تولید در دولت یازدهم متحمل ۷۰درصد تورم شد/ بالای ۲۰درصد سود ارزی دادیم

تولید در دولت یازدهم متحمل ۷۰درصد تورم شد/ بالای ۲۰درصد سود ارزی دادیم
رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به نرخ ثابت ارز در ۲.۵ سال گذشته دولت یازدهم گفت: تورم قدرت تولید و رقابت‌پذیری تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی را بسیار کاسته و در واقع به پولی که از بانک‌ها می‌گیریم و روی ارز سود بیست و چند درصدی پرداخت می‌کنیم.

محسن جلال‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در ارتباط با یارانه هزارمیلیارد تومانی صادرات در بودجه سال 95  اظهار کرد: این بحثی بود که در برنامه تسریع رشد آمد تا به‌عنوان سود تسهیلات تولیدات صادرات‌محور که در سال‌های گذشته پرداخت شده یا قرار است پرداخت شود، اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی موافق این تصمیم است، افزود: سازمان توسعه تجارت فعالیت‌هایی در این ارتباط انجام داده است، همچنین بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات در این ارتباط دخیل هستند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به دلایل پرداخت این یارانه صادراتی ادامه داد: تولیدکنندگان ایرانی در شرایطی فعالیت می‌کنند که در 2.5 سال گذشته در دولت یازدهم بر اساس آمار بانک مرکزی حدود 35درصد در نیمه دوم سال 92، 20 درصد در سال 93 و 15 درصد در سال جاری تورم داشته‌اند.

وی افزود: این تورم قدرت تولید و رقابت پذیری تولید کنندگان و صادرکنندگان ایرانی را بسیار کاسته است و در واقع به پولی که از بانک‌ها می‌گیرند و روی ارز، سود بیست و چند درصدی پرداخت می‌کنند.

جلال‌پور در ارتباط با عطف به ما سبق شدن این یارانه، تصریح کرد: آنچه مشخص شده است تسهیلاتی که از سال 92 به بعد از بانک‌ها دریافت شده  تا اندازه‌ای که در سازمان توسعه تجارت در حال بررسی باشد و تسهیلاتی که من‌بعد قرار است به تولید و صادرات پرداخت شود، درصدی یارانه اختصاص می‌یابد.

۲ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۲۵
تعداد بازدید : ۴۲۱