشور شد و این حجم واردات به انداز کار 3 سال کارخانه بزرگ لوله‌سازی کشور بود.

مشاور مدیرعامل سدید یادآور شد: امسال هم شرکت یاد شده می‌خواهد 500 کیلومتر لوله وارد کند در حالی که مجموعه سدید می‌تواند لوله گاز ترش و گاز شیرین را تولید کند و 3 کارخانه اهواز، ماهشهر، صفا و سدید تهران به راحتی می‌توانند این لوله‌ها را تولید کنند.

کاوه گفت: هر 5 کشتی واردات لوله ساخته شده در واقع یک کشتی ورق پیچانده شده (اسپیرال) لازم دارد که کارخانه‌های داخل می‌توانند آنها را تبدیل به لوله کنند اما متاسفانه مدیران با وارد کردن لوله ساخته شده در واقع همراه کشتی هوا وارد کشور می‌کنند و مجبورند به جای یک کشتی ماده اولیه 5 کشتی لوله وارد کنند.

وی گفت: اگر لوله‌های وارداتی به جای واردات در داخل کشور تولید می‌شد می‌توانست 2 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کند و برای شرکتهای داخلی سودآوری داشته باشد و مهمترین کار برای کمک به این کارخانه‌ها این است که پروژه‌های داخلی کلید بخورد و ما آماده تولید لوله‌های آبرسانی و گازرسانی چه در بخش گاز ترش و شیرین هستیم.

 

در این مراسم هادی ترشیزی عضو هیئت مدیره کارخانه لوله و تجهیزات سدید گفت: در زمان جنگ تحمیلی تجهیزات و خمپاره در این کارخانه تولید می‌کردیم و 51 شهید و جانباز آزاده از این کارخانه تقدیم انقلاب و اسلام کردیم و کارگران در هر مقطعی برای کشور تلاش می‌کنند.

عضو هیئت مدیره این کارخانه گفت: کارگران حتی در روز عاشورا و یا اول فروردین نیز سر کار حاضر بوده‌اند ولی اکنون 2 بحث بحران نقدینگی برای تهیه تجهیزات و مواد اولیه وجود دارد و متاسفانه تسهیلات بانکی بابهره 30 درصد اصل و سود بانکی پرداخت می‌شود که به راحتی قابل تامین نیست.

ترشیزی گفت: آقای عطائی سهام بنیاد صدوق را از طریق بورس خریداری کرد و این کارخانه سال گذشته 10 هزار تن لوله برای قرارگاه سازندگی خاتم تولید و در اختیار آنها قرار داد بدون اینکه هنوز یک ریال پول گرفته باشد و قرارداد تولید 50 هزار تن بود اما به دلیل کمبود نقدینگی بقیه قابل تولید نیست.

وی گفت: قرار بود مواد اولیه در مهرماه به دست ما برسد اما هنوز نرسیده است و هنوز دو ماه مواد اولیه در بندر مانده و برای گشایش ال‌سی و هزینه حمل و نقل پول لازم دارد و معطلی این مواد روزانه بین 22 تا 23 میلیون تومان زیان به کارخانه وارد می‌کند. کارگران کارخانه هم بیکار شدند و از چند ماه پیش کاری برای انجام ندارند.

وی گفت: فشار به خانواده کارگران وارد مِی‌شود در سالهای قبل اضافه‌کاری و آکورد یا تشویق تولید بود که همه آنها حذف شده و درآمد کارگران یک سوم شده و به سختی زندگی می‌کنند.

ترشیزی در این جلسه نام فردی را برد که قبلا کارگر پیمانکاری بوده اما چون اخراج شد بعدا به دلیل سرقت طلا از بچه‌ها دستگیر و زندانی شده و عکس آن در روزنامه‌ها چاپ شده بود.

وی گفت: ظرفیت تولید این کارخانه 350 هزار تن است اما فعلا کارخانه بیکار است. اگر سفارش کار باشد به کارگران بگوییم 24 ساعته هم سرکار می‌آیند و راهکار برون‌رفت از این مشکلات مشخص است بحث بدهی به بانکها باید حل شود امیدواریم حل مشکلات از حالت شعار خارج شده و سال 91 شاهد شکوفایی صنعت باشیم.

عضو هیئت مدیره این کارخانه گفت: متاسفانه در حالی که کارخانه‌های داخلی توان تولید لوله با استاندارد جهانی دارند اما پارس جنوبی از شرکت مان هندوستان لوله وارد کرده و من از لوله های وارداتی عکس و گزارش تهیه کردم و به رئیس جمهور ارائه دادم و گفتم که حتی این لوله‌های وارداتی بازرسی چشمی هم نشده‌اند تا برسد به بازرسی رادیوگرافی.

وی گفت: با وجود همه مشکلات این کارخانه سدید 2 هزار کیلومتر لوله تولید کرده که 8 سال این لوله ها در پروژه کار می‌کنند و حتی یک متر هم از آن مشکل پیدا نکرده است.

در ادامه جعفر افشار نماینده کارگران گفت: این شرکت توان تولید لوله با 3 هزار میلیمتر و طول 18 متر دارد و کارگران جهت ادای تکلیف در سال تولید ملی حاضرند کار کنند.

نماینده کارگران گفت: عدم دریافت حقوق از سوی کارگران به حدی رسیده که برخی از آنها به نان شب خود محتاج بوده و نیاز ضروری خانه را به صورت قسطی خرید می‌کنند اما کوچکترین اعتراضی نداشته‌اند تا دشمنان این مسئله را بهانه نگیرند.

وی گفت: هنوز هیچ کارگری اخراج نشده و 600 کارگر در کارخانه لوله‌سازی مشغول کار هستند اما ساعت کار کاهش پیدا کرده در حالی که کل مجموعه کارخانه‌های سدید 6 هزار کارگر دارد و ظرفیت تولید آن 8 برابر ظرفیت فعلی است.

افشار گفت: کارگران 3 ماه حقوق دریافت نکرده‌اند فقط عیدی گرفته‌اند و طی دو سال گذشته کارخانه با 15 درصد ظرفیت کار کرده و هنوز تسویه حساب حقوق مهرماه 90 انجام نشده است.

در پایان این مراسم منوچهری در گفت‌وگو با فارس گفت: برای استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی جهت واردات مواداولیه تقاضای 100 میلیون دلار از طریق بانک عامل یعنی بانک سرمایه ارائه کرده‌ایم.

منوچهری در پاسخ به اینکه آیا تاکنون کارگری اخراج کرده‌اید گفت: هنوز هیچ کارگری از کارخانه سدید اخراج نشده اما درصدد هستیم مشکلات این کارخانه را تا حد ممکن برطرف کنیم.

برای مشاهده تصاویر کلیک کنید...

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۶:۰۷
تعداد بازدید : ۹۳۹