تولید بنزین یورو۴ در پالایشگاه اصفهان با تغییر نرم‌افزاری غیرممکن است

تولید بنزین یورو۴ در پالایشگاه اصفهان با تغییر نرم‌افزاری غیرممکن است
در حالی شرکت ملی پالایش و پخش اعلام کرده است که در کلیه جایگاه‌های عرضه سوختِ شهر اصفهان بنزین یورو۴ توزیع می‌شود که کارشناسان صنعت پالایش، تولید بنزین یورو۴ با تغییرات نرم‌افزاری در این پالایشگاه را غیر ممکن می‌دانند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مدعی است که پالایشگاه اصفهان با انجام تغییرات نرم‌افزاری روزانه هفت میلیون لیتر بنزین یورو4 تولید می‌کند.

اگرچه با تغییرات نرم افزاری در پالایشگاه امکان افزایش کیفیت محصولات پالایشگاهی مانند بنزین وجود دارد اما این تغییرات نرم‌افزاری موجب بهبود کیفی تا میزان مشخص و محدودی می‌شود؛ کارشناسان صنعت پتروشیمی این بهبود کیفیت فرآورده‌های نفیت را حدود 10 درصد می‌دانند.

بنابراین به کمک تغییرات نرم‌افزاری - شامل بهبود شرایط عملکردی و فرآیندی مانند دما و فشار - می‌توان در وضعیت کیفیت محصولات پالایشگاه تغییرات محدودی ایجاد کرد؛  اما اگر قرار باشد بهبود کیفی از یک استاندارد مشخص به استاندارد مشخص دیگر ملاک قرار گیرد، برای این نوع تغییر قطعاً باید از تغییرات سخت افزاری شامل ساخت واحدهای فرآیندی جدید و حتی استفاده از کاتالیست‌های مرغوب‌تر استفاده کرد که نیازمند سرمایه‌گذاری‌های محسوس و بالایی است.

اگر تولید بنزین با کیفیت یورو4 با تغییرات نرم‌افزاری امکان‌پذیر است چرا برای طرح بنزین‌سازی و بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان تاکنون پنج هزار میلیارد ریال هزینه شده است؟

** طرح بنزین‌سازی پالایشگاه اصفهان 9 ساله شد

در حالی طرح بنزین‌سازی اصفهان بعد از گذشته 9 سال تکمیل نشده است که با راه‌اندازی این واحد علاوه بر اینکه تولید بنزین این پالایشگاه از روزانه ٩ میلیون لیتر به ١٢ میلیون لیتر، این واحد پالایشی را از بنزین سوپر وارداتی – به عنوان اُکتان‌افزا – بی‌نیاز می‌کند و کیفیت محصولات تولیدی آن را به یورو5 ارتقاء می‌دهد. پیشرفت این طرح در بهمن ماه سال 1391 حدود 95 درصد اعلام شده بود.

طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان که از سال 1385 اجرا آن آغاز شده است، مشتمل بر سه واحد تصفیه هیدروژنی نفتا(NHT) با ظرفیت ٦� هزار بشکه ، واحد تبدیل کاتالیستی با احیای مداوم (CCR) با ظرفیت ٣� هزار بشکه در روز و واحد آیزومریزاسیون(ISO) با ظرفیت ٢٧ هزار بشکه در روز است.

شرکت پالایش نفت اصفهان با ظرفیت خوراک 275 هزار بشکه در روز حدود 23درصد از انواع فرآورده‌های نفتی کشور را تامین می‌کند.پالایشگاه اصفهان علاوه بر تولید فرآورده های نفتی، خوراک صنایع پایین دستی از جمله پتروشیمی اصفهان، پتروشیمی اراک، نفت سپاهان، پالایش نفت جی و صنایع شیمیایی ایران را تأمین می‌کند.

۷ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۵۷
تعداد بازدید : ۴۹۹