تنها فاز ایرانی پارس‌جنوبی منتظر رئیس جمهور

تنها فاز ایرانی پارس‌جنوبی منتظر رئیس جمهور
قرار بود، فاز ۱۵و۱۶ میدان مشترک پارس جنوبی که کلیه مراحل توسعه آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده بود، فردا با حضور رئیس جمهور به صورت رسمی افتتاح شود اما این تاریخ به آینده موکول شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تأخیر در افتتاح رسمی فاز 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی در حالیست که عبادالله عبداللهی؛ فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) بابت تأخیر در افتتاح ایرانی ترین فاز پارس جنوبی گله کرده و گفته بود: از مسئولان محترم گلایه داریم که پروژه‌ای با این عظمت بیش از چهار ماه در انتظار افتتاح است.

عبداللهی با اشاره به اینکه زمانی که شرکت‌های خارجی، عرصه را خالی کردند، برخی احساس می‌کردند، کسی نیست، کارها را انجام دهد گفت:  ولی فرزندان انقلاب در این میدان سرافراز بودند و با مهندسی 100 درصد ایرانی، توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی به پایان رسید؛ اکنون نیز منتظریم رئیس‌جمهور این دو فاز را افتتاح کند.

به گزارش تسنیم، قرارداد توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی تیرماه 1385 میان شرکت ملی نفت ایران و قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) - پیمانکار بخش خشکی- و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران -پیمانکار بخش دریایی- امضا شد اما از سال 1389 به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه صنعت نفت کشور شرکت "آریا نفت شهاب" جایگزین قرارگاه شد.

ساخت سکوها و سازه‌های فوقانی آن‌ها توسط دو شرکت ایزوایکو و صف و با نظارت شرکت تاسیسات دریایی انجام می‌شود و ساخت لوله‌های دریایی بر عهده‌ شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی است. همچنین حفاری 24 حلقه چاه‌ این دو فاز توسط شرکت حفاری دانا کیش در حال انجام است.

هدف از طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز شیرین جهت تأمین سوخت و خوراک مورد نیاز مشترکان خانگی، تجاری، صنعتی، تولید روزانه 80 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی و 400 تن گوگرد برای صادرات به بازارهای جهانی، تولید سالانه یک میلیون و 50 تن گاز مایع برای صادرات و یک میلیون تن گاز اتان به منظور تأمین خوراک مورد نیاز صنایع پتروشیمی به ویژه مجتمع‌های پتروشیمی در مسیر خط لوله اتیلن غرب است.

پیش‌بینی می‌شود با آغاز بهره‌برداری و تولید گاز طبیعی و سایر محصولات گازی در طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی، سالانه معادل شش میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور حاصل شود.

۲۸ آذر ۱۳۹۴ ۱۰:۵۸
تعداد بازدید : ۴۸۸