اعلام آمادگی مرکز مشاوره سرمایه‌گذاری اتاق تهران برای دوره پساتحریم

اعلام آمادگی مرکز مشاوره سرمایه‌گذاری اتاق تهران برای دوره پساتحریم
«اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران دیگر منتفی است». این را حمیدرضا آصفی از کارشناسان خبره مسائل سیاسی و سفیر سابق ایران در فرانسه و امارات متحده عربی عنوان کرد. او با حضور در چهارمین نشست ستاد اقتصادی پساتحریم در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به تحلیل دوران پساتوافق پرداخت و از نگاه کارشناسی خود به فعالان اقتصادی حاضر در این نشست اطمینان خاطر داد که دیگر بازگشتی برای تحریم‌ها نیست.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، چهارمین نشست ستاد اقتصادی پساتحریم در اتاق تهران، مهمان دیگری هم داشت. بهروز علیشیری، رییس سابق سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در این جلسه توضیحات مفصلی درباره مفاد مهم برجام ارائه داد و بر تقویت راهبردهای این سند که به ادامه یافتن فعالیت‌های اقتصادی در دوره پس از برجام کمک می‌کند، تاکید کرد.


روزشمار پایان تحریم‌ها نزدیک است
در ابتدای چهارمین نشست ستاد اقتصادی پساتحریم اتاق تهران، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در دولت‌ هشتم، با تاکید بر اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت اجرای برجام از هشتم دی ماه و در بدبینانه‌ترین حالت از دهم بهمن ماه امسال به اجرا در خواهد آمد، گفت: «آمریکا و به طور کلی، عرصه بین‌المللی دیگر ظرفیت و تحمل تداوم تنش‌ هسته‌ای میان ایران و غرب را ندارد و از این رو، معتقدم که شرایط به گونه‌ای است که تحریم‌ها باید به طور کامل برچیده شود.» حمیدرضا آصفی افزود: «اعمال تحریم‌های جدید از سوی شورای امنیت و نیز اتحادیه اروپا کاملاً منتفی است.» به گفته وی، با برجام یا بدون آن، دیگر تحریمی علیه ایران صورت نخواهد گرفت.


معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز همچون سفیر سابق ایران در امارات و فرانسه، معتقد است که شرایط جهانی به گونه‌ای است که صدور قطعنامه‌های جدید علیه ایران بعید و به گفته آقای آصفی، منتفی است.


محمدرضا بختیاری با بیان اینکه فعالان اقتصادی ایران باید خود را آماده ورود به عرصه اقتصاد جهانی کنند، افزود: «روزشمار برچیده شدن تحریم‌ها به پایان نزدیک شده است و فعالان اقتصادی نباید نگرانی داشته باشند.»


گزارش مرکز مشاوره سرمایه‌گذاری اتاق تهران
در ادامه این نشست، گزارش مرکز مشاوره و خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران از سوی خانم فریال مستوفی ارائه شد. رییس کمیته سرمایه‌گذاری ستاد اقتصادی پساتحریم، ابتدا به برخی از خدمات شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری در جهان اشاره کرد و گفت: «شرکت‌های مطرح و متعددی در این زمینه فعالیت می‌کنند که شامل مشاوره تامین مالی پروژه، مدل‌سازی مالی و برنامه‌ریزی کسب‌و‌کار و نیز مطالعه، طراحی و تدوین برنامه‌های ساختار سازمانی، تامین نیروی انسانی و ارزشیابی کارکنان و همچنین ارائه خدمات مدیریتی و نظارتی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در زمینه فعالیت‌های مالی، بانکی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌شود. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، ارزش دارایی‌های 20 شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری برتر جهانی را در حدود 20 تریلیون دلار عنوان کرد و افزود: «در حال حاضر، بسیاری از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بین‌المللی برای حضور در بازار سایر کشورها از خدمات مشاوره‌ای این بخش از شرکت‌ها استفاده می‌کنند.»


خانم مستوفی با اشاره به راه‌اندازی مرکز مشاوره و خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران، گفت: «این مرکز به عنوان پل ارتباطی میان شرکت‌های ایرانی و سرمایه‌گذاران خارجی در تلاش است تا خدمات مفیدی را در اختیار متقاضیان خود قرار دهد.»
وی افزود: «برای هر یک از فرصت‌های خاص سرمایه‌گذاری چه از طریق دعوت تیم‌های سرمایه‌گذاری خارجی به ایران و چه از طریق شناسایی سرمایه‌گذاران بالقوه (ایرانیان خارج از کشور و افراد خارجی) که تاکنون اقدامی برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران نکرده‌اند، می‌توان برنامه‌ای ویژه و برحسب نیاز تعریف کرد.» رییس کمیته سرمایه‌گذاری ستاد اقتصادی پساتحریم، افزود: «به طور مثال برای سرمایه‌گذاران خارجی که قصد سرمایه‌گذاری در ایران را دارند، می‌توان از طریق این مرکز مشاوره، شریک مناسب را شناسایی و شرایط برقراری ارتباط صحیح و هدفمند آنان را فراهم کرد.» به گفته وی، از دیگر فعالیت‌های این مرکز بررسی فرصت‌ها و نقصان موجود در کشور و سپس تقویت و برطرف کرد نقایص آن است. خانم مستوفی افزود: «به طور مثال اگر در ایران فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن وجود دارد، با تقویت زیرساخت‌ها، اصلاح قوانین سرمایه‌گذاری و ...، می‌توان سرمایه‌گذاران را به این بخش ترغیب کرد.» وی در ادامه با بیان اینکه مرکز مشاوره و خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران به دنبال توافق همکاری با شرکت‌های مشاور خارجی است، گفت: «در حال حاضر مذاکرات خوبی با دو شرکت مشاوره خارجی برای همکاری با مرکز مشاوره سرمایه‌گذاری اتاق تهران در حال پیگیری است.

 

 

۳۰ آذر ۱۳۹۴ ۱۲:۴۸
تعداد بازدید : ۱,۳۸۱