کاهش ۵ تا ۱۵ دلاری قیمت نفت با لغو تحریم ایران

کاهش ۵ تا ۱۵ دلاری قیمت نفت با لغو تحریم ایران
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد بازگشت نفت ایران به بازار در سال آینده میلادی می تواند قیمت نفت را ۵ تا ۱۵ دلار کاهش دهد و روند افت قیمت ها را تشدید کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم،  آژانس بین المللی انرژی می گوید، بازگشت نفت ایران به بازار در سال آینده میلادی می تواند قیمت نفت را 5 تا 15 دلار کاهش دهد و روند افت قیمت ها را تشدید کند.
ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد، انتظار دارد سال آینده پس از لغو تحریم ها روزانه یک میلیون بشکه نفت بیشتر روانه بازار کند. این کشور اخیرا بیش از 70 پروژه انرژی ای را که در حال برنامه ریزی آنهاست به شرکت های نفتی غربی عرضه کرده است.
صندوق بین المللی پول این هفته در گزارشی اعلام کرد، در حالی که احتمالا بازار برخی از تاثیرات افزایش صادرات نفت ایران را در خود هضم کرده، اما به محض اینکه تولید نفت جمهوری اسلامی ایران به صورت واقعی شروع به افزایش کند، ممکن است قیمت نفت کاهش بیشتری پیدا کند.
آژانس بین المللی انرژی نیز در گزارش خود از بازار نفت در اوایل ماه جاری از افزایش صادرات نفت ایران به عنوان یکی از عواملی یاد کرد که موجب شد این آژانس  پیش بینی کند حجم ذخایر جهانی نفت در سال آینده 300 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.
صادرات نفت ایران از سال 2011 به این طرف به دلیل تشدید تحریم های غرب، حدود یک میلیون بشکه کاهش یافته است. ایران 36 میلیون بشکه از نفت تولید شده خود را در دریا و روی تانکرها ذخیره کرده است.
صندوق بین المللی پول اعلام کرده: «هرچند ممکن است بخشی از این تاثیر قبلا در بازارها تقلیل یافته باشد، اما ممکن است وقتی صادرات نفت ایران افزایش می یابد، کاهش بیشتر (قیمت نفت) محقق شود.»
صندوق بین المللی پول همچنین گفته، واکنش بازار نفت به بازگشت ایران تا حد زیادی بستگی به عملکرد اوپک خواهد داشت. اوپک اوایل ماه جاری میلادی تلویحا اعلام کرد که آماده کاهش تولید برای حمایت از قیمت ها نیست و تحلیلگران نیز انتظار ندارند که این سازمان با کاهش تولید برای نفت ایران جا باز کند.
۲ دی ۱۳۹۴ ۱۴:۵۴
تعداد بازدید : ۵۱۳