شورای روابط بین الملل در وزارت نفت آغاز بکار کرد

شورای روابط بین الملل در وزارت نفت آغاز بکار کرد
شورای روابط بین الملل با هدف پایش و نظارت بر نحوه انتقال فناوری در قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC در وزارت نفت آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، شورای روابط بین الملل به منظور راهبری، اجرا و تحقق اهداف بند (٤) کلیات قراردادهای جدید نفتی مصوب هیئت دولت مبنی بر الزام انتقال فناوری، در معاونت پژوهش و فناوری و معاونت مهندسی وزارت نفت تشکیل شده است.

محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری و سرپرست معاونت امور مهندسی وزارت نفت در گفتگو با خبرنگار شانا، در این زمینه به اهمیت شکل گیری شورای روابط بین الملل اشاره کرد و در تشریح دلیل شکل گیری این شورا گفت: نظر به نهایی شدن مدل قراردادهای IPC و ابلاغ آن، همچنین ضرورت رویکرد تخصصی به موضوع انتقال فناوری و با عنایت به قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت که بخشی از بندهای مرتبط با آن قانون بر عهده معاونت پژوهش و فناوری و معاونت امور مهندسی وزارت نفت است، تشکیل شورای روابط بین الملل در دستور کار قرار گرفت.

مقدم با اشاره به قراردادهای ٩گانه مطالعات فناورانه مخازن که در سال ٩٣ بین شرکت ملی نفت ایران و دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور امضا شد، ادامه داد: در این قراردادها نیز از آنجا که دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی ملزم به استفاده از مشاوران خارجی هستند، نحوه انتقال فناوریهای خارجی مورد بررسی شورای روابط بین الملل قرار می گیرد.

وی اهم وظایف شورای روابط بین الملل را تبیین کرد و گفت: تسریع در ایجاد شبکه ارتباط بین الملل بین دانشگاهها و مراکز ازدیاد برداشت با شریکان خارجی، بررسی صلاحیت شریکان خارجی و معرفی به دانشگاهها حسب نوع فعالیت و تخصص و ارزیابی یادداشت تفاهمهای امضا شده برای نظارت بر تعهدهای شریکان خارجی از جمله وظایف این شوراست؛ همچنین شورای روابط بین الملل با هدف شناسایی و معرفی متخصصان خارجی به دانشگاهها و پیگیری تعامل آنها با یکدیگر، با پیشنهاددهندگان شبکه مشاوری و این متخصصان در تماس مستقیم خواهد بود.

تهیه آیین نامه نحوه جذب و بکارگیری کارشناسان خارجی و ایرانی خارج از کشور و شرکتها و مهندسان مشاور داخلی و خارجی و پیگیری تصویب و ابلاغ آن از طریق شورای مشورتی و نظارت عالیه بر حسن اجرای بخش بین الملل ماده (٤) کلیات قراردادهای IPC مصوب هیئت دولت از دیگر مسئولیتهایی است که مقدم برای شورای روابط بین الملل معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت برشمرد و افزود: به این منظور این شورا باید آیین نامه اجرایی ماده (٤) کلیات قراردادهای IPC را جهت الحاق به صورت پیوست قراردادی تدوین و برنامه انتقال و توسعه فناوری سالانه هر کدام از قراردادهای IPC را بررسی کند.

به گفته این مقام مسئول، شورای روابط بین الملل، مراکز تحقیقاتی مرتبط با صنعت نفت کشورمان را برای استفاده در اجرای ماده (٤) کلیات قراردادهای IPC و تدوین سازوکار مناسب جهت استفاده از ظرفیت قرادادهای ازدیاد برداشت میدان محور شناسایی و ارزیابی می کند و بر هزینه کرد بخش آموزش و تحقیقات شرکتهای طرف دوم قرارداد IPC نظارت خواهد کرد.

مقدم یادآور شد: تدوین سازوکار مناسب برای ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک توسط شرکتهای طرف دوم قرارداد IPC و نظارت عالیه بر اجرای طرحهای تحقیقاتی مشترک از دیگر وظایف شورای روابط بین الملل است.

لازم به یادآوری است، جزئیات بیشتری از شرح کار شورای روابط بین الملل در گفتگوی شانا با اعضای این شورا مورد بررسی قرار گرفته است که گزارش آن بزودی منتشر خواهد شد.

۲۹ آذر ۱۳۹۴ ۱۱:۱۵
تعداد بازدید : ۵۱۷