توسعه متوازن سبد صادراتی پتروشیمی را متنوع می‌کند

توسعه متوازن سبد صادراتی پتروشیمی را متنوع می‌کند
عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس، توسعه متوازن بخش‌های بالادستی و تکمیلی پتروشیمی را سبب تنوع در سبد صادراتی این صنعت دانست.

اسماعیل جلیلی در گفتگو با خبرنگار نیپنا، با بیان اینکه پتروشیمی به‌ عنوان یک صنعت ارزش ‌آفرین تلقی می‌شود، افزود: این صنعت چون از منظر ارزآوری و اقتصادی جایگاه مطلوبی دارد در روند رشد و توسعه صنعت نفت مورد توجه ویژه ای است .

عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه افزود: صنعت پتروشیمی نیازمند تکمیل زنجیره ارزش است. از این‌ رو، بین توسعه بالادست و بخش تکمیلی این صنعت باید توازن ایجاد شود که حاصل آن تکمیل زنجیره ارزش است.

وی گفت: صنایع پتروشیمی در تحقق اقتصاد مقاومتی با اهمیت هستند و با توجه به ان که خام فروشی را کاهش می‌دهند از این‌ رو توسعه در بخش تکمیلی آنها به‌ طور پیوسته مورد تأکید است .

به گفته وی توسعه صنایع تکمیلی در پتروشیمی سبد صادراتی این بخش را نیز متنوع خواهد کرد.

جلیلی گفت: صادرات محصولات نهایی و فرآورده چند برابر مواد خام ارزآوری دارد که می‌تواند در کنار سایر بخش‌ها، جایگزین مناسبی برای فروش نفت خام باشد.

وی با اشاره به گستردگی دامنه کاربرد محصولات پتروشیمی در زندگی انسان‌ها افزود: با جایگزینی صادرات فرآورده و محصول نهایی، کشور در مواجه با نوسان و محدودیت‌های مانند تحریم، مقاوم‌تر می‌شود که این موضوع نیز به‌ اندازه ارزش اقتصادی دارای اهمیت است.

۳۰ آذر ۱۳۹۴ ۱۲:۴۱
تعداد بازدید : ۵۷۱