تحویل زمین سه پالایشگاه ٦٠ هزار بشکه ای میعانات گازی تا پایان سال

تحویل زمین سه پالایشگاه ٦٠ هزار بشکه ای میعانات گازی تا پایان سال
مدیرعامل شرکت زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف با اشاره به پیشرفت فیزیکی ٧٠ و ٣٠ درصدی عملیات خاکبرداری به ترتیب در بخش غربی و شرقی پروژه فراگیر پالایشی سیراف گفت: تلاش می کنیم تا پیش از پایان امسال زمین سه پالایشگاه از هشت پالایشگاه طرح پالایشی سیراف را آماده و تحویل سرمایه گذاران این پروژه دهیم.

علیرضا صادق آبادی در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که هم اکنون در بخشهای شرقی و غربی سایت پروژه پالایشگاهی سیراف بیش از ٣٥٠ دستگاه خودرو سنگین به صورت شبانه روزی مشغول فعالیت هستند، گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان امسال زمین سه پالایشگاه و تا  اواخر خردادماه سال آینده زمین پنج پالایشگاه دیگر را به سرمایه گذاران این طرحها تحویل دهیم.

وی با اشاره به امضای قراردادهای خرید لیسانسهای واحدهای یوتیلیتی و فرآورشی با شرکتهای معتبر خارجی در مدت زمان کوتاه گفت: هم اکنون این قراردادها نافذ و وارد مرحله اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف افزود: اجرای عملیات محوطه سازی و فنس کشی، ایجاد گیتهای بازرسی و انتخاب پیمانکار برای ١٠ بسته یی پی سی پروژه از جمله کارهای برنامه ریزی شده برای سال آینده در این پروژه خواهد بود.

 به گزارش شانا، هم اکنون با مدیریت بهینه کارفرما برای استفاده حداکثری از ماشین آلات موجود در پروژه فراگیر پالایشی سیراف، عملیات خاکبرداری با سرعت مناسبی در حال اجراست، به عنوان مثال به طور معمول نخاله ها و مصالح واریزی از سایتهای دیگر باید بیرون برده شود و از یک معدن مصالح مورد نیاز وارد سایت شود، در صورت اجرای این کار با توجه به فاصله محل تخلیه مصالح واریزی و معدن مورد نظر وقت و هزینه زیادی در پروژه هدر می شد، از این رو تصمیم گرفته شد با ساخت یک سرند ابتکاری، مصالح و نخاله ها از داخل سایت خارج نشده و از مصالح موجود نهایت استفاده بشود، با اجرای این طرح ابتکاری حداقل ٣٠ میلیارد تومان در هزینه های ما صرفه جویی شده است.

در دورانی که وزارت نفت با معضل کمبود نقدینگی برای اجرای طرحهای صنعت نفت مواجه است، با ابتکار دولت قرار است بزرگترین طرح پالایشی کشور به طور کامل توسط بخش خصوصی اجرا شود.

براین اساس، قرار است روزانه یک میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی به طور کامل به فرآورده تبدیل و صادر شود. طبق برنامه ریزی انجام شده روزانه ٤٨٠ هزار بشکه میعانات گازی به پالایشگاههای سیراف، ٣٦٠ هزار بشکه به پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ١٢٠ هزار بشکه به پتروشیمی نوری و ١٢٠ هزار بشکه به پالایشگاه دوم پارس تخصیص داده می شود تا به فرآورده های مختلف بدل شوند.

طرح فراگیر پالایشی سیراف با سرمایه گذاری حدود ٣ میلیارد دلار با هدف جلوگیری از خامفروشی میعانات گازی، ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی و تضمین تولید حداکثری از میدان گازی پارس جنوبی طراحی شده است.

این طرح به عنوان نخستین مدل مشارکتی در طرحهای صنعت نفت در زمینی به مساحت تقریبی ٣٠٠ هکتار در منطقه پارس ٢ (کنگان)، میان فازهای ١٣ و ١٩ پارس جنوبی احداث خواهد شد.

۱ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۴۹
تعداد بازدید : ۴۷۹