از خصولتی‌های هیچ حمایتی نمی‌کنم / قیمت خوراک پتروشیمی به زودی اعلام می‌شود

از خصولتی‌های هیچ حمایتی نمی‌کنم / قیمت خوراک پتروشیمی به زودی اعلام می‌شود
نشست امروز صبح اتاق تهران با سخنان صریح و بی‌پرده وزیر نفت همراه بود. بیژن زنگنه که مهمان هیات نمایندگان اتاق تهران و فعالان بخش خصوصی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی بود با بیان این که هیچ‌گونه حمایتی از خصولتی‌ها نمی‌کند تاکید کرد که به بخش خصوصی اعتقاد کامل دارد اما بخش خصوصی باید به طور طبیعی خودش را تقویت کند.

در این نشست فعالان بخش خصوصی نیز به بیان موانع و مشکلات موجود در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی پرداختند و از وزیر نفت خواستند تا با استفاده از راهکارهای پیشنهادی بخش خصوصی به فکر حل این مشکلات و رفع موانع توسعه نقش‌آفرینی بخش خصوصی باشد. زنگنه نیز با استقبال از گسترش فعالیت‌های بخش خصوصی اعلام کرد که معتقد است باید فضای رقابتی شکل بگیرد. او هم‌چنین با اشاره به نرخ خوراک پتروشیمی  و تعیین قیمت آن تاکید کرد که زیر بار فشار نمی‌رود و تنها منافع ملی در درازمدت را مدنظر می‌گیرد.


مساله مطالبات پیمانکاران جدی است
در ابتدای این نشست رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، با اشاره به اثرات زیاد تحریم‌ها روی حوزه نفت، بازسازی در بخش نفت را یکی از مهم‌ترین اقدامات حال حاضر عنوان کرد و گفت: «وزارت نفت و شخص وزیر، در طول دو سالی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد با وجود فشارهای داخلی و بین‌المللی توانسته بخشی از مشکلات حوزه نفت را برطرف کند اما هنوز مشکلات عدیده‌ای باقی مانده است.»


مسعود خوانساری، افزایش تولید گاز در کشور، اولویت‌بندی روی میادین نفتی و نیز تاکید بر پرورش مدیران وزارت نفت را از جمله اقدامات مناسب وزیر نفت در طول دو سال اخیر عنوان کرد و افزود: «زمانی کشورهای همجوار ما در استخراج میادین مشترک با سرعت زیاد عمل می‌کردند ما از این میادین غافل بودیم. که خوشبختانه در دو سال گذشته وزارت نفت روی این میادین تمرکز زیادی داشته است.» او هم‌چنین به حضور واسطه‌ها در فروش نفت و غیرشفاف شدن فرآیند فروش نفت خام از صدماتی که منافع ملی متحمل شدند گفت و افزود: «بخش‌خصوصی نیز از صدمات و آسیب‌های چند سال اخیر در امان نبوده و بخش‌ خصولتی توانی برای شرکت‌های بخش خصوصی نگذاشته‌اند.» وی گفت: «انتظار فعالان اقتصادی از وزیر نفت این است که به بخش خصوصی بهای بیشتری داده شود و فعالان این بخش در یک رقابت واقعی جایگاه خود را به دست آورند.»


خوانساری در ادامه به برنامه‌ها و اقدامات اتاق تهران در راستای توانمندسازی بنگاه‌های بخش‌خصوصی اشاره کرد و افزود: «پس از توافق هسته‌ای در اتاق تهران تلاش‌های زیادی برای آماده‌سازی بخش خصوصی برای ورود به دوره پساتحریم صورت گرفته است که هم‌چنان تداوم دارد.» به گفته رئیس اتاق تهران جلسات متعددی با روسای سازمان‌ها و معاونان وزارتخانه‌ها برگزار می‌شود تا مشکلات بخش خصوصی ارائه و موشکافی شود.


رییس اتاق تهران، یکی از مشکلات جدی بخش‌خصوصی را مطالبات معوق‌شان از دولت عنوان کرد و گفت: «این در حالی است که فشار سازمان امور مالیاتی بر بنگاه‌های اقتصادی و پیمانکاران منجر به توقف فعالیت های این بخش شده است.» مسعود خوانساری با اشاره به این که برخی از این مطالبات هم در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی است عنوان کرد که شرکت‌های قدرتمندی از بخش خصوصی در این حوزه شکل گرفته است که فعالیت‌های قابل توجهی انجام می‌دهند. او گفت: «امیدوارم این جلسه محفل مناسبی برای بیان مشکلات بخش خصوصی و ارائه راهکار برای توسعه این بخش و رفع بلاتکلیفی‌ها باشد.»

این خبر در حال تکمیل شدن است ...

۱ دی ۱۳۹۴ ۱۲:۵۷
تعداد بازدید : ۴۶۲