روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
بورس در گیر و دار بیم و امید
شاخص کل بورس با افت هفتگی ٤/ ٠ درصدی در ٦٢ هزار و ١٤٧ واحد متوقف شد. تداوم قیمت نزولی نفت و افت مجدد قیمت نفت اوپک روز پنج‌شنبه به کف ١١ ساله علاوه بر افت قیمت فلزات پایه به دلیل کند شدن رشد اقتصاد جهانی و تصمیم فدرال رزرو بر افزایش نرخ بهره که می‌تواند با تقویت دلار، عامل فشار بیشتر بر قیمت جهانی کالاها باشد، عوامل تداوم فشار بر بورس کالامحور تهران هستند. از سوی دیگر، بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران و چشم‌انداز عملی شدن اجرای برجام طی ٣ تا ٦ هفته آینده، خوش‌بینی‌هایی برای افزایش سودآوری صنایع مختلف بورسی را به وجود آورده است؛ تسهیل تجاری، امکان دسترسی به منابع مالی و اعتباری و امکان اتصال مجدد بانک‌ها به شبکه سوئیفت، علاوه بر آزادسازی منابع ارزی، می‌توانند بر سودآوری شرکت‌های بورسی تاثیرگذار باشند.

بازار ارز
پیدایش عوامل حمایتی از دلار
هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ٣ /٠ درصدی به نرخ ٣٦٥٠ تومان معامله شد. چهارشنبه، فدرال رزرو آمریکا اقدام به افزایش نرخ بهره کرد، امری که رشد شاخص دلار را به دنبال داشت. این تصمیم از دو منظر می‌تواند بر بازار داخلی تاثیرگذار باشد. از یکسو، تضعیف ارزش سایر ارزها نسبت دلار در بازار جهانی و همچنین در کشورهای مجاور، می‌تواند بار دیگر فضای روانی افزایش تقاضای آربیتراژ را به وجود آورد. علاوه بر این، تقویت شاخص دلار آمریکا به عنوان وزنه فشار بر بازارهای کالایی به خصوص نفت عنوان می‌شود. پیش از این نیز نگرانی‌ از افت قیمت نفت (عبور سبد نفتی اوپک از کف ١١ ساله)، با چشم‌انداز تضعیف سمت عرضه، عامل رشد نرخ ارز شده بود. در این شرایط، با تشدید نگرانی‌ها در این خصوص می‌توان انتظار افزایش تقاضای ارز را داشت.

بازار سکه
جدال عوامل مثبت و منفی در سکه
هر سکه طرح جدید با افت هفتگی ٩ /٠ درصدی معامله شد. پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را افزایش داد. انتظار افزایش نرخ بهره از هفته‌های قبل وجود داشت و اثرات این موضوع تا حدود زیادی در بازار طلا نیز پیش‌خور شده بود. بر این اساس، در معاملات پنج‌شنبه در پی نوسان اندک قیمت اونس و رشد نرخ دلار افزایش هزار تومانی قیمت سکه را شاهد بودیم. روز گذشته اما، اونس طلا با تقویت شاخص دلار آمریکا با افت مواجه شد. در صورتی‌که در ادامه معاملات نیز اونس در سطوح قیمتی کنونی باقی بماند، می‌تواند بر قیمت سکه فشار وارد کند. از سوی دیگر، احتمال افت نرخ دلار با پیدایش عوامل حمایتی جدید کاهش یافته است. همچنین، ‌نزدیک شدن به کف روانی ٩٠٠ هزار تومانی می‌تواند مقاومت سکه در برابر افت را رقم بزند.

بازار طلای جهانی
جهت‌گیری اونس با تصمیم فدرال رزرو
دیروز ساعت ١٦، اونس طلای جهانی به قیمت ١٠٥٧ دلار معامله ‌شد. چهارشنبه شب، انتظار اونس برای نشست دوروزه فدرال رزرو به پایان رسید. به این ترتیب، افزایش نرخ بهره آمریکا به میزان ٢٥ /٠ واحد درصد پس از حدود یک دهه تصویب شد. این افزایش کاملا مطابق با پیش‌بینی فعالان بازارها بود و اثر سنگینی بر قیمت‌ها نداشت. در صورتجلسه نشست فدرال رزرو، بر رشد «تدریجی» نرخ بهره تاکید شده که میزان آن مشخص نیست، اما می‌تواند بر بازار اونس تاثیرگذار باشد. HSBC در گزارشی تاکید کرده با اینکه میزان افزایش نرخ در آینده مشخص نیست، اما بررسی روند تاریخی چرخه رشد نرخ بهره نشان می‌دهد عامل تاثیرگذار برای میزان افزایش نرخ بهره، نرخ تورم است. امری که می‌تواند در بلندمدت مانع از رشد اونس شود. در شرایط کنونی، تقویت شاخص دلار عامل فشار بر اونس است.

بازار اوراق مسکن
بیشترین رشد هفتگی از آخر مهر
اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) با رشد هفتگی ٣/ ٧ درصدی مواجه شدند. این بیشترین رشد هفتگی «تسه»ها از هفته آخر مهر، زمان تصویب افزایش سقف وام بانکی است؛ در نهایت مشخص شدن جزئیات وام، روند صعودی این اوراق از هفته گذشته را رقم زد و قیمت «تسه‌»ها را به ٢١ تیر، فصل رونق مسکن رساند. افزایش سقف وام مسکن در قیمت‌های کنونی مسکن، با افزایش قدرت خرید متقاضیان می‌تواند رشد تقاضای این اوراق در کوتاه‌مدت را رقم بزند. اما در بررسی‌های «دنیای اقتصاد»، نرخ سود واقعی این وام ٧/ ٢٢ درصد تخمین زده شده که با در نظر گرفتن بازپرداخت ١٢ ساله این وام و چشم‌انداز تک‌رقمی شدن نرخ تورم، می‌تواند از جذابیت این وام برای خریداران بکاهد. در واقع، رابطه مستقیم قیمت «تسه»‌ها و نرخ سود واقعی وام، از تداوم رشد پرشتاب قیمت‌ها ممانعت به عمل می‌آورد.

بازار نفت
فشار «ارزی» بر طلای سیاه
دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٥/ ٣٤ دلار معامله ‌شد. تصمیم فدرال رزرو بر افزایش نرخ بهره و تقویت شاخص دلار، در شرایط تداوم فشار عوامل بنیادین، قیمت نفت WTI را در کمترین قیمت از فوریه ٢٠٠٩ قرار داد. قیمت سبد نفتی اوپک نیز روز پنج‌شنبه به ٤٩/ ٣١ دلار، کمترین قیمت از آوریل ٢٠٠٤ رسید؛ تصمیم اوپک به حفظ سهم بازار و چشم‌انداز افزایش تولیدات نفت کشورمان و الجزیره، نگرانی‌ها از مازاد عرضه را تشدید می‌کند. موسسه گلدمن‌ساکس تولیدات سال آینده اوپک را ٣٢ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرده که بر روند نزولی قیمت نفت تاکید دارد. با اینکه به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای کاهش مازاد عرضه تا پایان ٢٠١٦ دور از انتظار نیست، اما طبق این گزارش پیش از آن، احتمال تکمیل ظرفیت ذخایر نفت می‌تواند شوک‌ سمت عرضه را ایجاد کند.
۲۸ آذر ۱۳۹۴ ۱۳:۱۱
تعداد بازدید : ۶۳۸