تشکل قدرتمندی در پروژه نفت و گاز نداریم

تشکل قدرتمندی در پروژه نفت و گاز نداریم
قائم مقام صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه تشکل قدرتمندی در پروژه نفت و گاز نداریم گفت:باید سازمان توسعه مانند سازمان پتروشیمی نقش بسیاری را برای پیشگیری طرح های مورد نظر ایفا کند .
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی خسرو تاج قائم مقام صنعت معدن و تجارت در دهمین همایش سالانه اتحادیه صادر کنندگان نفت و گاز و پتروشیمی با اشاره به کاهش قمیت نفت در بازارهای جهانی اظهار داشت: در حال حاضرقیمت نفت زیر 30دلار کاهش پیدا کرده و اگر این قیمت را با احتساب 25 دلار در یک میلیون بشکه درنظر بگیریم سرمایه گذاری ناچیزی عاید کشور می‌شود بنابراین اگر بخواهیم به همین میزان 500 هزار بشکه دیگر اضافه شود نزدیک به 14 میلیارد دلار درآمد عاید کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر قیمت میانگین نفت در سال را در نظر بگیریم تقریبا معادل صادرات 93 خواهد بود.

خسرو تاج گفت: با توجه به اینکه بیشترین تاکید مسئولان بر این بوده که از اقتصاد متکی به نفتی دوری کنیم بنابراین این موضع در حد شعار نیست و روز به روز سهم نفت در اقتصاد کشور کمتر میشود.

قائم مقام صنعت و معدن وتجارت افزود: با توجه به اینکه یکی از مزیت‌های اقتصاد کشور را متکی به محصولات انرژی بود ه و از آنجایی که قیمت نفت گاز در بازار کاهش پیدا کرده به طور یقین قیمت کالاهای متکی به آن نیز روند نزولی پیدا می‌کند به طوری که lpg که به قمیت 1200 دلار در ژاپن به فروش می‌رسد این قیمت در گذشته بیش از هزار دلار خرید و فروش نمی‌شد در سال گذشته میانگین قیمت 80 دلار بوده است.

خسروتاج ادامه داد: در سیاست اقتصاد مقاومتی باید به موضوع افزایش صادرات طبق ماده 10 تاکید شودو یکی از زمینه های اساسی برای صادرات برنامه ریزی و هدف گذاری و تصویر برای چشم انداز آینده است که برای صنایع پایین دستی اجرا شود.

وی با اشاره به تشکل قدرت مندی در پروژه نفت و گاز در کشور نداشتیم گفت: سازمان توسعه ووتجارت مشابه سازمان پتروشیمی در این زمینه نقش ایفا کندو این موضوع بحث تخصصی است و کار دولتمردان نبوده بلکه کسانی که در حوزه نفت و گازو پتروشیمی فعالیت میکند میتوانند این موضوع را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: دیپلماسی اقتصادی ربطی به دولتمردان ندارد وباید بخش خصوصی به عنوان نماینده دولت در این زمینه فعالیت نماید 

خسرو تاج  گفت: یکی از مشکلات صادر کنندگان نحوه حضور در بنگاه ها و اتحادیه ها است که باید برای حضور در بازار به سمت خود انتظامی حرکت کرده وتحرکی در بخش صادرات ایجاد نماید.
۷ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۴۲
تعداد بازدید : ۴۸۲