نظام بانکی آمادگی پیوند با بانکهای جهانی را ندارد

نظام بانکی آمادگی پیوند با بانکهای جهانی را ندارد
نایب رییس اتاق بازرگانی گفت: اکنون که تحریمها در حال لغو شدن است نظام بانکی ما آمادگی پیوند را با بانکهای جهانی ندارد و همین اتفاق در همه حوزه ها قابل پیش بینی است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پدرام سلطانی نایب رییس اتاق بازرگانی با بیان اینکه دو عصر در اقتصاد دنیا عقب هستیم. درواقع زمانی که کشورهای صنعتی حضور داشتند و ما تراز خود را آنها قرار می دادیم اما الان اقتصاد درحال پسا صنعتی شدن هستند ولی اکنون ما در پی صنعتی شدن هستیم.

وی اتفزود: اقتصاد دنیا با وجود ارتباطات وفناوری وعصر تجارت خلاق پیوسته است اما  ما هنوز به دنبال دولت الکترونیک هستیم. 

نایب رییس اتاق بازرگانی با بیان اینکه با تغییر هر نسل یک عصر و توسعه جهانی تغییر می کند افزود: ما با این سرعت نتوانستیم به سمت توسعه حرکت کنیم و از جایی که بودیم عقب تر مانده ایم و در زمان تحریم غفت کرده ایم. 

سلطانی با شاره به اینکه امروز صحبت از اتصال بانکهای ما با بانکهای جهانی است متوجه شدیم که مقررات بانکی به کل عوض شده تصریح کرد: اکنون که تحریمها در حال لغو شدن است نظام بانکی ما آمادگی پیوند را با بانکهای جهانی ندارد و همین اتفاق در همه حوزه ها قابل پیش بینی است. 

وی ادامه داد: در تولید فرآورده های نفتی چون اقتصاد میتنی بر دولت نفتی بوده و هر کسی بنا برتوان خود از رانت بهره مند می شد اقتصاد ما با نفت ارزان نتوانسته است به اقتصاد خلاق تبدیل شود. هم اکنون مزیت ما در مقابل کشورهای دیگر در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی دچار تهدید است لذا اگر در پساتحریم تهدیدها از فرصتها بیشتر نباشد کمتر نیست. 

نایب رییس اتاق بازرگانی با بیان اینکه دنیا شکاف اطلاعاتی را میان تجارت و بهره مندی از آن به حداقل رسانده است تصریح کرد: این تهدیدی است برای صادرکننده‌های کوچک و متوسط دوران تجارت بدون ارزش افزوده به پایان رسیده است و مزیتهای گذشته از اقتصاد ایران رفته است. 

سلطانی با بیان اینکه شرکتهای فرآوره های نفت و گاز و پتروشیمی در پساتحریم به سه نکته توجه کنند گفت: بهره وری نخستین چیزی است که باید به آن توجه شود و آنهایی که در بهره ووری سرمایه گذاری می کنند برنده هستند ضمن اینکه باید توجه داشت که مدیریت از چه ارزشی برخوردار است و آلان چقدر ما مدیران تراز اول دنیا داریم و چه قدر روی تربیت آنها سرمایه گذاری کرده ایم. 

وی ادامه داد: تمرکز روی تحول در فرایندها در پساتحریم باید حتما انجام شود در دوران پساتحریم بخش خصوصی حرکت را برای جایگزینی بخش دولتی باید سریعتر کند که این حرکت به جز با هم افزایی و بزرگکردن بخش خصوصی امکانپذیر نیست.
۷ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۴۴
تعداد بازدید : ۴۱۰