پلی پروپیلن های فیبر ایرانی به زیر هزار دلار رسیدند

پلی پروپیلن های فیبر ایرانی به زیر هزار دلار رسیدند
سقوط قیمت های نفت خام، فروشندگان از چندین منبع مختلف را مجبور ساخت بر سر قیمت های پلی پروپیلن وارداتی به ترکیه مصالحه کنند، و این مسئله موجب شد روند کاهشی این محصول در پایان این هفته سرعت بگیرد.

به گزارش «پتروتحلیل»، طبق داده های شاخص قیمت ChemObris قیمت های هموپلیمر پلی پروپیلن وارداتی بطور میانگین در ۳ ماه گذشته در حدود ۱۰۰ دلار در هر تن کاهش یافته است.

برای هموپلیمر پلی پروپیلن از منابع خاورمیانه قابل توجه ترین کاهش قیمت برای گرید فیبر مشاهده شد. چندین معامله کننده گزارش داده اند که قیمت های پلی پروپیلن گرید فیلم از عمان تا پایان هفته تا رقم بسیار پایینِ ۹۲۰ دلار در هر تن کاهش یافته در حالی که دیگران گفته اند که قیمت ها هنوز تا این رقم سقوط نکرده اند. محدوده کلی قیمت های پلی پروپیلن گرید فیبر از منابع خاورمیانه بین ۹۲۰ تا ۹۸۵ دلار در هر تن (CIF، مشمول ۶/۵ درصد عوارض گمرکی) بوده از هفته گذشته ۷۵ دلار در بازه پایینی و ۳۵ دلار در بازه بالایی کاهش یافته است.

یکی از تولیدکنندگان خرده گیر که در حال حاضر فروش سالیانه خود را به پایان رسانده استدلال کرده است: «با توجه به اینکه تقاضا علامتی از بهبود وضعیت از خود نشان نداده و قیمت های نفت خام بطور کاهش چشمگیری داشته اند، بازار پلی پروپیلن به روند کاهشی خود ادامه خواهد داد.

در این میان قیمت های پلی پروپیلن گرید رافیا از این منطقه تغییر چندانی به خود ندید و به سبب تعداد محدود استعلام قیمت ها و تلاش های برخی فروشندگان برای ثابت نگه داشتن قیمت ها بدون تغییر بین ۹۵۰ تا ۹۸۰ دلار در هر تن (با شرایط یکسان فروش) باقی ماندند.» یک تولیدکننده کیف اظهار داشته است: «فروشندگان مجبورند نهایتاً قیمت های خود را پایین بیاورند.»

قیمت های پلی پروپیلن گرید رافیا از هند از طرف تاجران بین ۹۳۰ تا ۹۸۰ دلار در هر تن (CIF، مشمول ۳ درصد عوارض گمرکی) گزارش شده اند. این رقم ها کاهش ۲۰ تا ۳۰ دلاری قیمت ها نسبت به هفته گذشته را نشان می دهند. یکی از عرضه کنندگان هند در اوایل هفته گفته است: «ما ترجیح می دهیم دیگر محصولات خود را در ترکیه عرضه نکنیم زیرا فروش محصولات با قیمت های قبلی‌مان که در رقم ۱۰۰۰ دلار در هر تن قرار داشت دیگر میسر نیست.»

قیمت های پلی پروپیلن گرید رافیای وارداتی از روسیه ابتداً در اوایل این هفته ۹۵۰ دلار در هر تن گزارش شد اما پس از آن قیمت های پیشنهادی از طرف خریداران قیمت ها را تا مرز ۹۰۰ دلار در هر تن پایین آورد. در این میان در روز جمعه در بازار چین، قیمت های هموپلیمر پلی پروپیلن وارداتی به این کشور از روسیه به پایین تر از مرز ۸۸۰ دلار در هر تن کاهش یافت.

پلی پروپیلن گرید رافیای وارداتی از ترکمنستان به ترکیه سقوط چشمیگر ۷۰ تا ۸۰ دلاری را تجربه کرد و بین ۹۲۰ تا ۹۵۰ دلار در هر تن (CPT، مشمول ۳ درصد عوارض گمرکی) گزارش شده است. به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت های پلی پروپیلن گرید فیبر از ایران در این هفته به پایین تر از مرز ۱۰۰۰ دلار در هر تن کاهش یافتند اما برخی معامله کنندگان این قیمت ها را برای فروش مسلم می دانند. روی هم رفته قیمت های پلی پروپیلن گرید فیبر وارداتی از ایران با کاهش ۳۰ تا ۹۰ دلاری به ۹۶۰ تا ۱۰۲۰ دلار رسید که سقوط قیمت بیشتری را در بازه پایینی محدوده قیمتی نشان می دهد.

با توجه به کاهش اخیر قیمت های نفت خام به پایین تر از ۳۵ بشکه در هر تن که طبق داده های شاخص قیمت ChemObris از سال ۲۰۰۹ چنین رقمی بی سابقه بوده، پیش بینی می شود با نزدیک شدن به پایان سال میلادی قیمت های پلی پروپیلن همچنان به کاهش خود ادامه دهد. در بازار چین، قیمت های هموپلیمر پلی پروپیلن وارداتی گرید رافیا و تزریقی در حال حاضر بین ۷۹۰ تا ۸۶۰ دلار در هر تن (CFR) گزارش شده است. قیمت های هموپلیمر پلی پروپیلن وارداتی از هند و خاورمیانه به چین (CFR) با قیمت ۸۱۰ دلار در هر تن نشان می دهد که هنوز از لحاظ تئوری از طرف آسیا بر بازار واردات پلی پروپیلن ترکیه فشار وجود دارد.

۲ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۳۱
تعداد بازدید : ۵۰۳