روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
ناجی‌های کوچک بورس
دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ١٨ واحدی (٠٣ /٠ درصدی) در ٦١ هزار و ٤٥٥ واحد متوقف شد. شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) نیز با رشد ٨/ ٠ درصدی همراه شد. روز گذشته، نمادهای «وغدیر»، «پارسان» و «فولاد» بیشترین اثر منفی بر شاخص را داشتند. به نظر می‌رسد کف ٦١ هزار واحدی از شاخص حمایت می‌کند. رشد پرشتاب‌تر شاخص کل هم‌وزن نسبت به شاخص کل و افزایش تعداد معاملات نسبت به روز گذشته، نشان می‌دهد معامله‌گران اقدام به افزایش فعالیت خود در سهام دارای ارزش بازار کوچک‌تر کرده‌اند. امری که می‌تواند تا حدی از شاخص حمایت کند. اما همچنان کارشناسان معتقدند بازار نسبت به اخبار مثبت و منفی کم واکنش است. با اینکه قیمت نفت از کف فاصله گرفته است اما نوسان اندک آن در قیمت‌های کنونی و افت کالاهای پایه همچنان مانع رشد شاخص هستند.

بازار ارز
عقب‌نشینی ارز در فاز ارزیابی
پس از رشد نرخ دلار در هفته‌های اخیر همراه با نگرانی‌های موجود از کاهش عرضه و همچنین افزایش تقاضای آربیتراژ (رشد نرخ درهم) نرخ دلار روند صعودی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد با رشد نرخ دلار‌، فضای روانی تقاضای آربیتراژ تا حدود زیادی از بازار ارز حذف شده است. در معاملات آغاز هفته با وجود افزایش فعالیت معامله‌گران فردایی برای رشد نرخ دلار در معاملات آتی، اما کاهش تقاضای نقدی از تلاطم بازار ارز کاست. به نظر می‌رسد در ساعات آغازین معاملات دیروز، فعالان بازار ارز به دنبال ارزیابی از نرخ‌های کنونی و امکان‌سنجی برای عبور از سطح روانی ٣٧٠٠ تومانی (پس از عبورهای متوالی از کانال‌های پیشین) بودند (ثبات در سطح ٣٦٧٥ تومانی). در ادامه اما کاهش امیدواری نسبت به تداوم رشد نرخ دلار و افت فعالیت معامله‌گران آتی، افت ٥ تومانی نرخ را رقم زدند.

بازار سکه
هوای جهانی در حباب سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ٣ هزار تومانی به قیمت ٩٤١ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی و با وجود افت نرخ دلار، شاهد رشد قیمت سکه بودیم. به نظر می‌رسد پس از افزایش نرخ بهره آمریکا و کاهش انتظارات از شوک شدید در بازار اونس، خوش‌بینی‌ها در میان معامله‌گران سکه نسبت به اونس افزایش یافته است. نرخ دلار که در ساعات ابتدایی معاملات روند با ثباتی را تجربه می‌کرد، در ادامه معاملات با افت اندک قیمتی مواجه شد. با این حال، سکه که در ابتدای معاملات همراه با خوش‌بینی‌ها و افزایش تقاضا با رشد مواجه شده بود، نسبت به افت نرخ دلار واکنشی خنثی داشت. به این ترتیب، حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) با رشد ٤ هزار تومانی به سطوح بیش از ٦ هزار تومان رسید.

بازار طلای جهانی
اثر پایان سال بر اونس
اونس طلای جهانی با رشد هفتگی یک درصدی همراه شد. افزایش نرخ بهره آمریکا در ١٦ دسامبر پس از حدود یک دهه اتفاق افتاد که اثر محسوسی به علت اجماع قبل از نشست فدرال رزرو بر قیمت طلا نداشت. نحوه افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو همچنان می‌تواند در آینده به بازار اونس جهت دهد. با این حال، در روزهای پایانی سال به علت کاهش حجم معاملات، نوسان قیمت‌ها می‌تواند بیشتر شود. داده‌های بلومبرگ نشان می‌دهد در ٩ سال گذشته (از ١٠ سال) قیمت اونس از ٢٣ دسامبر تا ٣ ژانویه، به‌صورت میانگین رشد ٩/ ٢درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که برخی کارشناسان، این رشد را در قیمت‌های فعلی پیش‌خورشده می‌دانند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو، ٧ کارشناس (از ١٤ کارشناس)‌ روند صعودی، ٣ نفر روند نزولی و ٤ نفر روند خنثی را پیش بینی کرده‌اند.

بازار اوراق مسکن
تداوم رشد تقاضا با سقف وام
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند٩٢ (تسه٩٢١٢) با رشد ٢درصدی به قیمت ٧١ هزار و ٧٩٤ تومان معامله شدند. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد استقبال متقاضیان مسکن از افزایش سقف وام که ارائه آن رسما از ابتدای دی آغاز شد، رشد قیمت این اوراق را در پی داشته است. با اینکه اوراق با نماد معاملاتی جدید مشمول دریافت تسهیلات ٦٠ میلیون تومانی مسکن هستند، اما امکان تامین بخشی از وام با اوراق با سررسید‌های پیشین، رشد قیمت دسته‌جمعی «تسه»ها را رقم زده است. میانگین قیمت این اوراق در تابستان (فصل رونق مسکن) ٧١ هزار و ٥٥٧ تومان بوده است که هم اکنون نیز نزدیک به میانگین قیمت تابستان نوسان می‌کند. اما با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود «تسه»ها که هم‌اکنون ٦/ ٢٢ درصد است، انتظار می‌رود این اوراق در مقابل رشد پرشتاب قیمت مقاومت کنند.

بازار نفت
اهرم فشار روسی بر قیمت نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ٣/ ١٠ درصدی همراه شد. لغو قانون ممنوعیت صادرات آمریکا، کاهش ذخیره نفت تجاری این کشور و کاهش ٣ موردی تعداد دکل‌های نفتی از قیمت نفت حمایت کردند. با اینکه رفع ممنوعیت صادرات نفت آمریکا خوش‌بینی‌هایی را به کاهش مازاد عرضه این کشور به وجود آورده است، اما کارشناسان معتقدند در قیمت‌های کنونی، صادرات نفت سبک آمریکا به اروپا و آسیا توجیه اقتصادی ندارد. افزایش تولیدات روسیه به میزان ٣/ ١ درصد نسبت به سال ٢٠١٤ در کنار اظهارات اخیر وزیر انرژی روسیه بر آمادگی شرکت‌های نفتی برای تولید در قیمت‌های پایین تر نفت نیز تاکید داشته است. نظرسنجی خبرگزاری رویترز حاکی از افزایش تولیدات این کشور در سال ٢٠١٦ نیز نگرانی‌ها از مازاد عرضه را تشدید کرده است. بالاتر بودن شتاب رشد سمت عرضه از رشد تقاضا، همچنان چشم‌انداز بلندمدت قیمت نفت را تیره کرده است.
۷ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۱۵
تعداد بازدید : ۵۹۲