صنعت پتروشیمی ایران آماده جهش دوباره

صنعت پتروشیمی ایران آماده جهش دوباره
پتروشیمی ایران رشد بسیار قابل توجهی داشته است و با سرمایه گذاری های جدید این صنعت جهش را تجربه خواهد کرد.

ماساهیرو یامائوچی نماینده شرکت مهندسی تویو و مدیر پروژه این شرکت ژاپنی در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: دستاوردهای صنعت پتروشیمی در ایران بسیار ارزنده و  قابل توجه است.

مدیر پروژه شرکت تویو گفت: با وجود حرکت رو به جلوی صنعت پتروشیمی ایران، تنوع محصولات آن بسیار پایین است مثل اوره، آمونیاک و متانول که در ظرفیت کم تولید می شوند ولی با وجود بازار فعالی که در ایران وجود دارد و اگر محصولات پتروشیمی در ایران متنوع شود سود بیشتری نصیب فعالان این صنعت خواهد شد. 

وی افزود:صنعت پتروشیمی ایران باید متناسب با نیاز داخل و بازارهای بین المللی انتخاب کند که قصد دارد در نهایت چه محصولاتی تولید کند تا رشد بیشتری داشته باشد. در اصل بیشترین نیاز جهان به گاز متان است و از طریق طرح تبدیل گاز متان، از متانول به پروپیلن یا متانول به الفین و کربن منواکساید به پروپیلن امکان تولید محصولات مختلفی با ارزش افزوده بالاتر فراهم می شود پروپیلن یک کالای اساسی است که در صنعت مهندسی پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد و در افزایش ارزش افزوده محصولات نهایی بسیار تاثیرگذار است. 

مدیر پروژه شرکت تویو ادامه داد: طرح تکنولوژی MTO که فقط در چین توسعه یافته است این تبادل ها را به راحتی امکان پذیر می کند از طرفی ایران به دلیل دسترسی آسانتر به خوراک گازی اتان ارزان می تواند از طریق طرح تکنولوژی MTO محصولات مشابه تولید کند که در نهایت پروپیلن با قیمت نهایی پایین تر تولید خواهد شد تنها ایران و چین می توانند این کار را انجام دهند.

ماساهیرو یامائوچی در مورد این این که شرکت تویو قصد دارد در ایران سرمایه گذاری کند گفت: در حقیقت ما با ایران از گذشته همکاری داشته ایم از سال 2000 حتی در دوران تحریم ها نیز از طریق نمایندگی خود در ایران در زمینه صنعت پتروشیمی طرح هایی را با ایران پیش برده ایم. 

نماینده شرکت تویو در مورد راههای پیشرفت بیشتر صنعت پتروشیمی ایران گفت: ایرانی ها از دانش اطلاعات و بالایی برخوردارند اما تجهیزات آنها بسیار قدیمی شده است و باید مطابق با دانش روز آنها را بروزرسانی کنند. در این صورت امکان تولید محصولات متنوع خواهند داشت. اما طرح های آینده به قراردادهایی که انعقاد می شود بستگی دارد. 

وی تصریح کرد: برای اجرای برنامه های آینده ایران نیازمند سرمایه گذاری خارجی است. اما بیشترین فعالان صنعت پتروشیمی ایران بخش خصوصی است و چون شرکتهای خارجی سرمایه گذار نیازمند تضمین دولت هستند با مشکل مواجه می شوند.

وی در پایان، همایش بین المللی IPF را بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: در همایش های گذشته حضور نداشتم اما در دوره گذشته همکارم از شرکت تویو در این همایش سخنرانی داشته است و شرکت تویو معتقد است که بحث های همایش پتروشیمی ایران بسیار سازنده است. این سفر سوم من به ایران است و بسیار از مطالب استفاده کرده ام.

۲۹ آذر ۱۳۹۴ ۱۱:۱۳
تعداد بازدید : ۵۸۵