بانک مرکزی به آماردهی ادامه می‌دهد/دنبال سیاسی‌کاری نیستیم/معوقات بانکی کم شد

بانک مرکزی به آماردهی ادامه می‌دهد/دنبال سیاسی‌کاری نیستیم/معوقات بانکی کم شد
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه با اعلام آمار از سوی مرکز آمار مخالفتی نداریم، گفت: مرکز آمار هم مخالفتی با انتشار آمارهای بانک مرکزی ندارد و نباید نسبت به این موضوع التهاب‌آفرینی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ولی‌الله سیف امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم، در مورد اینکه رئیس مرکز آمار گفته است باید آمار بانک مرکزی به تایید آنها برسد، اظهار داشت: این از مباحثی است که بی‌خودی نسبت به آن در جامعه التهاب ایجاد می‌شود و بانک مرکزی آمار خود را تهیه و اعلام می‌کند.

وی افزود: مرکز آمار و بانک مرکزی هر کدام آمار خود را تهیه و اعلام می‌کنند و نه ما مخالفتی با آمار مرکز آمار داریم و نه آنها مخالفتی با آمارهای بانک مرکزی و نباید این موضوع را ملتهب کنیم و بانک مرکزی در این زمینه مشکلی ندارد.

سیف البته این را هم گفت که بانک مرکزی بر مبنای سابقه آماری خیلی طولانی، آمارهای مربوط به نرخ تورم و رشد اقتصادی را تهیه و اعلام می‌کند و در این مورد به کار خود ادامه خواهد داد و هیچ دخالتی هم انجام نخواهد داد. دنبال انجام کار سیاسی و التهاب‌آفرینی نیستیم و چرا با چنین مباحث تخصصی اینگونه برخورد می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص عدم استقبال مردم از کارت اعتباری خرید، گفت: نباید خیلی زود قضاوت کنیم و باید اجازه داد تا این محصولات در بازار جای خود را پیدا کنند و اگر بخواهیم برای این کار التهاب ایجاد کنیم باعث می‌شود که این محصولات از همان ابتدای ورودشان به بازار با مشکل مواجه شوند.

وی اضافه کرد: نباید به این شکل نسبت به این طرح قضاوت شود و به نظر من این قضاوت منطقی نیست و باید اجازه دهیم یک سال از اجرای این طرح و ورود محصولات به بازار بگذرد. باید در کنار آن تجربه دیگر کشورها را بررسی کنیم که کارت اعتباری چگونه و با چه نوع بازپرداختی اجرایی می‌شود و آن زمان می‌توان نسبت به این طرح قضاوت کرد.

سیف ادامه داد: اجرای کارت اعتباری خرید کالاهای ایرانی به کل بانک‌های کشور ابلاغ شده است و بانک‌ها کارت اعتباری را بر مبنای عقد مرابحه ارائه خواهند کرد .

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در خصوص مطالبات معوق گفت: میزان مطالبات معوق در گذشته 15 درصد بود که اکنون به 12.8 درصد رسیده است که با جهت‌گیری که بانک‌ها انجام داده اند می‌توان به نتایج مثبتی رسید.

۶ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۳۱
تعداد بازدید : ۴۷۹