راه اندازی واحدهای یوتیلیتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس

راه اندازی واحدهای یوتیلیتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس
مدیر بهره برداری پالایشگاه میعانات ستاره خلیج فارس گفت: هم اکنون بخش یوتیلیتی پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس کامل شده و تقریبا در مرحله راه اندازی است.

محمد علی دادور در گفتگو با خبرنگار شانا به راه اندازی خط لوله انتقال آب دریا به پالایشگاه میعانات ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: هم اکنون ٨ الکتروپمپ هرکدام به ظرفیت یکهزار و ٢٥٠ متر مکعب و دو پمپ فیلیپ با ظرفیت  ٥٠٠ مترمکعب در ساعت در این خط لوله در سرویس هستند.

قائم مقام مدیرعامل و مدیر بهره برداری پالایشگاه میعانات ستاره خلیج فارس افزود: خط انتقال برق شبکه سراسری به این پالایشگاه نیز به تازگی با ظرفیت ٢٥ مگاوات در ساعت راه اندازی شده است، ضمن آن که تا هفته آینده با استفاده از یک سیستم جی آی اس برق شبکه سراسری قابل استفاده در سیستمهای پالایشی در این طرح خواهد شد.

دادور با بیان این که هم اکنون بخش یوتیلیتی پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس تقریبا کامل شده است، ادامه داد: مجموعه سیستمهای آتش نشانی داخلی پالایشگاه نیز در حال حاضر به مدار سرویس آمده است.

وی گفت: با ورود آب دریا به سایت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس پرسنل این پالایشگاه توانستند نخستین واحدهای آب شیرین کن را با ظرفیت ٤ هزار مترمکعب در ساعت به مدار سرویس بیاورند و به تناسب نیاز دو واحد دیگر آب شیرین کن راه اندازی خواهد شد.

مدیر بهره برداری پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از راه اندازی دیگ بخار با ظرفیت ٢٧٥ تن در ساعت خبر داد و گفت: تا چند روز آینده با راه اندازی شبکه خط لوله این دیگ بخار، بخار آب با فشار ٤٠ بار به سمت واحد تقطیر فرستاده می شود.

دادور گفت: هم اکنون کمپرسورهای هوا در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس آماده راه اندازی شده است، با ورود شرکت سازنده ایرانی طی دو روز آینده سایت هوای ابزار دقیق ایجاد می شود.

وی با اشاره به ورود گاز به سایت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس گفت: با همکاری شرکت ملی گاز ایران هم اکنون گاز در کل واحدهای یوتیلیتی و فلر برقرار است.

به گزارش شانا، پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاههای گاز پارس جنوبی تأمین خواهد شد.

با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین (عدد اکتان ۹۵) و ۱۴ میلیون لیتر گازوییل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود. تولید روزانه ۴ میلیون لیتر گاز مایع، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه است.

ساخت این پالایشگاه با ۷۰۰ هکتار مساحت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است و در صورت تأمین بموقع منابع مالی تا پایان سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوییل خودکفا می‌شود. میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در حدود ۶۳ میلیون لیتر و گازوییل در حدود ۱۰۲ میلیون لیتر است. تولید روزانه بنزین در پالایشگاههای ایران هم اکنون ۴۳ میلیون لیتر و گازوییل بیش از ۹۱ میلیون لیتر است که با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید روزانه بنزین به ۷۸ میلیون لیتر و تولید روزانه گازوییل به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

ارزش افزوده پالایشگاههای میعانات گازی بیشتر از پالایشگاههای نفت است و از سوی دیگر، تولید بیش از ۷۵ درصد بنزین و نفت گاز از خوراک پالایشگاه میعانات گازی از جمله توجیه‌های اقتصادی برای انجام این پروژه است.

۳۰ آذر ۱۳۹۴ ۱۲:۰۰
تعداد بازدید : ۶۹۲