افزایش صادرات پتروشیمی جم به اروپا

افزایش صادرات پتروشیمی جم به اروپا
شرکت ایرانیِ پتروشیمی جم رفع تحریم های هسته ای این کشور را به عنوان شانسی برای تغییر ۲۰ تا ۲۵ درصدی صادرات پلی اولفین خود از آسیا به اروپا و بهبود دسترسی خود به تکنولوژی می بیند.

به گزارش «پتروتحلیل»، در مصاحبه ای در نمایشگاه پلاستیک اوراسیا در استانبول که در تاریخ ۵ دسامبر برگزار شد یکی از مدیران اجرایی شرکت پتروشیمی جم گفت: مقامات این شرکت معتقدند تحریم ها در ماه ژانویه یا فوریه برداشته خواهند شد که مسیر را برای توازن مجدد صادرات پلیمر این شرکت هموار می کند.

این مدیر شرکت پتروشیمی جم گفته است با این وجود دور شدن از بازار آسیا کاملا با تحریم ها مرتبط نیست.

به گفتۀ محسن فراهی مدیر فروش و بازاریابی شرکت پتروشیمی جم، این شرکت شاهد شروع فعالیت کارخانه های جدید در چین است؛ کارخانه هایی که از زغال سنگ و متانول به عنوان سوخت برای تولید مواد پلاستیکی استفاده می کنند و بطور چشمگیری نیاز این کشور برای واردات را کاهش می دهند.

طبق اخباری که در روزهای اخیر گزارش شده اند، دولت ایالات متحده انتظار دارد تحریم ها در ماه ژانویه برداشته شوند و فراهی گفته است که او نیز اخبار مشابهی را از رسانه های ایران شنیده است. تحت توافقی که در ماه جولای بین قدرت های جهان و ایران صورت گرفت، تحریم ها در ازای محدود شدن برنامه هسته ای ایران برداشته خواهند شد.

فراهی در ادامه گفت: «این بدان معناست که ما باید بیشتر خوشبین باشیم که می توانیم تحریم ها را تا پایان ژانویه پشت سر بگذاریم. دیگر کارشناسان می گوید که تحریم ها تا اوایل فوریه یا اواخر آن رفع خواهند شد.»

فراهی همچنین با اشاره به اینکه شرکت پتروشیمی جم، اروپا را بعنوان اولین اولویت دور جدید صادرات می بیند، گفت: این شرکت انتظار دارد تا صادرات خود را از رقم فعلی که در حدود ۴/۴ میلیون پوند در ماه است به ۲۲ میلیون پوند افزایش دهد و همچنین ترکیه دومین اولویت این شرکت است که میزان صادرات ماهیانه به آن تقریباً نصف این میزان است.

وی گفت: شبه قاره هند نیز سومین بازار هدف این شرکت است و بعد از آفریقا قرار دارد که به سبب وضعیت ضعیف زیرساخت و تجهیزات و لوجستیک، افزایش فروش در آن بیشتر با چالش رو به رو بوده است.

یک سود بسیار کاربردی که رفع تحریم ها به شرکت های ایران می رساند، دسترسی بهتر به سیستم مالی جهان است. فراهی گفت: رفع تحریم ها به شرکت های ایران اجازه می دهد تا مجدداً از سیستم سوییفت که برای جابجایی پول در سطح جهان بکار می رود، استفاده کنند.

طبق گزارشات این شرکت زمانی که سخت ترین تحریم ها اعمال شد، چین بیش از ۹۰ درصد از صادرات پلی اولفین در سال ۲۰۱۳ را جذب کرد. چندین دور از تحریم ها بر برنامه هسته ای کشور اعمال شده است.

اما پس از رفع برخی تحریم ها محدود در ژانویه ۲۰۱۴، بازارهایی مثل آمریکای جنوبی و آفریقای شمالی برای شرکت پتروشیمی جم و ۱۰ شرکت پتروشیمی ایرانی دیگر باز شدند و سهم چین از صادرات شرکت جم تا پایان سال ۲۰۱۴ به ۷۵ درصد رسید.

فراهی اظهار کرده است: «برنامه ما برای سال جاری کاهش صادرات به چین از ۷۵ به ۵۰ درصد است. گزارشات ما نشان می دهد که ما تا کنون این رقم را به ۶۸ درصد رسانده ایم.»

شرکت پتروشیمی جم ظرفیت تولید ۶۶۱/۲ میلیون پوند در سال پلی اتیلن و ۳۳۰/۶ میلیون پوند پلی پروپیلن را در کنار تولید اِی بی اِس و لاستیک دارا است.

وی همچنین گفته است: کارخانۀ جدیدی که در آمریکای شمالی ایجاد شده که با گاز شل فعالیت می کند از عواملی است که موجب شده شرکت جم تصمیم بگیرد تکیه کمتری بر آسیا داشته باشد.

فراهی اشاره کرده است: «تا پایان سال ۲۰۱۷ در ایالات متحده چیزی در حدود ۶ میلیون پلی اولفین در بازار وجود خواهد داشت. از طرف دیگر ما میزان در حال رشدی از اولفین و پلی اولفین را در چین داریم که از CTO و MTO ساخته شده اند.»

وی گفت: «تمام این ظرفیت های جدید به افزایش فشار به بزرگترین مصرف کننده پلاستیک جهان، کشور چین، منجر خواهد شد.»

رفع تحریم ها همچنین موجب آسان شدن خرید تجهیزات و سرمایه گذاری بر پروژه های پتروشیمی برای شرکت های ایرانی خواهد شد.

در گزارش شرکت مشاوره IHS Chemical که در ماه آگوست منتشر شده، اشاره شده است که شرکت های بزرگ پتروشیمی «بسیار در تلاشند» تا فرصت ها در ایران را کشف کنند؛ حتی با وجود خطرات چشمیگر سیاسی و اقتصادی.

طبق گزارشات IHS، این کشور از نظر ذخایر نفت خام و گاز به ترتیب در رتبه چهارم و دوم جهان قرار دارد و هزینه های تولید اتیلن در آن بهمراه عربستان سعودی و آمریکای شمالی در پایین ترین میزان در جهان است.

به گزارش این شرکت، در ۱۲ ماه برداشته شدن تحریم ها ایران بطور بالقوه می تواند تولید و صادرات اتیلن و پلی اتیلن خود را ۲/۲ میلیارد افزایش دهد.

 

۲۵ آذر ۱۳۹۴ ۱۷:۰۱
تعداد بازدید : ۶۷۷