پیش بینی کاهش ادامه دار قیمت ها در بازار پلی اتیلن

پیش بینی کاهش ادامه دار قیمت ها در بازار پلی اتیلن
این هفته قیمت های پلی اتیلن در ترکیه با وجود میزان کافی عرضه، پایین بودن تقاضا و پیش بینی درباره کاهش بیشتر قیمت ها همچنان سقوط کرد.

به گزارش «پتروتحلیل»، در بازار واردات ترکیه، پلی اتیلن سبک خاورمیانه با ۵۰ دلار کاهش در بازۀ پایینی به ۱۱۰۰ تا ۱۱۶۰ دلار در هر تن رسید، اما قیمت های پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین گرید فیلم کاهش های نسبتا کمتری را بین ۱۰ تا ۲۰ دلار در بازه های پایینی محدوده های قیمتی تجربه کردند و به ۱۱۵۰ تا ۱۱۹۰ دلار در هر تن (CIF) رسیدند. یکی از منابع خاورمیانه ای که قیمت های معادل رقم های بالایی بازه را پیشنهاد می دهد تصدیق کرده که قیمت های آن ها قابل قبول نیست و باید آن ها را کاهش دهند. خریداران همچنین گزارش داده اند در این هفته از یک شرکت بزرگ سعودی پیشنهادهایی با ۱۰ دلار کاهش دریافت کرده اند. قیمت های پیشنهادی محصولات ایران (CPT، مشمول ۶/۵ درصد عوارض گمرکی) نیز به این شرح بوده اند: ۱۱۵۰ تا ۱۱۸۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک خطی و ۱۱۶۰ تا ۱۱۸۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سنگین گرید فیلم و تزریقی و قالب بادی.

عرضه محصولات ایران کافی بوده است، اگرچه با توجه به اینکه روند نزولی قیمت ها بطور آشکاری تداوم خواهد داشت برخی تاجران برای خرید محصولات از این کشور خطر می کنند. قیمت های پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین گرید فیلم از کره جنوبی نیز با کاهش ۴۰ تا ۵۰ دلاری مخصوصا در بازه پایینی محدوده قیمتی به ۱۱۸۰ تا ۱۲۴۰ دلار در هر تن به صورت (CIF) رسید. در این هفته پلی اتیلن سنگین از ایالات متحده نیز در بازار وارداتی ترکیه عرضه شد و یکی از تاجران گزارش داده است که قیمت ها برای محصولاتی که در ماه ژانویه تحویل داده می شوند پایین تر از قیمت های فعلی بازار است که این مسئله نشان می دهد این روند نزولی برای یک ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

در بازار توزیع پلی اتیلن سبک نگهداری شده در داخل ترکیه بین ۱۵۲۵ تا ۱۶۰۰ دلار در هر تن بوده در حالیکه پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین ۲۰ تا ۳۰ دلار در بازه بالایی محدوده قیمتی کاهش یافته اند و به ترتیب بین ۱۵۰۰ تا ۱۵۷۰ و ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار در هر تن گزارش شده اند. یکی از خریداران این گونه استدلال کرده است: «محموله هایی که توزیع کنندگان در ماه اکتبر و در مدت روند افزایشی قیمت ها که موقتی بود خریداری کرده اند هم اکنون رسیده اند و از این رو آن ها فشاری بیشتری را برای فروش محصولاتشان احساس می کنند.»

محتمل است که بازار پلی اتیلن ترکیه در کوتاه مدت روند کاهشی داشته باشد. محاسبات سود حاصل از فروش محصولات چین همچنان رقمی پایین تر از ۱۱۰۰ دلار در هر تن را برای پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن سبک خطی نشان می دهد در حالی که قیمت ها فعلی پلی اتیلن سبک تنها در بازه بالایی محدوده قیمتی فشار کاهشی را احساس داشته است. به گزارش «پتروتحلیل»، اگرچه قیمت های اتیلن در بازار نقدی در آسیا بالا باقی مانده اند، معامله کنندگان فکر می کنند این تنها عاملی است که از کاهش قیمت های پلی اتیلن در بازار چین به رغم پایین بودن تقاضا و کافی بودن عرضه جلوگیری کرده است. بعلاوه سقوط قیمت های نفت خام همچنان بر بازارها برای کاهش قیمت ها فشار می آورد. پیش بینی می شود قیمت قراردادهای اتیلن در اروپا در رقم های کمتری منعقد شوند، اگرچه این سوال باقی است که کاهش عرضه پلی اتیلن در اروپا که انتظار می رود در ماه ژانویه به وقوع بپیوندد بر این مسئله سایه خواهند افکند یا خیر.

قیمت های مرجع

خاورمیانه

پلی اتیلن سبک: ۱۱۰۰ تا ۱۱۳۰ دلار در هر تن (کاهش ۳۰ دلاری در بازه پایینی و کاهش ۲۰ دلاری در بازه بالایی)

پلی اتیلن سبک خطی: ۱۱۲۰ تا ۱۱۵۰ دلار در هر تن (کاهش ۲۰ دلاری در هر دو بازه)

پلی اتیلن سنگین: ۱۱۲۰ تا ۱۱۵۰ دلار در هر تن (کاهش ۳۰ دلاری در هر دو بازه)

ایران

پلی اتیلن سبک: ۱۱۲۰ تا ۱۱۴۰ دلار در هر تن (کاهش ۲۰ دلاری در هر دو بازه)

پلی اتیلن سبک خطی: ۱۱۲۰ تا ۱۱۵۰ دلار در هر تن (کاهش ۲۰ دلاری در هر دو بازه)

پلی اتیلن سنگین: ۱۱۳۰ تا ۱۱۷۰ دلار در هر تن (کاهش ۲۰ دلاری در هر دو بازه)

۱ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۴۰
تعداد بازدید : ۴۹۷