خودداری ایران از فروش نفت کوره به امارات/ بندر فجیره زیان کرد

خودداری ایران از فروش نفت کوره به امارات/ بندر فجیره زیان کرد
روزنامه اماراتی نشنال با اشاره به تصمیم ایران برای صادرات نفت کوره خود به سنگاپور به جای امارات نوشت این اقدام موجب افزایش قیمت سوخت کشتی ها در بندر فجیره شده است.
به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پایگاه اماراتی د نشنال، تجار مطلع دیروز خبر دادند، ایران مقصد صادراتی مقادیر قابل توجهی از نفت کوره تولیدی خود را از بندر فجیره امارات به مقصد سنگاپور تغییر داده است.

بندر فجیره امارات که در دریای عمان قرار دارد، مکانی مناسب برای پهلوگیری و سوخت گیری مجدد کشتی هایی است که بین اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام در رفت و آمدند. این بندر در طی سالیان گذشته به یکی از پر تردد ترین پایانه های سوخت گیری مجدد دریایی جهان تبدیل شده است.

نیک مرینوس، یکی از پیمانکارانی که در فجیره کار می کند، گفت: « واردات سوخت از ایران غیر ممکن شده است. دو ماه است که وضعیت به همین صورت است.»

بر اساس این گزارش ابولفضل رستمی، یکی از مسئولان شرکت ملی نفت ایران گفت، سنگاپور خود را به عنوان یک بازار بهتر برای صادرات محصول تولید ایران ثابت کرده است. ما مشتری های خوبی در آنجا داریم.

نفت کوره تولید ایران یکی از با کیفیت ترین نفت های کوره جهان با نسبت کم سولفور است که مراکز خرده فروشی سوخت معمولا پیش از فروش، آن را با نفت کوره بی کیفیت ترکیب می کنند.

کاهش صادرات نفت کوره ایران به فجیره، موجب افزایش قیمت سوخت در این بندر شده است.

این گزارش حاکی است، بارکلیز کپیتال در گزارشی با اشاره به افزایش قیمت سوخت کشتی ها در فجیره نسبت به سنگاپور، اعلام کرده: «کاهش صادرات نفت کوره ایران موجب افزایش قیمت ها در فجیره شده است.»

رستمی مشکل شدن فروش نفت در سایه تحریم ها را تایید کرد، اما کاهش حجم فروش نفت ایران را رد کرد.

وی افزود: «ما با برخی مشکلات در زمینه فروش محصول خودمان مواجه ایم، اما فروش ما متوقف نشده است. سال گذشته ما 10 تا 12 مشتری داشتیم، در حالی که امسال 5 یا 6 مشتری داریم.»

تجار می گویند، پنهان کردن منبع اصلی نفت کوره ارسالی از ایران در سنگاپور به دلیل ذخیره مقادیر زیادی سوخت، آسان تر از بندر فجیره است.

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۰:۱۲
تعداد بازدید : ۱,۱۲۸