افزایش ۹۰ هزار بشکه‌ای تولید اوپک در ماه میلادی گذشته

افزایش ۹۰ هزار بشکه‌ای تولید اوپک در ماه میلادی گذشته
تولید نفت اوپک در ماه نوامبر مجموعا به ۳۱.۱۷ میلیون بشکه در روز رسیده که ۹۰ هزار بشکه در روز بالاتر از تولید این سازمان در ماه اکتبر بوده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، تحقیق جدیدی که موسسه پلاتز از اوپک، مقامات صنعت و نفت تحلیلگران انجام داده نشان می دهد که تولید نفت اوپک در ماه نوامبر مجموعا به 31.17 میلیون بشکه در روز رسیده که 90 هزار بشکه در روز بالاتر از 31.08 میلیون بشکه ماه اکتبر بوده است. این افزایش ناشی از رشد تولید عراق بوده است.
مارگارت مکج کوئیل، تحلیلگر پلاتز در این باره گفت: «ناکامی اوپک در توافق بر سر یک سقف تولید مشخص در نشست اخیرا این سازمان لزوما بدان معنا نیست که افزایش تولید قابل توجهی در تولید اتفاق خواهد افتاد... سقف تولید قبلی در بردارنده هیچ سهمیه مشخصی برای کشورها نبود و بنابراین  قابل اجرا نبود. بنابراین عملا سیاست تولید اوپک تغییری را شاهد نبوده است.»
افزایش روزانه 100 هزار بشکه ای تولید عراق در ماه نوامبر در حالی بوده که صادرات نفت از جنوب این کشور به رقم بی سابقه 3.365 میلیون بشکه در روز رسیده است. به گفته عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق، این کشور در ماه نوامبر روزانه 4.5 میلیون بشکه 4.5 میلیون بشکه صادر کرد.
عربستان تولید خود را در بالای 10 میلیون بشکه در روز حفظ کرده، سطحی که تولید نفت این کشور از ماه مارس سال گذشته تاکنون بالاتر از آن بوده است. این کشور تنها عضو اوپک است که دارای ظرفیت تولید ذخیره بالایی است و ادعا می کند می تواند روزانه 12.5 میلیون بشکه نفت تولید کند.
اوپک انتظار دارد تقاضا برای نفت این سازمان در سال آینده به طور متوسط روزانه 30.84 میلیون بشکه باشد که تا حد زیادی کمتر از سطح تولید فعلی این سازمان است.
در عین حال، اگر تحریم ها علیه ایران در سال آینده میلادی برداشته شود، این کشور ممکن است خیلی زود نفت بیشتری به بازار عرضه کند. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران گفته تهران قادر است بلافاصله بعد از تحریم ها روزانه 500 هزار بشکه به عرضه خود بیافزاید و 500 هزار بشکه دیگر نیز در طی 6 ماه بعد از لغو تحریم ها به عرضه خود خواهد افزود.
تولید نفت لیبی پس از سه ماه متوالی افزایش، مجددا در ماه نوامبر به 380 هزار بشکه در روز کاهش یافت که 400 هزار بشکه در روز کمتر از ماه قبل بود.
۵ دی ۱۳۹۴ ۱۵:۴۳
تعداد بازدید : ۵۷۴