فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی آماده افتتاح رسمی است

فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی آماده افتتاح رسمی است
فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی آماده افتتاح رسمی بوده و بزودی شاهد بهره برداری رسمی این فازها خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار شانا، فازهای ١٥ و ١٦ به عنوان ایرانی‌ترین پروژه پارس جنوبی در حالی آماده افتتاح رسمی می‌شود که با افتتاح آن روزانه ٢٠ میلیون دلار به درآمد ارزی کشور اضافه خواهد شد. 

در حالی که این روزها اخباری مبنی بر آماده نبودن این فازها برای افتتاح از سوی برخی از رسانه‌ها مطرح می‌شود که از آذرماه سال ١٣٩٢ تاکنون بیش از ١٥,٥ میلیارد مترمکعب گاز، ١٤ میلیون بشکه میعانات گازی، سه هزار تن گوگرد و بیش از پنج هزار تن اتان از فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی تولید شده است، بنابراین نمی توان گفت که اجرای این فاز تکمیل نشده است. 

از سوی دیگر، ارزش مجموع گاز تولیدشده در پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی با احتساب هر مترمکعب گاز ٢٥ سنت و هر بشکه میعانات ٤٠ دلار، بیش از ٤,٥ میلیارد دلار بوده است. 

حسین شریف آبادی، رئیس کنسرسیوم فازهای ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی هم پیش از این به شانا گفته بود: هم‌اکنون همه واحدهای فرآورشی در پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی در مدار تولید است.

از جمله سیاستهای دولت یازدهم و وزارت نفت در افتتاح پروژه‌های نفتی وگازی، پرهیز از افتتاح نمایشی و تکمیل واحدهای در دست اجراست، براین اساس با این‌که تولید محصولات این فازها از سال ٩٢ شروع شده و واحدهای مختلف این پروژه به مرور وارد مدار شده اند؛ با این حال تعهد به این شعار و اجرای این سیاست سبب شد تا زمانی که اجرای فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی تکمیل نشده، از افتتاح آن خودداری شود. حال که پالایشگاه این واحد آماده بوده و دیگر واحدهای آن نیز در مدار قرار گرفته است این پروژه نیز در انتظار حضور رئیس جمهوری برای افتتاح رسمی است. 

به گزارش شانا، هدف‌ از توسعه‌ فازهای ١٥و ١٦ تولید روزانه‌ ٥٦,٦ میلیون‌ مترمکعب‌ گاز طبیعی‌، ٧٥ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌،٤٠٠ تن‌ گوگرد و تولید سالانه‌ ١,٠٥ میلیون‌ تن‌ گاز مایع‌ "LPG" (پروپان و بوتان) و یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ برای تامین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی‌ است.

تاسیسات‌ دریایی‌ و ساحلی‌ این‌ فازها شامل دو سکوی‌ حفاری‌ (هرکدام شامل‌ ١١ حلقه‌ چاه‌)، دو رشته‌ خط‌ لوله‌ ٣٢ اینچ‌ دریایی‌ انتقال‌ گاز به‌ طول‌ تقریبی ١١٥ ‌کیلومتر، دو خط‌ لوله‌ ٤,٥ اینچی‌ انتقال‌ محلول‌ گلایکول‌ به‌ طول‌ تقریبی‌ ١١٥ کیلومتر، واحدهای‌ شیرین‌سازی‌ گاز و خدمات وابسته‌ است.

کنسرسیومی از شرکتهای ایرانی متشکل از شرکتهای آریا نفت شهاب، تاسیسات دریایی، ایزایکو، صف و حفاری دانا به رهبری شرکت آریا نفت شهاب مجری توسعه بخشهای خشکی و دریایی این پروژه هستند.

هم‌اکنون ٥٥ درصد گاز مصرفی کشور معادل روزانه ٤٣٠ میلیون مترمکعب گاز از میدان گازی پارس جنوبی تولید می‌شود که در صورت تامین منابع مالی حداکثر سال ٩٦ توسعه فازهای پارس جنوبی به پایان می رسد.

۷ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۰۶
تعداد بازدید : ۴۱۶