روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

 

روی خوش بورس به شورای حکام

دیروز، شاخص کل بورس با رشد اندک ١٧ واحدی در ٦٢ هزار و ٢٣٣ واحد ایستاد. روز گذشته همزمان با نشست شورای حکام و نزدیک شدن به نهایی شدن اجرای برجام با بستن شدن پرونده PMD، خوش‌بینی‌ها نسبت به بورس تقویت شد و فضایی مثبت را به ویژه در ساعات آغازین معاملات ایجاد کرد. روز گذشته دو نماد «وانصار» و «وتجارت» از گروه بانک‌ها بیشترین اثر مثبت را  بر شاخص داشتند که چشم انداز رفع تحریم‌ها و امکان اتصال مجدد به شبکه سوئیفت را می‌توان از دلایل ترغیب سرمایه‌گذاران نسبت به سهام این گروه دانست. از سوی دیگر، همچنان شاهد نوسان قیمت‌های جهانی کالاها نزدیک به کف قیمتی چندساله هستیم. روند نزولی قیمت نفت به دلیل اثرگذاری مستقیم بر سودآوری شرکت‌های فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، همچنین افت قیمت فلزهای پایه عامل تداوم فشار بر بورس کالامحور تهران است.

 

تداوم روند نزولی دلار

دیروز، هر دلار آمریکا با افت ١٠ تومانی به نرخ ٣٦٢٥ تومان معامله شد. نزدیک شدن به اجرایی شدن برجام با نشست روز گذشته شورای حکام با چشم انداز تقویت سمت عرضه ارز، یکی از عوامل فشار بر نرخ دلار است. علاوه بر این، پیش از این شاهد تخلیه بخشی از تقاضای ارز (با حذف تقاضای ارز مسافرتی زائران) بودیم؛ اما حضور سفته‌بازان در این بازار، مانع از افت نرخ دلار شده‌ بود. در ادامه، برخورد جدی با سفته‌بازان و کاهش معاملات این معامله‌گران نیز عامل دیگر کاهش نرخ دلار بود. همچنان نزدیک شدن به ژانویه و تقاضای آربیتراژی ارز، عوامل حمایت از نرخ دلار است. کف ٣٦٠٠ تومانی نیز از نرخ دلار حمایت می‌کند. اما تاکید مجدد رئیس کل بانک مرکزی بر تک‌نرخی کردن نرخ ارز، تردیدهایی را در مورد پایداری کانال مزبور به وجود آورده است.

 

نگاه سکه به اونس

دیروز، هر سکه طرح جدید با افت ٨ هزار تومانی به قیمت ٩١٠ هزار تومان معامله شد. افت نرخ دلار و کاهش اونس طلای جهانی بر قیمت سکه اثر گذاشتند. هم‌اکنون بازار اونس در شرایط انتظاری برای نشست دوروزه فدرال رزرو است که از روز سه شنبه آغاز شد و نتیجه آن می‌تواند بر بازار اونس اثرگذار باشد. تداوم روند نزولی نرخ دلار نیز دور از انتظار نیست. به دلیل احتمال تقویت سمت عرضه با رفع تحریم‌ها و همچنین به علت کاهش فعالیت سفته‌بازان. این عوامل چشم‌انداز قیمت سکه را تیره کرده است. به‌صورتی که با اینکه روز دوشنبه، قیمت سکه به ارزش ذاتی آن نزدیک شده بود اما دوباره روز گذشته شاهد تعمیق حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) بودیم. اعلام نشست فدرال رزرو می‌تواند دوباره تحرک را در بازار سکه تقویت کند.

 

چشم اونس به تصمیم «فد»

دیروز ساعت ١٦، هر اونس طلای جهانی به قیمت ١٠٦٣ دلار معامله ‌شد. نشست فدرال رزرو روز گذشته آغاز شد و انتظار می‌رود امروز برای اولین بار از سال ٢٠٠٦ افزایش نرخ بهره در پایان این نشست دو‌روزه، اعلام شود. در شرایط کنونی، کارشناسان انتظار دارند افزایش نرخ بهره ٢٥/ ٠ واحد درصد باشد. برخی کارشناسان معتقدند در حال حاضر این میزان افزایش نرخ بهره در بازارها پیش‌خور شود و احتمال شوک در بازارها پایین است. نرخ تورم آمریکا، تولیدات صنعتی و آمار مربوط به مسکن (امکان پوشش آن در این گزارش نبود) طی این نشست منتشر می‌شوند که تصویر روشن‌تری از وضعیت اقتصادی آمریکا ارائه می‌دهند. در قیمت‌های کنونی، تقاضای فیزیکی طلا می‌تواند از قیمت اونس حمایت کند. اما معاملات طلا در هند، دومین تقاضاکننده نیز در حالت انتظاری برای نشست فدرال رزرو است.

 

تداوم رشد «تسه »ها با وام جدید

دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه ٩٢١٢) با رشد ٢ درصدی به قیمت ٧٣ هزار و ٥٥٩ تومان معامله شدند. مشخص شدن جزئیات وام با سقف ٦٠ میلیون تومانی باعث تقویت تقاضای «تسه»ها و رشد قیمتی این اوراق از چهارشنبه گذشته شد. با وجود اینکه سقف جدید وام مزبور می‌‌تواند قدرت خرید متقاضیان مسکن را افزایش دهد، اما افزایش نرخ سود اسمی به ٥/ ١٨ درصد، باعث افزایش نرخ سود واقعی این اوراق تا ٧/ ٢٢ درصد شد. رشد نرخ سود واقعی وام با افزایش قیمت اوراق، از جمله عواملی است که می‌تواند از جذابیت «تسه»ها در مقابل سایر وام‌های موجود بکاهد. به هر حال، افزایش سقف وام، بخشی از نیاز خفته در بازار مسکن را به تقاضا تبدیل کرده؛ امری که از قیمت اوراق در کوتاه‌مدت حمایت می‌کند و برای توازن قیمت‌ها، باید سمت عرضه نیز تقویت شود.

 

برخورد نفت به کف ١١ ساله

دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٦/ ٣٦ دلار معامله ‌شد. پس از افت پرشتاب نفت طی روزهای اخیر و نزدیک شدن به کف ١١ ساله روز دوشنبه (مطابق‌ پیش‌بینی‌ها، قیمت سبد نفتی اوپک به کمترین مقدار در ١١ سال اخیر رسید)، معامله‌گران با شناسایی کف و افزایش خرید، رشد اندک قیمت‌ها را رقم زدند. اما فشار عوامل بنیادین، تداوم رشد نفت را دور از انتظار کرده است. چشم‌انداز افزایش تولیدات نفت ایران با رفع تحریم‌ها، حفظ سهم تولیدات اوپک و همچنین احتمال لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا چشم‌انداز مازاد عرضه را تیره کرده است. به اعتقاد کارشناسان، لغو قانون مزبور به دلیل عدم قابلیت رقابت‌پذیری نفت صادرشده در قیمت‌های کنونی، در کوتاه مدت نمی‌تواند اثر چندانی بر بازار داشته باشد. از سمت تقاضا نیز گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مجددا بر کاهش رشد تقاضا تاکید داشت.

۲۵ آذر ۱۳۹۴ ۱۱:۵۵
تعداد بازدید : ۴۴۶